Den ultimata ipreddödaren finns den?

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Ort
meken
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
som tråden lyder,jag gillar inte ipred,och vpn tunnel verkar bara vara skit då det kostar pengar och minskar banbredden till noll efter jag har förstått.
Kan leva med att inte dra ner filmer innan premiären,men tycker inte om överhuvudtaget att det sitter folk och spionerar på gemene man och sen med skivbolagets resurser bakom sig sätter åt folk med böter på flera hundra tusen för en 10 år gammal film eller cd som gått 10000 ggr på film tv,radio etc.
Här finns ju den mesta kunskapen,hoppas på nåt vettigt svar även om jag vet att det brukar spåra ur :D
Nej ner med ipred och förstatligande.:gnissla
/robin
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
tele2, Alltele och bahnhof ger inte ut några uppgifter enligt IPRED

Bredbandsleverantören Alltele gör som Bahnhof och raderar nu kundernas ip-nummer. Det framgår av ett kundutskick.
I ett mejl som skickats till Allteles kunder skriver vd:n Ola Norberg om bolagets policy när det gäller Ipred.

I likhet med Bahnhof väljer företaget att i första hand följa lag 2003:389 och inte den nya lagen.

"Bakgrunden är att vi, AllTele, anser det vara helt orimligt att spara och lämna ut kunduppgifter som vi enligt Lag 2003:389
om elektronisk kommunikation är skyldiga att löpande radera. Att då följa Ipred-lagen innebär att vi då tvingas bryta mot
svensk lagstiftning", skriver Ola Norberg i mejlet.

http://www.idg.se/2.1085/1.224739/alltele-struntar-i-ipred-lagen

Tele2 följer Bahnhofs exempel och slutar lagra information om kundernas användaruppgifter.

http://www.idg.se/2.1085/1.226635/tele2-skrotar-anvandaruppgifter
 

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Ort
meken
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
tele2, Alltele och bahnhof ger inte ut några uppgifter enligt IPRED

Bredbandsleverantören Alltele gör som Bahnhof och raderar nu kundernas ip-nummer. Det framgår av ett kundutskick.
I ett mejl som skickats till Allteles kunder skriver vd:n Ola Norberg om bolagets policy när det gäller Ipred.

I likhet med Bahnhof väljer företaget att i första hand följa lag 2003:389 och inte den nya lagen.

"Bakgrunden är att vi, AllTele, anser det vara helt orimligt att spara och lämna ut kunduppgifter som vi enligt Lag 2003:389
om elektronisk kommunikation är skyldiga att löpande radera. Att då följa Ipred-lagen innebär att vi då tvingas bryta mot
svensk lagstiftning", skriver Ola Norberg i mejlet.

http://www.idg.se/2.1085/1.224739/alltele-struntar-i-ipred-lagen

Tele2 följer Bahnhofs exempel och slutar lagra information om kundernas användaruppgifter.

http://www.idg.se/2.1085/1.226635/tele2-skrotar-anvandaruppgifter
lite luddigt att bredbandsleverantörerna kan välja vilken lag de ska följa?
har bbb idag och är nöjd med dom ,fast hur de gör med ipnr vet jag ärligt talat inte men antar att de sparar dom,banhof vet jag inte om jag kan få.
men det går väl att kolla iof.
förutom vpn tunnel finns det inget annat sätt att kringå ipred? tex program?
/robin
 

Mheel

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
Ktm 520 EXC -02 Såld
lite luddigt att bredbandsleverantörerna kan välja vilken lag de ska följa?
har bbb idag och är nöjd med dom ,fast hur de gör med ipnr vet jag ärligt talat inte men antar att de sparar dom,banhof vet jag inte om jag kan få.
men det går väl att kolla iof.
förutom vpn tunnel finns det inget annat sätt att kringå ipred? tex program?
/robin

Säger bara Usenet.

//Mheel
 

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Katrineholm
Hoj
--VTR--
Sitter med VPN nu. Okej, det kostar lite, men det är det värt. Hade ingen grym fart innan, så jag märker inte så stor skillnad faktiskt. Anonym FTW!
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Är inte säker på vad du menar med att VPN kostar pengar.
VPN finns gratis i 5011 olika varianter beroende på vad man vill ha.
ang bandbredd så visst är det lite overhead med checksummor osv, men vi pratar inte många % av totalen, så där förstår jag inte alls vad du menar.

själv så har min brandvägg stöd för det, så jag har en klient på maskiner och kan ansluta till min hemma maskin på ett "säkert" sätt när jag vill.
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Är inte säker på vad du menar med att VPN kostar pengar.
VPN finns gratis i 5011 olika varianter beroende på vad man vill ha.
ang bandbredd så visst är det lite overhead med checksummor osv, men vi pratar inte många % av totalen, så där förstår jag inte alls vad du menar.

själv så har min brandvägg stöd för det, så jag har en klient på maskiner och kan ansluta till min hemma maskin på ett "säkert" sätt när jag vill.

Annat än IPSec-overhead:n som gör att det går långsammar. Routing, belastning på VPN-koncentratorn etc.
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Annat än IPSec-overhead:n som gör att det går långsammar. Routing, belastning på VPN-koncentratorn etc.

routingen är ju densamma så det är ju ingen skillnad.
Belastningen av krypteringen tar ju processorn i datorn i ena sidan och i vpnslutpunkten i andra änden.
köper man utrustning som inte klarar av att kryptera i den hastighet man har linjen i så får man ju faktiskt skylla sig själv.
och ja då går det långsamare, precis som när man köper en router som inte kan routa i den kapaciteten som linan är i. Eller ett nätverkskort som inte kan skicka paket i den hastigheten osv.
men man kan ju inte anklaga tekniken för att man inte köper utrustning anpassad för ändamålet.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top