"Den lätta lågfartsbanan"

Dan_the_man

Reno Raines
Gick med
10 Jan 2008
Ort
Partille
Hoj
Honda CBR 1000 F
Om man nu mot förmodan skulle få denna bana på uppkörningen...
Vad e det som gäller med bromsningen? Jag har faktiskt alltid bromsat med handbromsen vid alla stoppen...då jag har tagit för vana att alltid sätta ner högerfoten...
Får man bromsa med handbromsen på denna banan?
Om inte, kan man kuggas om man använder den?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Rulla på som du har för vana att göra,gjorde så själv och fick lappen.

Använde inget annat än handbroms på skolan heller trots min lärares skrik "du välter om du bromsar med handbromsen när du krypkör" i den "svåra" lågfarten så det finns nog inget krav på vilken broms du använder.

Henrik
 
Last edited:

tantanx

jonathan
Gick med
17 Jan 2008
Ort
Vasastan
Hoj
BMW R1200R, GSX750
När man stannar får man självklart använda handbroms. För att korrigera farten under körning ska fotbroms användas. Det är inget man blir kuggat på, men dom kan anmärka på det, och många bäckar små bildar knappast ett körkort.
 

Tony_M

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6
Ett hett tips är att lära sig använda bakbroms vid lågfartsmanövrering. Det är ett bra sätt att få hojen på rätt köl om du håller på att tippa över hojen mot "utsidan" när du svänger i låga hastigheter.
 

Yorgy

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Lead, Honda Transalp
Jag fick den lätta banan på uppkörningen och bromsade med handbromsen vid stop och fick lappen.
 

grymmepettan

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2008
Ort
Luleå
Hoj
KTM Superduke
Jag gjorde uppkörning igår och fick den "lättare" lågfarten.
Använde frambromsen när jag stannade, ingen som klagade på nåt.
Däremot använder jag fotbromsen för att korrigera farten på den "svårare" konbanan. Lätt att förlora kontrollen (ev välta?) om man drar i frambromsen när det svänger lite.
Härligt med körkort!
 

Fr1ppe

Avslängd
Gick med
16 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki VN900
Krypkörning = bakbroms.

Blir bara krångligt om man under krypkörning svänger och bromsar med frambromsen utan att tänka sig för.
 

Dan_the_man

Reno Raines
Gick med
10 Jan 2008
Ort
Partille
Hoj
Honda CBR 1000 F
Tack för tipsen =)
Jo jag menar ju då bara att använda handbromsen vid stopp. För att korrigera hastigheten så använder jag bara bakbromsen.
Då vet jag att det e ok att göra så :)
 

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Ort
Malmö/Göteborg
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
Jag bromsade med frambromsen på min förra uppkörning (a1) och dom sa ingenting. Numera bromsar jag med bakbroms medan jag rullar men när man ska stanna tar jag nog lite hjälp av frambromsen, beror på hur tvärt du måste bromsa. Jag har uppkörning om en vecka för A-begränsad men vilken broms man använder är nog inget att vara orolig för. Bättre att koncentrera sig på att hålla balansen istället. Finns väl inget som säger att man inte får använda frambromsen så länge man gör det snyggt, balanserat och klarar av det.
 
Last edited:

Herlog

CBR600F 2001
Gick med
10 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
2001 Honda CBR600F
Spelar som sagt ingen roll. MEN att använda frambromsen ökar definitivt risken att lägga sig. Speciellt på uppkörningen när man är nervös. Skulle råda dig att använda fotbromsen istället. Onödigt att riskera en vältning. Skulle man missa sitt inövade spår och blir tvungen att svänga fullt med hojen innan ett stop, och råkar nypa lite för hårt så kan det bli en vältning = bye bye 2500:-
(körde upp maj)
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Den där du stannar vid alla tullarna :tummenupp Inte håller sig i rörelse hela tiden ;)

PS: Förstår inte riktigt meningen med alla stopp men men :va

Dels planering av sin körning/manövrering/placering samt kunna komma igång utan motorstopp (vilket faktiskt ofta händer på en uppkörning...och även när man har lappen), och sen ser man tydligt om balansen sitter där.
 

lokarizehotmail

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2007
Ort
Mariannelund
Hoj
Monster 600-01
Hej!
Nån som vet om man blir kuggad om man sätter ner vänsterfoten istället för höger?
Körskolan tjatar om höger hela tiden,det känns som att lära sig skriva med vänster hand.
Jag vill gärna sätta ner vänster först någon sekund för att sen byta till höger.
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Hej!
Nån som vet om man blir kuggad om man sätter ner vänsterfoten istället för höger?
Körskolan tjatar om höger hela tiden,det känns som att lära sig skriva med vänster hand.
Jag vill gärna sätta ner vänster först någon sekund för att sen byta till höger.
Nej du blir inte kuggad, kan ge ett osäkert intryck dock och det kan straffa sig i den totala bedömningen.
 

motormania

kawaowner
Gick med
26 Jan 2005
Ort
skåne
Hoj
kawa zx7r
Det skall tydligen gå att finna en översikt på hur de olika banorna ser ut någonstans på webben:va Länk eller tips mottages.:tummenupp Min son skall ta A! körkort och det kan vara bra att träna.

kolla STRs(sveriges trafikskolors riksföbund) mc-boken sida 176-181
 

Chibbe

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki Tl1000R
Nej det är lungt...du får sätta ner vilken fot du vill..men du kommer snart märka att högern e bäst :tummenupp
Hej!
Nån som vet om man blir kuggad om man sätter ner vänsterfoten istället för höger?
Körskolan tjatar om höger hela tiden,det känns som att lära sig skriva med vänster hand.
Jag vill gärna sätta ner vänster först någon sekund för att sen byta till höger.
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Tillägg om fotnedsättning: Spelar väl i slutändan ingen roll vilken fot man sätter ner, men med den sk "lätta" lågfartsbanan är det lite dumt att sätta ner höger fot om man ska till vänster efter en tull. Ska man till vänster; vänster fot, höger; höger fot. Då vill hojen åt rätt håll automatiskt nästan.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top