Den dummaste frågan/påståendet ni hört ?

s9d8as0vjk

Guest
CJ900RR skrev:
om det var den dahlbäcks-golfen som det var länkat till här ovan så pratar vi om samma. hurvida allt som skrivs i bilsport är sant eller inte kan iof diskuteras men, min personliga åsikt är att dom är långt mer pålitliga än t.ex aftonbladet, expressen eller någon internet-sida.

nu är ju grejen med den här golfen att den inte är orginal. motor, drivlina, bromsar, ja nästan allt är utbytt till värsting-grejer ifrån audis rally-lager. och det sitter ju knappast någon löjlig 4-hjulskoppling ifrån Hallbergs (heter dom så?) utan det är väl konstant drivning på alla fyra hela tiden.

dessutom så sitter motorn bak vilket innebär en helt förändrad viktförhållning. och jo, i det här fallet så kan du jämföra golfen med en mustang med boss-paketet, då det i bägge fallen rör sig om extremt upphottade bilar.

Edit; sedan så finns det väl filmbevis på golfens prestanda. om du går in på zatzy.com så kan någon säkert fixa det åt dig.

Haha, det låter ju som du tror dig själv när du skriver.

4 hjul har svårare att spinna loss än 2 oavsett hur viktfördelningen ser ut. Och att en 2.2-liters motor (om informationen ovan är korrekt) har samma bett som en fullpreppad Mustang ser jag som föga trolig. Jag har åkt med i hyfsat vassa bilar (runt 400hk) med 4-hjulsdrift och visst kan man få dom att spinna. Typ i en start alternativt i väldigt låg fart ...
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
En tjejkompis till mig blev lurad att polisen hade poliståg som var ute och patrullerade järnvägarna. Det var när det var mörkt så det blixtrade blått ovanför dom så sa vi att nu är poliståget ute igen.

:hihi
 

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
En gång i gymnasiet då vi alla satt och studerade kartor på NO-lektionen (eller vad det nu hette) och läraren säger någonting om avståndet mellan två platser fågelvägen...

Efter 30 sekunder eller så bräker* en besserwissrig tjej ur sig: "Vart ligger fågelvägen? Jag hittar inte fågelvägen!"

*Bräker, eftersom hon är från Skåauuune. "Vaurt ligger faaugelvaaugen? Jag hittar ente faaaugelvaaugen!"

Alla tittar mot henne och inser att hon är fullt allvarlig varefter alla brister ut i gapskratt och tjejen i fråga blir skitförbannad :4skrika :D
 
Last edited:

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Segeltorp
Hoj
Enduro
Jag undrar bara hur många av de här inläggen i tråden, som är skrivna och precis påhittade av mytomaner?! :tungan :D :va :hihi
 

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Daytona 675
Frazze skrev:
Vad jag vet så sitter motorn där en motor brukar sitta, om han nu inte radikalt byggt om bilen igen...
nr3.jpg


Däremot sitter kylpaketet bak
nr9.jpg
ok där erkänner jag väl att jag hade fel då. nu var det ju några år sedan jag läste om den :tungan

men i alla fall, den finns med på dvd, bla en som arbetskamraten har hemma. ska fan rippa den biten när han kör med fyrhjuls-släpp på och lägga upp här. dessutom så har den varit med i motorjournalen och där hade han oxå fyrhjulssläpp.

och ja om du fortfarande inte tror på det så åk upp till gatbil i norge nästa vecka. den skulle tydligen vara med där.
 

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Daytona 675
Mr B skrev:
Haha, det låter ju som du tror dig själv när du skriver.

4 hjul har svårare att spinna loss än 2 oavsett hur viktfördelningen ser ut. Och att en 2.2-liters motor (om informationen ovan är korrekt) har samma bett som en fullpreppad Mustang ser jag som föga trolig. Jag har åkt med i hyfsat vassa bilar (runt 400hk) med 4-hjulsdrift och visst kan man få dom att spinna. Typ i en start alternativt i väldigt låg fart ...
Men ärligt talat. Jag börjar tro att du är lite seg...

http://www.dahlbackracing.se/bromsdata/golf.html

Bilen har ju för fan över 900 Newton i vrid! Du kanske inte förstår vilka krafter det är. Skärp dig nu.

Tycker att du ska göra ett besök hos Dahlbäck så att du kan få en personlig visning.
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
CJ900RR skrev:
ok där erkänner jag väl att jag hade fel då. nu var det ju några år sedan jag läste om den :tungan

men i alla fall, den finns med på dvd, bla en som arbetskamraten har hemma. ska fan rippa den biten när han kör med fyrhjuls-släpp på och lägga upp här. dessutom så har den varit med i motorjournalen och där hade han oxå fyrhjulssläpp.

och ja om du fortfarande inte tror på det så åk upp till gatbil i norge nästa vecka. den skulle tydligen vara med där.
¨

Att få fyrhjulssläpp i en kurva eller liknande är ju en aning lättare eftersom du då både har kraften frammåt och bakåt som försöker slita bort fästet under däcken. Så det är nog ganska stor skillnad mellan att köra rakt fram och trycka på gasen i 70km/h och spinna loss eller komma för fort i en kurva och trycka på gasen och spinna loss :tungan

Edit: men om man tokvarvar och dumpar kopplingen så är det nog rätt så lätt att spinna på alla 4'a med golfen där.
Jag hör faktiskt till en av dom som är riktigt imponerad av den :banana
 

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
ZZR
En kompis farsa skulle köpa hoj och kom över för att höra lite med min far om olika modeller och körställningar och sånt... Pappa har en GSX1100EF och efter att kompisens pappa provsuttit den frågade han:

"Och såna här är sköna att köra lite längre sträckor med? 3-4 mil är inga problem?"


:lol
 

s9d8as0vjk

Guest
CJ900RR skrev:
Men ärligt talat. Jag börjar tro att du är lite seg...

http://www.dahlbackracing.se/bromsdata/golf.html

Bilen har ju för fan över 900 Newton i vrid! Du kanske inte förstår vilka krafter det är. Skärp dig nu.

Tycker att du ska göra ett besök hos Dahlbäck så att du kan få en personlig visning.

Du får tro vad du vill mannen. 432,2kw på hjulen hur som helst ... sen är det en jävla skillnad att få släpp i en kurva och spinna loss hejdlöst på rak väg.

Skiter fullständigt i Damhäck´s golfar faktiskt men lite lustigt att det fortfarande finns folk som tror på deras fabler.

Tycker hans beskrivning under din länk beskriver överdrifterna ganska väl "Max. effekt motor 527.6 kW @ 5.780 r/min
Max. effekt drivhjul 432.2 kW @ 5.780 r/min
Max. vridmoment 928.6 Nm @ 5.250 r/min
Omöjligt att få fäste över 5800 r/min under mätningen. Maximal effekt ligger mellan 7800-8200 r/min".

Jämför gärna med kurvorna ...
 
Last edited:

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Daytona 675
Mr B skrev:
Du får tro vad du vill mannen. 450kw på hjulen hur som helst ... sen är det en jävla skillnad att få släpp i en kurva och spinna loss hejdlöst på rak väg.

Skiter fullständigt i Damhäck´s golfar faktiskt men lite lustigt att det fortfarande finns folk som tror på deras fabler.

Tycker hans beskrivning under din länk beskriver överdrifterna ganska väl "Omöjligt att få fäste över 5800 r/min under mätningen. Maximal effekt ligger mellan 7800-8200 r/min". Jämför järna med kurvorna ...
jag lägger ner det är nu eftersom du uppenbarligen inte fattar vilka krafter 900 newton är. kontaktar dig via pm när jag får tag i ett filmklipp med den :pannkyss
 

s9d8as0vjk

Guest
CJ900RR skrev:
jag lägger ner det är nu eftersom du uppenbarligen inte fattar vilka krafter 900 newton är. kontaktar dig via pm när jag får tag i ett filmklipp med den :pannkyss

Jepp, skicka gärna en filmlänk när du hittar en film som visar hur golfen spinner loss med samtliga hjul på en torr och rak väg i skaplig fart.
 

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Bandit 1200
Simp skrev:
Hade hon inte varit så söt hade jag idiotförklarat henne.

Det är samma mekanism som gör att man inte kan bli förbannad, när en 8 veckor gammal hundvalp gör en fläck på fina mattan...
 

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Bandit 1200
"Jag skall stämma er, jag går nämligen hos en psykolog"

Sagt av en kvinna som blev vittne till en smärre trafikolycka på min arbetsplats.
Psykologen besökte hon redan innan trafikolyckan.

Kanske dags att sluta titta på amerikanska filmer? :va
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Ja att den med motorkraft skulle dra loss i 250 är uteslutet.
Om den nu gjorde det misstänker jag att nåt annat hände än att det var sån jävla effekt att hjulen spann.

Det ska ju vara så att när luftmotståndet tar ut sin rätt så går ju bakhjulet fortare på hojen än vad det gör på underlaget.
Eller så löft bilfan i den farten.
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top