Demonstration i Frankrike

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Hej på er.
I Frankrike demonstrerade motorcyklister nyligen mot lagförslag som innefattar obligatoriska fluorescerande västar, nummerplåtar i A4-storlek, och den aggresiva radarpolitiken.

I Tours demostrerade 3500 motorcyklister genom att blockera alla huvudgator i staden i 4 timmar, plus Europa-motorvägen som går till och från Tours, som var helt blockerad i en halvtimme. Bra jobbat !
MC-kön var 8km lång under körning, och 2km lång vid stillastående.

I Paris demonstrerade 15000 motorcyklister, vet dock inte hur mycket som blockerades där.
Bilderna kommer från en polare som deltog.

Det är SÅ man får uppmärksamhet från paragrafryttarna.
 

Bifogat

  • Photo0975.jpg
    Photo0975.jpg
    251.2 KB · Visningar: 259
  • Photo0981.jpg
    Photo0981.jpg
    244.9 KB · Visningar: 277
  • Photo0986.jpg
    Photo0986.jpg
    255.9 KB · Visningar: 280

Smedis

The annoying thing...
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Storstan
Hoj
KTM 990 Adventure, 2008 edition
Skulle varit najs att glida in i klungan med en reflexväst.:)
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Fan va nice!

Såg nyligen ett program om mindre trevliga delar av turistställen på Discovery Channel, avsnittet om Paris och Frankrike var minst sagt icke turistvänligt... det landet har inte lite problem :näsblod
 

jetson

Guest
Frågan är när det kommer till Sverige. Till slutet på 2011 kommer ju fartkamerorna fota ALLA bilar (som i England bl.a), snart efter det lär väl regplåt fram på mc införas. Förmodligen slänger dom in reflexvästkrav och nåt annat jävla idiotiskt skitförslag också, man ser ju t.o.m trygghetsnarkomanerna sitta o moralisera på sporthoj.com varje dag..

Bara en tidsfråga.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Är motorcyklister inte hatade av bilisterna tidigare så lär dom vara det efter en sån här "demonstration"....


... i alla länder utom Frankrike där det istället är en mänsklig rättighet att blockera och förstöra så mycket man kan i samhället så fort man har minsta missnöje med något.
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
När välter och tänder dom eld på bilarna då? :näsblod

Intressant varför det ändå står minst 4 pers med reflexväst i bild 2 och 3. :va
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
När välter och tänder dom eld på bilarna då? :näsblod

Intressant varför det ändå står minst 4 pers med reflexväst i bild 2 och 3. :va

För att det precis som i Sverige är fullt tillåtet och frivilligt att bära en om man vill, dom kan väl vara emot alla dom övriga grejorna och KRAVET på reflexväst ändå?

Jag är emot lag på skyddsutrustning utöver hjälm, men jag använder det själv ändå.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Kommer nyss från Frankrike och jag såg inget av det här. När inträffade det här? Lämnade in hyrbilen kl 12.05 på flygplatsen i Nice.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Tror ni överdriver statens vilja att sätta dit hojåkare medelst fartkamera pga trafiksäkerhet bara för att nån enstaka hoj kör på slangen och ger fingret.

Fartkamerorna är enbart till för att dra in pengar till staten. Alla kör ju ändå för fort mellan dem(broms/gas=dåligt för miljö) och det skapar ju bara osäkerhet i trafiken när alla tvärnitar och koncentrerar sig på hastighetsmätaren istället för på utspringande djur och annat. Detta fattar naturligtvis polis och Trafikverket också men det klirrar gött i kassan. :fakta
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
För att det precis som i Sverige är fullt tillåtet och frivilligt att bära en om man vill, dom kan väl vara emot alla dom övriga grejorna och KRAVET på reflexväst ändå?

Jag är emot lag på skyddsutrustning utöver hjälm, men jag använder det själv ändå.

Jo det såklart, jag är inte emot reflexväst men dom kunde väl ha skippat det just den dagen då alla andra säger ifrån för att man fortfarande ska få välja själv.

Kan det ha varit liknande protester när dom införde 100 HK-gränsen?
 

cEf

Den som bäddar får ligga!
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Södertälje
Hoj
Delvis gul å en StorTwin
Jo det såklart, jag är inte emot reflexväst men dom kunde väl ha skippat det just den dagen då alla andra säger ifrån för att man fortfarande ska få välja själv.

Kan det ha varit liknande protester när dom införde 100 HK-gränsen?

Nä!

Det var handlarna som själva tog på sig hundrahästars gränsen.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
ska alla hojförare använda reflexväst tycker jag alla 2 hjuliga fordon ska använda de + alla bilar måste vara reflex försäda. när ska vi i swe ha som i frankrike o bränna bilar 1 gång om årena i städerna ?
 

jjabba

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2009
Ort
i sadeln
Hoj
Kawasaki
Idiot-teknik...

Foton.
Nummerplåt fram.
Obligatorisk reflexväst.

Stenålder allt ihop.

Det billigaste och effektivaste vore att installera en GSM-ansluten GPS i samtliga fordon. Sedan är det bara att sitta i storebrors-centralen och skicka ut böter och kallelser till rättegång. Då är det slut med 'banåkning' på allmän väg.

Samma sekund kommer förstås alla sluta köra annat än grussprutare.

Vi är påväg dit. Var så säker. Vägnätet är inte ett nöjesfält. Det är bara kul att använda det som ett sådant. :yoparty
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Det billigaste och effektivaste vore att installera en GSM-ansluten GPS i samtliga fordon

Jo det blir la lätt o montera i alla nya bilar, bara bygga in i elekroniken.

Men tror det blir svårare att montera i äldre fordon.

För tror det lär ta ett århundrande om dom ska ta in alla fordon som är reggade att montera i, lär kosta en kosing.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Det billigaste och effektivaste vore att installera en GSM-ansluten GPS i samtliga fordon. Sedan är det bara att sitta i storebrors-centralen och skicka ut böter och kallelser till rättegång. Då är det slut med 'banåkning' på allmän väg.

Håller helt med.

Jag hoppas ju såklart att vi slipper det, men är helt övertygad om att det är där vi hamnar inom en inte allt för avlägsen framtid. Det är redan så mkt "datastyrt"/elektronik i moderna fordon.. så att stoppa in någon form av gps-tracker vore enkelt. Sen övervakar man helt enkelt alla som kör fortare en tillåten hastighet.

"Då kopplar man bara bort den" tänker givetvis den påhittige.
Mm.. bra idé, tills staten bestämmer att det blir skyhöga böter på att inte ha en fungerande gps-sändare.. allt polisen sen behöver göra är att gå förbi och "besiktiga" att den skickar en signal..
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Det betyder "Och nu kan du se mig bättre"
 

Bifogat

  • Photo0982.jpg
    Photo0982.jpg
    235.8 KB · Visningar: 103
Nyheter
Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Top