Dela med er, hur kuggade ni uppkörning?

Raderad medlem 51742

Guest
Och det är därför kontrollanten säger höger eller vänster i radion precis innan konerna, var fan körde du upp, polen?

I Göteborg, för tre år sedan. Ingen radioinstruktion hur man skulle ta första svängen utan konbanan var bara uppställd så den kunde köras på ett sätt, i detta fallet första svängen åt vänster.
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
I Göteborg, för tre år sedan. Ingen radioinstruktion hur man skulle ta första svängen utan konbanan var bara uppställd så den kunde köras på ett sätt, i detta fallet första svängen åt vänster.

Konstigt, på bulltoftabanan i malmö är det radio som gäller. Det borde ju vara samma i hela landet.

Först får man ta vilket håll man än vill slalom och senare ska man göra undanmanöver då instruktören säger höger eller vänster sen ska man tvärnita.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Konstigt, på bulltoftabanan i malmö är det radio som gäller. Det borde ju vara samma i hela landet.

Först får man ta vilket håll man än vill slalom och senare ska man göra undanmanöver då instruktören säger höger eller vänster sen ska man tvärnita.

Där jag körde upp, i blekinge, fick man oftast välja helt fritt vilket håll man skulle ta första svängen, ibland ville de se den på ett speciellt håll då sa de till innan man startade. Ingen radio.
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Där jag körde upp, i blekinge, fick man oftast välja helt fritt vilket håll man skulle ta första svängen, ibland ville de se den på ett speciellt håll då sa de till innan man startade. Ingen radio.

Jag googlade lite då det var ett tag sen jag tog kortet.

Slalombanan fick man välja fritt vilket håll man tog.
Men på bilden nedan sa de åt en i radion vilket håll man skulle väja.

manoverprov-bromsning.png
 

Raderad medlem 51742

Guest
Konstigt, på bulltoftabanan i malmö är det radio som gäller. Det borde ju vara samma i hela landet.

Först får man ta vilket håll man än vill slalom och senare ska man göra undanmanöver då instruktören säger höger eller vänster sen ska man tvärnita.

Låter konstigt - kanske är så att vi kört provet vid olika tillfällen och att de ändrat något på upplägget emellan?
Kollar man bestämmelserna står det att förarprövaren skall avgöra om undanmanövern skall göras åt höger eller vänster före provet. Fast de kanske tolkar bestämmelserna olika på olika provorter?

http://www.transportstyrelsen.se/tsfs/TSFS%202012_42.pdf
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag googlade lite då det var ett tag sen jag tog kortet.

Slalombanan fick man välja fritt vilket håll man tog.
Men på bilden nedan sa de åt en i radion vilket håll man skulle väja.

View attachment 402843

Så som jag körde provet inleds övningen enligt bilden och man fick instruktion om undanmanövern skulle göras åt höger/vänster (i mitt fall hade de inte ens ställt upp det högra konparet, utan alla körde åt vänster). Direkt efter undanmanövern kom slalombanan som man fick köra åt valfritt håll. Därefter en snabb vändning inom ett markerat område, tillbaka slalombanan och slutligen inbromsning vid konerna.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag googlade lite då det var ett tag sen jag tog kortet.

Slalombanan fick man välja fritt vilket håll man tog.
Men på bilden nedan sa de åt en i radion vilket håll man skulle väja.

View attachment 402843

Vi fick välja, eller lite då och då sa han till vilket håll han ville se men då var det i förväg eftersom att vi inte hade radio på konbanorna. Radion användes bara på trafikdelen.
Känns ju mer realistiskt att göra som ni fick göra, eftersom att det ska vara en undanmanöver.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Vi fick välja, eller lite då och då sa han till vilket håll han ville se men då var det i förväg eftersom att vi inte hade radio på konbanorna. Radion användes bara på trafikdelen.
Känns ju mer realistiskt att göra som ni fick göra, eftersom att det ska vara en undanmanöver.

Ah, just det - jag mindes fel när jag skrev mitt första inlägg. Det min körskollärare felaktigt sa var att man ändå fick välja håll på uppkörningen så det spelade därför ingen roll att vi bara övade åt höger hela tiden. Körskolläraren hade helt enkelt inte koll på att de ändrat provet så att förarprövaren skulle bestämma höger eller vänster.
 

Calle_C

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2012
Ort
Luleå
Hoj
En naken Bandit 1250, Yamaha TR1 bobber -83
När jag körde slalom banan så sa kontrollanten att jag skulle ta första svängen till höger, typiskt när man tränat den bara med att ta första till vänster men det gick bra ändå.

På lågfarts fick jag motorstopp och var en halv sekund från att vrida om av och på nyckeln (vana från bilen som är lite svag på ettan så det händer..) men kom på mig och tryckte bara på startknappen utan att sätta ner foten :)

Enda han anmärkte på i trafiken var att jag inte tittade nog mycket över en järnvägsövergång (som vi just stått framför i 2 minuter och väntat medans ett tåg passerade) när jag sedan körde över den.

Men annars så gick det bra, även som privatist och första uppkörningen :tummenupp
 

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
Och det är därför kontrollanten säger höger eller vänster i radion precis innan konerna, var fan körde du upp, polen?
Vill minnas att när jag körde upp fick jag frågan innan vilket håller jag kommer att ta undanmanövern. Fick välja men han ville veta innan vilket håll. Det man inte fick välja var lågfarten (finns två modeller) och vilka tekniska frågor eller säkerhetskoll av hojen.

Låter ju faktiskt bra med att det ropas ut innan vilket håll, lite mer realistiskt. Saknade lite kurvteknik i uppkörningen också. Körde mest i tätbebyggt område och lite motorväg.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag och en kille till kuggades pga att vi körde för sakta på grusväg.
Han o jag var de enda som hade längre mc-vana och även kört cross tidigare.

Körläraren sade att det var 70 på grusväg som standardhastighet, och vi bedömde båda (jag och andra kuggade killen) att det inte gick att hålla 70 i kurvorna pga rullgrus.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
- Kika på svaren ovan, så kanske du får en ledtråd.
Ville bara skryta av att jag aldrig kuggat. Det har jag kompenserat med ett betydande antal fail sen jag tog mc-kortet tidigt åttiotal. 2 ggr till har jag kört upp och blivit godkänd. För B och TAXI strax innan reglementet ändrades. Viss nytta hade jag ändå av taxikortet.
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Fint trådlyft från 2014 :hihi
Aktuell nu som då. Folk kör fortfarande upp och resultatet, ffa undetkända, är intressant utifrån hur utbildning och nya krav förändras. Skulle säga att jag och åldrar därikring godkändes på tok för lättvindigt. Hade knappast gått idag.
Vi var/(är) ju smått malliga för hur lite vi lärde oss och ändå förvärvade rätten att befinna oss i trafiken. Jag säger inte att det var bra.
Långt svar, kanske inte i första hand till dig...tack för din tid.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag har säkert svarat tidigare men jag körde förbi en stoppskylt och sen körde några kilometer konsekvent i 70 på 50 väg?
 

JerryS

Medlem
Gick med
17 Dec 2017
Ort
Avesta
Hoj
Nu: Ducati Monster 1200S Då: T7 Rally, MT10SP , XL600V, MT09SP, GL500 SilverWing, R Nine T
Fick i en växel (eller två) för mkt pga ansatssträckan var dubbelt så lång som där jag tränat.
så istället för 50 så blev det 70.:huvet Upptäckte det nån meter innan så försökte motorbromsa mig igenom de första konorna varvid en puttades omkull. Resten av banan gick jättebra.
Jag hade aldrig haft problem med den delen tidigare. Men jag fick höra att jag var en fara i trafiken och fick inte ens försöka igen. :confused:
Nästa uppkörning gick allt jättebra, och det hör till saken att några andra fick göra om den delen flera ggr så att de till slut fick till det och kunde gå vidare.
Första gången klarade 2 av 10 kortet. Nästa gång alla. Behöver jag säga att det var olika kontrollanter?:3freak
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Fick i en växel (eller två) för mkt pga ansatssträckan var dubbelt så lång som där jag tränat.
så istället för 50 så blev det 70.:huvet Upptäckte det nån meter innan så försökte motorbromsa mig igenom de första konorna varvid en puttades omkull. Resten av banan gick jättebra.
Jag hade aldrig haft problem med den delen tidigare. Men jag fick höra att jag var en fara i trafiken och fick inte ens försöka igen. :confused:
Nästa uppkörning gick allt jättebra, och det hör till saken att några andra fick göra om den delen flera ggr så att de till slut fick till det och kunde gå vidare.
Första gången klarade 2 av 10 kortet. Nästa gång alla. Behöver jag säga att det var olika kontrollanter?:3freak
Kontrollanten låter som en helt vanlig gubbkuk, precis som vanligt.
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top