Db-Killer farligt för motorn?

Jumpers

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Hej

Jag har en hemmabygd DB-killer till ett Arrow helsystem till en BMW S1000RR.
Det är bara ett hål i botten på DB-killern för att hålla nere ljudet så mycket som möjligt.

Hojen låter verkligen som en symaskin med db-killern i. Så det funkar uppenbarligen! Men tappar enormt mycket acceleration. Och den toppar runt 200km/h.

Är detta farligt för motorn på något sett? Db-killern blir fullkomligt glödhet.
Jag tänker framförallt på att motståndet för avgaserna blir så högt att temperaturen kan spridas in emot motorn eller liknande.

[video]http://s7.postimg.org/wlu3or4wq/image1.jpg[/video]
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Jag är ingen expert men spontant låter det där inget vidare! För att få upp en S1000RR i 200 knyck krävs typ 80hk. Var de andra 120 hästarna finns vet jag inte, men att "strypa" en motor på det där sättet verkar osunt!
Att db-killern blir glödhet är inte det största problemet, utan att flödet genom motorn blir så påverkat att motorn ger onormalt lite effekt.
 

Jumpers

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Jag är ingen expert men spontant låter det där inget vidare! För att få upp en S1000RR i 200 knyck krävs typ 80hk. Var de andra 120 hästarna finns vet jag inte, men att "strypa" en motor på det där sättet verkar osunt!
Att db-killern blir glödhet är inte det största problemet, utan att flödet genom motorn blir så påverkat att motorn ger onormalt lite effekt.


Det måste ju vara p.g.a avgaserna inte har någonstans att ta vägen.
Som du ser på bilden så sitter de en platta på botten av db-killern. Och det enda hålet som släpper igenom avvgaser är stort som en ärta.
Om jag borrar upp botten av db-killern lite så kanske det blir bättre?
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Du köper en av dom snabbaste maskinerna på marknaden för att förvandla den till en trött 600a i prestanda? :va
Sätt i orginalsystemet om det låter för mycket
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Varför använda DB killer över huvudtaget? Enda anledningen är om du ska besikta hojen... In me den innan å bort så fort de är klart.
 

Jumpers

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Du köper en av dom snabbaste maskinerna på marknaden för att förvandla den till en trött 600a i prestanda? :va
Sätt i orginalsystemet om det låter för mycket

Varför använda DB killer över huvudtaget? Enda anledningen är om du ska besikta hojen... In me den innan å bort så fort de är klart.


Jag älskar ljudet ifrån "shorty" varianten.. Åtminstone när man är ute och leker..
Men ska jag köra 60 mil på en dag med tjejen på bönepallen så är det inte lika skönt. Blir ett dånande ljud som inte ens stängs ute med dom bästa öronpropparna på marknaden..

Kanske blir bättre om jag borrar upp hålet i botten något? Just nu "fjärtar" ju hojen avgaser igenom ett hål stort som en ärta
 

street_sm

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2012
Ort
Kalmar
Hoj
CB400N -82
en "normal" db-killer som ofta hänger med vid köp av eftermarknadssystem smalnar ofta av runt 50 % (om ens det) av standarddiametern. Hål som en ärta låter framförallt onödigt litet. Vad det blir för påföljder av att köra runt med den vågar jag inte spekulera i men kan inte tänka mig att det är bra i längden.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det där är en strypning i avgasröret som du ställt till med.
Vore det inte smidigare att köpa en ER6 eller nåt sånt att ha att köra med när tjejen ska åka bakpå än att hålla på och strypa sporthojen?
 

Jumpers

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
en "normal" db-killer som ofta hänger med vid köp av eftermarknadssystem smalnar ofta av runt 50 % (om ens det) av standarddiametern. Hål som en ärta låter framförallt onödigt litet. Vad det blir för påföljder av att köra runt med den vågar jag inte spekulera i men kan inte tänka mig att det är bra i längden.

Så om jag borrar upp den ordentligt i botten så bör det göra rejäl skillnad?
Om DBkillern funkar för besiktningen eller inte bryr jag mig inte om. Sätter ändå på originalsystemet inför besiktningen.

Det där är en strypning i avgasröret som du ställt till med.
Vore det inte smidigare att köpa en ER6 eller nåt sånt att ha att köra med när tjejen ska åka bakpå än att hålla på och strypa sporthojen?

Kan du inte försöka komma med konstruktiva förslag eller synpunkter istället?
Edit: Och det är inte jag som byggt db-killern utan tidigare ägare av systemet.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kan du inte försöka komma med konstruktiva förslag eller synpunkter istället?
Edit: Och det är inte jag som byggt db-killern utan tidigare ägare av systemet.

Det kan jag väl, köp en riktig db-killer för systemet du har, eller öka flödet i svemokröken du har. Är du matematiskt lagd kan du dessutom räkna på flödet och vilken hålstorlek som funkar bäst för att dämpa ljudet.

Är hojen mappad för det där avgasystemet förresten, eller är det bara för ljudets skull?
 

Jumpers

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Det kan jag väl, köp en riktig db-killer för systemet du har, eller öka flödet i svemokröken du har. Är du matematiskt lagd kan du dessutom räkna på flödet och vilken hålstorlek som funkar bäst för att dämpa ljudet.

Är hojen mappad för det där avgasystemet förresten, eller är det bara för ljudets skull?

Tack! Mycket bättre! ;)
Ja den är mappad och bänkad hos RG med det systemet (Dock utan DB killer)
Kunskaper för att beräkna flöde etc är ingenting jag själv klarar av!

Hur ska jag öka flödet i kröken menar du? Kapa och svetsa på en större diameter - rör?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack! Mycket bättre! ;)
Ja den är mappad och bänkad hos RG med det systemet (Dock utan DB killer)
Kunskaper för att beräkna flöde etc är ingenting jag själv klarar av!

Hur ska jag öka flödet i kröken menar du? Kapa och svetsa på en större diameter - rör?

Utan att vara speciellt bra alls på avgasflödsteknik så är nog fler hål en bra början, och eventuellt två olika rör som avgaserna måste passera med olika storlek på hålen, så att man bryter sönder ljudvågorna mer. Inte så mycket blockering, men olika stora hål som vågbrytare.
Men, som sagt, jag är inte alls så värst bra på avgasrör. :) Det är bara vad jag kommer ihåg om ljud och vågor rent allmänt från högskolan (och det är försvinnande lite)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Inte farlig för motorn om den ser ut som en vanlig dB-killer. Vad du har verkar snarare vara en kraftig strypning och då beter sig sällan hojen bra.

Finns massor med info på nätet om hur man bäst tar ner ljudnivån på en högljudd ljuddämpare.
 

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Ort
Östhammar
Hoj
Superduke 990 -07
Bildgooglade på dB killer arrow och det första som kom fram var ju mer eller mindre en sådan du har.

Så hemmabygge köper jag inte.

Fel köp möjligtvis
 

Jumpers

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Inte farlig för motorn om den ser ut som en vanlig dB-killer. Vad du har verkar snarare vara en kraftig strypning och då beter sig sällan hojen bra.

Finns massor med info på nätet om hur man bäst tar ner ljudnivån på en högljudd ljuddämpare.

Fast ljudet kommer ju inte ifrån ljuddämparen.. Hojen låter lika mycket om jag sätter på originalljuddämparen.

Vill du ge några förslag på vad jag kan göra för att bygga in min strypning till en db-killer?
 

Jumpers

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Bildgooglade på dB killer arrow och det första som kom fram var ju mer eller mindre en sådan du har.

Så hemmabygge köper jag inte.

Fel köp möjligtvis
¨

Suck.... Vad spelar det för roll?
Jag har skrivit 2 gånger i tråden redan att det inte är jag som byggt den utan att den kom med ifrån förra ägaren... Såhär ser Arrows Db-killer som dom skickar med systemet original ut:

"Hemmabygget" är alltså att någon har tagit en DB-killer och byggt på den.

http://cdn.shopify.com/s/files/1/0331/6733/products/ar-5930130-01_large.jpg?v=1451746961


Jag fick inte med denna när jag köpte det. Anledning oklar!
Men okej! Vi säger att jag beställt fel DB-killer så kan vi avsluta den diskussionen här och nu.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
¨

Suck.... Vad spelar det för roll?
Jag har skrivit 2 gånger i tråden redan att det inte är jag som byggt den utan att den kom med ifrån förra ägaren... Såhär ser Arrows Db-killer som dom skickar med systemet original ut:

"Hemmabygget" är alltså att någon har tagit en DB-killer och byggt på den.

http://cdn.shopify.com/s/files/1/0331/6733/products/ar-5930130-01_large.jpg?v=1451746961


Jag fick inte med denna när jag köpte det. Anledning oklar!
Men okej! Vi säger att jag beställt fel DB-killer så kan vi avsluta den diskussionen här och nu.

Ser onekligen ut att ha ett större hål i änden än vad din db-killer har, så det skadar nog inte att borra upp det hålet en aning, sedan tycker jag att röret ser grövre ut, och hålen större, i arrows. Mer flöde i arrows, så det är bara att börja öka på flödet i din, ta det i omgångar tills du tycker att du får en bra avvägning mellan effektförlust och ljuddämpning.
 

Jumpers

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Ser onekligen ut att ha ett större hål i änden än vad din db-killer har, så det skadar nog inte att borra upp det hålet en aning, sedan tycker jag att röret ser grövre ut, och hålen större, i arrows. Mer flöde i arrows, så det är bara att börja öka på flödet i din, ta det i omgångar tills du tycker att du får en bra avvägning mellan effektförlust och ljuddämpning.

Ser så ut ja. Och min är ju uppskattningsvis 1dm längre.. Men jag tror inte längden påverkar så avsevärt mycket. Inte som hålet åtminstone.

Tackar! Ska göra detta :) Måste fixa stålborr på Biltema bara! :tummenupp
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Som andra har varit inne på så är det inte alls bra med en så kraftig strypning. Avgasventiler och kolvar kommer att bli MYCKET varmare och det troliga är att motorn blir förstörd om du belastar den hårt och varaktigt.

Det finns egentligen inga genvägar för att behålla effekten och samtidigt få ner ljudnivån ordentligt. Enda lösning för att klara båda dessa krav är en ljuddämpare med större volym och sektionerade kammare. Blir man störd av oväsendet i ett skrikigt eftermarknadsystem så är det bästa att köra med originalsystem. Alternativ använda en dB killer som är kontruerad för det nya systemet, eller kopiera ett sådant, men då får du räkna med att tappa några tiotal hästar och kommer att öka temperaturen i förbränningsrummen.
 

Jumpers

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Som andra har varit inne på så är det inte alls bra med en så kraftig strypning. Avgasventiler och kolvar kommer att bli MYCKET varmare och det troliga är att motorn blir förstörd om du belastar den hårt och varaktigt.

Det finns egentligen inga genvägar för att behålla effekten och samtidigt få ner ljudnivån ordentligt. Enda lösning för att klara båda dessa krav är en ljuddämpare med större volym och sektionerade kammare. Blir man störd av oväsendet i ett skrikigt eftermarknadsystem så är det bästa att köra med originalsystem. Alternativ använda en dB killer som är kontruerad för det nya systemet, eller kopiera ett sådant, men då får du räkna med att tappa några tiotal hästar och kommer att öka temperaturen i förbränningsrummen.

Spelar ingen större roll om jag tappar några hk så länge det inte är extremt! Samma sak i Rainmode ju :)
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top