DB-Dödare, tips

Fopo

Najtrajder
Gick med
18 Mar 2011
Ort
Göteborg
Hoj
-10 KTM 690 SMC
Hejsan!

Jag skulle gärna behöva några tips om hur jag får loss min DB-Dödare från Ljuddämparen! Här kommer några bilder,

07ae714a79b245b85d6b975c088879ee.jpg

3f5eebd1e2c2d401e2f2aa7f3d1097f4.jpg

96cfb07847e4fae08d60d6485f7e146e.jpg

5bb6d2d7fe202fb4cbf1b09d53466315.jpg

8f5a20f6dca5785ac2539f7a43d9a937.jpg

b03c20b04bd0b4cb3709e7bd2c452a58.jpg


Vad jag själv sett ser det ut att sitta tre stycken nitar runt det gråa röret, ska man dremla på dem eller hur får man effektivast bort de?

Har tagit en tång och försökt vrida och dra i det gråa röret utan någon större framgång, tången vrider sig men röret sitter på sin plats.

Uppskattar all hjälp! :)
 
Last edited:

lasse72

mjuktuff
Gick med
18 Nov 2007
Ort
kungsgården
Hoj
k7 1000 banräser yzf 450 2012
ta loss dämparn ,o se om du kommer åt att slå
från andra hållet med ett långt dorn.
nitar borrar du lättast ur med en ca 4-5mm borr
 

Fopo

Najtrajder
Gick med
18 Mar 2011
Ort
Göteborg
Hoj
-10 KTM 690 SMC
ta loss dämparn ,o se om du kommer åt att slå
från andra hållet med ett långt dorn.
nitar borrar du lättast ur med en ca 4-5mm borr

Tack för svaret Lasse! Så man borrar rakt på med 4-5mm borr, sen rycker man loss DB-Röret för jag antar att man inte kan borra bort hela niten? Isåfall får man ju vara petnoga och dremla också.
 

JJ(CBR)JJ

Nybörjare!
Gick med
1 Dec 2010
Ort
Göteborg!
Hoj
Bmw S1000RR 2010
Fopo
Tänk på att ha ett orginal rör eller kunna göra dit rör tbx till orginal!
Kan underlätta vid försäljning och Bes :D
 

Kall3

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Ch Racing WSM 125-05,KTM 625 SMC-05
Besiktningen är nog inte så farlig,dom har aldrig sagt något om ljudet i min CH utan DB-killer och då har jag ändå varit där tre gånger.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Tack för svaret Lasse! Så man borrar rakt på med 4-5mm borr, sen rycker man loss DB-Röret för jag antar att man inte kan borra bort hela niten? Isåfall får man ju vara petnoga och dremla också.

Nu vet jag inte hur lasse menade exakt men man borrar ur niten helt för att ta bort allt. Sedan nitar man nytt.

Förövrigt så ser det inte spontant ut som det sitter så jäkligt.
Går det inte att banka ur det från andra sidan om du lossar dämparen med ett rör eller liknande? Eller är det kammare i dämparen?
 

Fopo

Najtrajder
Gick med
18 Mar 2011
Ort
Göteborg
Hoj
-10 KTM 690 SMC
Nu vet jag inte hur lasse menade exakt men man borrar ur niten helt för att ta bort allt. Sedan nitar man nytt.

Förövrigt så ser det inte spontant ut som det sitter så jäkligt.
Går det inte att banka ur det från andra sidan om du lossar dämparen med ett rör eller liknande? Eller är det kammare i dämparen?

Tack för hjälpen Richo :) Tror jag ska försöka borra ur nitarna och sedan dra ut inredningen för att enklare komma åt! Sen ska ja försöka få nitarna på plats igen!
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Är det bara jag som inte ser någon db-killer över huvud taget i röret?
 

Surre

--------------
Gick med
12 Sep 2004
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha Ténéré 700
Hmmm... Ser det inte ut som om det sitter en liten låsring en bit in i det tunna röret? Kanske "händer det nå't" om man plockar ur den? Verkar ju lite väl meckigt att man ska behöva ta isär hela röret för att plocka ut en db-ätarinsats.
 

Fopo

Najtrajder
Gick med
18 Mar 2011
Ort
Göteborg
Hoj
-10 KTM 690 SMC
Dom gamla nitarna är bara att slänga!

Jo absolut, jag ska ju borra dem! Kommer inte finnas något kvar :)

Ja det är antagligen popnit så det är bara att nita igen

http://biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Haftpistol-och-Nitverktyg/Nitsats/

art 121060 79:-
Japp det är popnitar! Tack för hjälpen och länken :D

Är det bara jag som inte ser någon db-killer över huvud taget i röret?
Det gråa röret som sitter i mitten, det är DB-Dödaren

Hmmm... Ser det inte ut som om det sitter en liten låsring en bit in i det tunna röret? Kanske "händer det nå't" om man plockar ur den? Verkar ju lite väl meckigt att man ska behöva ta isär hela röret för att plocka ut en db-ätarinsats.
Vart ser du låsringen? Vill helst göra det snabbt och effektift, gillar inte heller idéen med att tabort popnitarna och dra ut allt :rolleyes:
 

Surre

--------------
Gick med
12 Sep 2004
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha Ténéré 700
Vart ser du låsringen? Vill helst göra det snabbt och effektift, gillar inte heller idéen med att tabort popnitarna och dra ut allt :rolleyes:

Det är den här som jag tänker på.
 

Bifogat

  • bild.JPG
    bild.JPG
    19.2 KB · Visningar: 169

lasse72

mjuktuff
Gick med
18 Nov 2007
Ort
kungsgården
Hoj
k7 1000 banräser yzf 450 2012
hej jag mena tidigare att du skulle ta loss dämparn från
cykeln o banka slå från motsatt håll,inte ta isär dämparn.borra nitarna är en sista utväg,
lycka till
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Någon slags insats/innerrör som man kan ta bort o få lite mer bröl ere väl. Define db-killer ;)

De brukar ju vara lite mer...elaborate...än bara ett rör...men det är klart, det kanske kapar ett par db med ett något mindre rör.
 

Fopo

Najtrajder
Gick med
18 Mar 2011
Ort
Göteborg
Hoj
-10 KTM 690 SMC
De brukar ju vara lite mer...elaborate...än bara ett rör...men det är klart, det kanske kapar ett par db med ett något mindre rör.
Hört mig runt lite mer :) Verkar som att både det gråa röret och den rostiga plåten runt röret skall bort för att få ur ett härligare ljud! :D Ska försöka ge mig på det imån eller nått, hoppas de går bra! Får ju självklart ladda upp en film på hur de blev sen också.
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Någon slags insats/innerrör som man kan ta bort o få lite mer bröl ere väl. Define db-killer ;)

dB-killer är en lös insats som monteras i en annars fullflödande dämpare, här verkar det ju mer vara en fråga om att modifiera en dämpare.

Räkna med att när du fått bort gaveln så kommer insatsen att sitta svetsad i dämparen så lite vinkelslip lär nog behövas för att få bort den.
 

#46

HMCK`s BanGeneral
Gick med
16 Dec 2007
Ort
Hudiksvall
Hoj
Kawasaki ZX10 Husaberg 570, Yamaha XV 1600 Wildstar, Kina-Minimoto 50cc x 2
dB-killer är en lös insats som monteras i en annars fullflödande dämpare, här verkar det ju mer vara en fråga om att modifiera en dämpare.

Räkna med att när du fått bort gaveln så kommer insatsen att sitta svetsad i dämparen så lite vinkelslip lär nog behövas för att få bort den.

Japp:tummenupp
Jag har meckat isär några slip-on tidigare! Vissa modeller kan man beställa med "lagligt" ljud typ 95 db istället för fullflödes.
Denna ljuddämpare ser ut att ha en sk db-killer fastsvetsad inuti!
Ibland sitter det olika koner mm vid ingången till ljuddämparen också!
Du måste borra ur popnitarna, dra ut bakstycket om det går?
Ev måste du borra ur de främre popnitarna också!?
Dra ur innandömet med isolering mm.
Kapa bort det lilla röret, lägga på isoleringen (som man får packa om ibland/fylla på eftersom det brinner upp!) popnita tillbaka allt!!:)
Så ladda upp med lite ljuddämparull och fyll på!

Lycka till Per
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Varför kan inte en dB-killer vara fastsvetsad? När vi ändå leker med ord.
Jag antar att du menar modifiera från sitt originalskick eller vart fall det skicket produkten köptes.
Är det inte att modifiera en dämpare som har original dB-killer i oavsett om den är svetsad, skruvad eller på annat vis monterad?

dB-killer är en lös insats som monteras i en annars fullflödande dämpare, här verkar det ju mer vara en fråga om att modifiera en dämpare.

Räkna med att när du fått bort gaveln så kommer insatsen att sitta svetsad i dämparen så lite vinkelslip lär nog behövas för att få bort den.
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top