Daytona 675 och laddning... igen

Magnus73

Medlem
Gick med
23 Jan 2018
Ort
Alvesta
Hoj
CBR 900 RR -98 Triumph Daytona 675-06 (såld) ZX7R -96 (SÅLD)
Jaha.. då var det dags igen.. vet inte om min förra tråd är död..
Har kollat laddningen.. Hojjen laddar 16.5-17 volt. Statorn ger knappa 30 volt tomgång och 80-90 volt vid 4500 rpm. Startar fint utan likriktare.. kopplar jag in den verkar den ta all ström och startmotorn bara klickar.. tar jag bort den igen och har igång mc:n på tomgång så dör den nästan när jag trycker dit likriktaren. Jag bytte (iom att kablarna började ryka från statorn och jag ändå behövde skarva) plats på likriktaren till bakom sidokåpan istället. bytte stator sist och det funkade fint, men vad f-n är det nu..
 

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675
16.5-17V är alldeles för mycket. Byt laddregulator?
 

Magnus73

Medlem
Gick med
23 Jan 2018
Ort
Alvesta
Hoj
CBR 900 RR -98 Triumph Daytona 675-06 (såld) ZX7R -96 (SÅLD)
16.5-17V är alldeles för mycket. Byt laddregulator?
Hej!
Tack för svar.
Jag bytte stator/generator i höstas... provkörde i våras och de tre kablarna från statorn började ryka. Beställde en likriktare /regulator bytte den och laddningen är densamma mellan gamla och nya regulatorn. Är det pisskvaliten på likriktaren/ regulatorn som är boven, och ska jag beställa en annan?
 

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675
Hej!
Tack för svar.
Jag bytte stator/generator i höstas... provkörde i våras och de tre kablarna från statorn började ryka. Beställde en likriktare /regulator bytte den och laddningen är densamma mellan gamla och nya regulatorn. Är det pisskvaliten på likriktaren/ regulatorn som är boven, och ska jag beställa en annan?
Bra fråga. Eftersom kablarna börjat ryka med nya statorn finns det risk att lindningarna också brunnit. Anledningen till rykande kablar är hög ström, strömmen styrs av regulatorn. Så även med ny regulator skulle jag gissa att den är boven. Har du möjlighet skulle jag mäta upp statorn ordentligt i detta läge, isolationsmät (mellan lindning och chassi, helst med riktig isolationsmätare, finns det inte tillgängligt är en multimeter bättre än inget) samt mät upp 'öppen krets'-spänning vid olika varvtal och jämför med servicemanual (bör stå där).

Vad köpte du för regulator?
 

Magnus73

Medlem
Gick med
23 Jan 2018
Ort
Alvesta
Hoj
CBR 900 RR -98 Triumph Daytona 675-06 (såld) ZX7R -96 (SÅLD)
Bra fråga. Eftersom kablarna börjat ryka med nya statorn finns det risk att lindningarna också brunnit. Anledningen till rykande kablar är hög ström, strömmen styrs av regulatorn. Så även med ny regulator skulle jag gissa att den är boven. Har du möjlighet skulle jag mäta upp statorn ordentligt i detta läge, isolationsmät (mellan lindning och chassi, helst med riktig isolationsmätare, finns det inte tillgängligt är en multimeter bättre än inget) samt mät upp 'öppen krets'-spänning vid olika varvtal och jämför med servicemanual (bör stå där).

Vad köpte du för regulator?
Jag har mätt men verkar vara ok värden.. mellan stator och chassi och L1, L2 och L3. Likriktaren var någon Kinaskit på Ebay..
Kollade på skrotarna och har tidigare fått info om att en FH020AA likriktare/regulator skulle funka och det finns ju för 800:-
Batteriet har jag kollat och det verkar ha klarat sig.
 
Last edited:

Magnus73

Medlem
Gick med
23 Jan 2018
Ort
Alvesta
Hoj
CBR 900 RR -98 Triumph Daytona 675-06 (såld) ZX7R -96 (SÅLD)
Bra fråga. Eftersom kablarna börjat ryka med nya statorn finns det risk att lindningarna också brunnit. Anledningen till rykande kablar är hög ström, strömmen styrs av regulatorn. Så även med ny regulator skulle jag gissa att den är boven. Har du möjlighet skulle jag mäta upp statorn ordentligt i detta läge, isolationsmät (mellan lindning och chassi, helst med riktig isolationsmätare, finns det inte tillgängligt är en multimeter bättre än inget) samt mät upp 'öppen krets'-spänning vid olika varvtal och jämför med servicemanual (bör stå där).

Vad köpte du för regulator?


Det var denna jag beställde

https://www.banggood.com/Regulator-...E&a=1647849583.135&DCC=SE&akmClientCountry=SE
 

Magnus73

Medlem
Gick med
23 Jan 2018
Ort
Alvesta
Hoj
CBR 900 RR -98 Triumph Daytona 675-06 (såld) ZX7R -96 (SÅLD)
Mätte igår stator/generator, mellan faserna och jord ligger alla 12-45 volt 1000-4500 rpm och mellan faserna L1, L2 och L3 ligger det mellan 25-85 volt 1000-4500 rpm Förstår ni hur jag menar?
Ohm fick jag det till 0,02 mellan fas och jord avstängd
 

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675
Mätte igår stator/generator, mellan faserna och jord ligger alla 12-45 volt 1000-4500 rpm och mellan faserna L1, L2 och L3 ligger det mellan 25-85 volt 1000-4500 rpm Förstår ni hur jag menar?
Ohm fick jag det till 0,02 mellan fas och jord avstängd
Om jag förstår rätt.
Vid 1000 rpm:
12V mellan fas och jord (tre faser).
25V mellan fas och fas (tre kombinationer).
Vid 4500 rpm:
45V mellan fas och jord (tre faser).
85V mellan fas. och fas (tre kombinationer).

Inga avvikelser beroende på vilken fas (till jord) eller fas-fas-kombination du mäter?

Hur mätte du när du fick 0.02 Ohm mellan fas och jord? Det låter inte bra. Mellan fas och jord ska det vara avbrott (mycket hög resistans). Det är inte så att du resistansmätt fas-fas, där ska vi ha i det närmsta kortslutning.
 

Magnus73

Medlem
Gick med
23 Jan 2018
Ort
Alvesta
Hoj
CBR 900 RR -98 Triumph Daytona 675-06 (såld) ZX7R -96 (SÅLD)
Om jag förstår rätt.
Vid 1000 rpm:
12V mellan fas och jord (tre faser).
25V mellan fas och fas (tre kombinationer).
Vid 4500 rpm:
45V mellan fas och jord (tre faser).
85V mellan fas. och fas (tre kombinationer).

Inga avvikelser beroende på vilken fas (till jord) eller fas-fas-kombination du mäter?

Hur mätte du när du fick 0.02 Ohm mellan fas och jord? Det låter inte bra. Mellan fas och jord ska det vara avbrott (mycket hög resistans). Det är inte så att du resistansmätt fas-fas, där ska vi ha i det närmsta kortslutning.
Du har förstått rätt.. men jo det sista är mellan faserna och ohm. Jag är inte världsbäst på att mäta dock
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top