Datorbedragare på Blocket!

2wheelsRlife

Sporthojsåkare får upp den...
Gick med
4 May 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
_________________
Jag har just råkat ut för att bli blåst och tänkte höra om tips från er andra vad man kan göra och samtidigt varna för annonsen så kan man kanske förhindra att någon annan blir lurad av henne.

Här finns annonsen: http://www.blocket.se/vi/8997835.htm?ca=2_s

Jag är intresserad av att skaffa mig en bärbar dator och hittade då den här som verkade intressant. Ringde igår afton och snackade med henne, vi kom överens om ett pris på 8000 kr. Sen började vi snacka om betalningssätt och jag föreslog blockets betalningstjänst. Det ville inte hon för det skulle ta för lång tid. Hon var intresserad av en snabb affär för hon behövde pengar (visst, så här i efterhand borde det ha varit en varningsklocka... men man var ju samtidigt sugen att göra en bra affär).

Hon sa att hon behövde pengar för att betala en jättehög telefonräkning för att hennes systerdotter (tror jag det var) ringt en massa betalsamtal. Frågade om hon hade nån vanlig fast telefon som jag kunde nå henne på men det hade hon inte (varningsklocka nr 2) för hon sa att hon nyss flyttat. Okej tänkte jag, det kan ju faktiskt vara som hon säger.

Hon föreslog att jag skulle betala hälften nu och hälften när datorn kommit och jag hade inspekterat prylarna. Då skulle hon kunna gå ner till en affär bredvid som var postombud och skicka datorn med en gång. Jag kände mig lite skeptisk men man vill ju inte tro illa om folk, så sagt och gjort, jag förde över pengar till hennes konto. Hon ringde då upp mig och sa att hon skulle gå till affären och skicka paketet sen skulle hon ringa mig så att jag skulle få kollinummret. Det lät ju bra. Men tror ni hon ringde... Nej!

När det gått en trekvart sådär så provade jag att ringa upp. En tjej svarade men sa att "Titti" var ute. Jag misstänker att det var hon själv som svarade. Hon sa i alla fall att jag skulle prova om en stund. Jag provar lite senare att ringa ett par gånger men får inget svar. Jag börjar ana oråd...
Då provar jag att ringa upp med skyddat nummer, då svarar hon! Jag frågar om det är Titti. Ja, svarar hon. Jag frågar hur det går med paketet. Jag får inget svar, hör bara musik i bakgrunden. Sen lägger hon på!!!

Jag provar att ringa upp från mitt nummer ett par gånger till men jag får inget svar. Ringer igen från skyddat nummer, och hon svarar!! Men hon säger inget utan lägger på direkt. Vid det här laget känner jag mig riktigt förbannad och det är bara att inse att jag har blivit blåst!!!

Jag fick även hennes namn och adress, och vid senare efterforskningar från min sida visar det sig att adressen inte ens finns på orten.

Uppgifterna jag fick:

EDIT:
Å så hänger vi inte ut folk... www.sporthoj.com/regler.php

PS! Den som vill kan ju gärna ringa henne...

1. Och höra om datorn finns kvar.
2. Hör om ni kan få komma och titta på datorn.
3. Hör om hon har en fast telefon ni kan få ringa upp på
4. Fråga även ni varför hon ska sälja.

Det vore intressant att höra vad någon annan får till svar. Ifall nån ringer så skriv gärna om erat samatal här i tråden.

Hälsningar från en lurad (ännu fattigare) student...
 
Last edited by a moderator:

Kongo

Men gasa sa jag!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jajjamen, visst bor jag!
Hoj
2014, Kawasaki Z 1000
Vilken jävla idiot! Polisanmäl! Självklart ska du polisanmäla detta! Då har du iaf CHANS att få tillbaka pengar.

Lycka till!
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
Gör en polisanmälan och lämna kontonummret som du förde över pengarna till tillsammans med anmälan.

Det finns ingen adress registrerad på hennes mobilnr. Jag hade inte fört över några pengar till henne.
 

Homo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2006
Ort
på tiptop
Hoj
80talet 80talet va kunde gå snett va kunde gå galet
ring snuten o sätt dit.
dom kommer direkt se att du fört över cash, du kommer också få reda på hennes namn så du kan åka o spöa henne
 

2wheelsRlife

Sporthojsåkare får upp den...
Gick med
4 May 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
_________________
Jag tänkte också att det måste ju gå att få fram nåt via kontonummret.

Sen när man lägger ut en annons på blocket och sen betalar med ett betalsamtal. Det samtalet kan man väl inte ringa från ett kontantkort?
Alltså borde ju blocket ha ett telefonnummer som är registrerat på någon?
Och är det någon som vet ifall blocket loggar ip-nummer?
 

Homo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2006
Ort
på tiptop
Hoj
80talet 80talet va kunde gå snett va kunde gå galet
2wheelsRlife skrev:
2370569 Jag tänkte också att det måste ju gå att få fram nåt via kontonummret.

Sen när man lägger ut en annons på blocket och sen betalar med ett betalsamtal. Det samtalet kan man väl inte ringa från ett kontantkort?
Alltså borde ju blocket ha ett telefonnummer som är registrerat på någon?
Och är det någon som vet ifall blocket loggar ip-nummer?

det lär dom göra (ip alltså) om du har en polisanmälan så gräver dom nog fram det pronto åt dej

hon kan ju sitta på öppet wlan dock. så ring snuten sen banken dom spårar sånt där skit ganska lätt
 
Last edited:

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Halogen skrev:
2370609 SH-mobben kanske borde ringa och hota henne lite? Kanske funkar, ett par väl valda ord gör underverk ibland.
Jag funderar starkt på att ringa o tala om ett par väl valda ord för slynan. Har själv råkat ut för samma sak, dock torskade jag "bara" 3k. Detta var för 1 ½ år sedan och har ftf inte sett röken av pengarna eller någon dator. Så jag vet hur jävla arg och förbannad man blir :mad: Att hoppas att sådant här löser sig av sig självt är lönlöst, det kräver aktion. Visa att hon lurat fel snubbe, och gör det NU.
 
Last edited:

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2007
2wheelsRlife skrev:
2370569

Sen när man lägger ut en annons på blocket och sen betalar med ett betalsamtal. Det samtalet kan man väl inte ringa från ett kontantkort?


Jo det går det
 

GrimReaper

Orgasmdonator
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/"Brumma"
Hoj
Kawa ZX9R -98 / Gixxer Fighter (Till Salu)
Jag vill bara utfärda en varning. Ni kanske inte bryr er men av alla konstaterade inbrott jag åker på i Sthlm city så är 9/10 gånger just datorer och datorskärmar (platta) som försvinner.

Trodde själv att det inte fanns någon andrahandsmarknad för datorer men det verkar ju som om det är lönsamt.

Så passa er för att köpa stulna datorer. Kolla så att dom ha kvitton osv. Var frågvisa och kolla så dom faktiskt vet saker om prylen dom säljer.

Så passa er för sånna typer. Dom kommer i alla former (även söta "oskyldiga" kvinnor).
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Finns det ingen share i Växsjö/Kronoberg som kan ringa och bestämma en träff eller dylikt.., för att titta på datorn eller något liknande..?
 

Homo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2006
Ort
på tiptop
Hoj
80talet 80talet va kunde gå snett va kunde gå galet
jag skulle ringt snuten, gett dom kontonummret, sen...
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Jag får ingen träff på adressen...
//Tobbe

EDIT: Precis som du skrev :huvet :huvet sorry!:EDIT
 
Last edited:

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Tråkigt som fan, det är även tråkigt att du betalde pengar i förväg.
Det skall man ALDRIG göra.

2wheelsRlife skrev:
Och är det någon som vet ifall blocket loggar ip-nummer?

Jo, blocket.se verkar använda sig av GNU/Linux och Apache och loggar med stor säkerhet all http trafik(Apache loggar default).

Skynda dig iväg och gör en polisanmälan och har du tagit kontakt med någon ansvarig på blocket.se ?

Dock så behöver ett IP nummer behöver inte säga så mycket om en viss dator.
Tex. så kanske annonsen lades ut då säljaren satt på ett internetcafé eller liknande.

Eller så är säljaren kunnig inom TCP/IP och förfalskade ett IP nummer(dvs det som finns på den server där blocket finns)

Hur som helst så hoppas jag att du får pengarna tillbaka och åtal väcks mot säljaren.
 
Last edited:

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
242 reggade medlemmar i växjö... du kan ju fråga om några vill hjälpa till om nu inte farbror blå gör det.
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Som tidigare talare sa så finns det mkt stulna laptops som cirkulerar på blocket osv... det är en stor marknad för sånt... senast igår va ja på inbrott där en laptop stulits o bara ett par veckor sedan ja va på ett sånt sist.. o de e ba va jag råkar på, sen e de ju massa mer, så risken att man råkar på en stulen dator e rätt stor faktiskt.. så kvitton tack :p
 

MDM

Livet är hårt.
Gick med
19 Oct 2005
Ort
örebro
Hoj
cbr -00
Vi uppmuntrar inte till brott danke.
Vi hänger inte ut personer danke.
Känns som ett solklart fall att polisanmäla/anmäla till blocket.se.
Dom har ju kontonummer och ser din insättning så inget att oroa sig för.
 

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
Tråkigt att du blivit blåst.

Som vanligt gället tesen att om priset är för bra för att vara sant, så ÄR det för bra för att vara sant!

I det här fallet en nya VAIO som endast är 3 månader till halva priset!? (den släpptes på marknaden i Juni, eller om det var i slutet av Maj)

Fler lurendrejare, lyssna på samtalet!
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top