Dammsugare?...

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Du ska ha en centraldammsugare. De "självgående" är bara skit än så länge. Inte tillräckligt raffinerade ännu. Centraldammsugarna blir dessutom billigare o billigare. Köp.

Har du haft en?. är nöjda med våran, tar o kompletterar med swiffer eller våtmopp någon gång då o då i hörnen. Dem nya som har kommit ut nu ser "avsatser" och vissa klarar t om gå i trappor :yoparty Någon tyckte att dem låter mycket men det är liksom poängen att man inte ska va hemma när dem fixar städningen, en annan har sagt att "den kan ju missa något" - fick bita sig i tungan för att inte svara "det kan du också"

De har funnits på marknaden sedan 2001.
 
Last edited:

Dark_Messenger

Guest
Har du haft en?. är nöjda med våran, tar o kompletterar med swiffer eller våtmopp någon gång då o då i hörnen. Dem nya som har kommit ut nu ser "avsatser" och vissa klarar t om gå i trappor :yoparty Någon tyckte att dem låter mycket men det är liksom poängen att man inte ska va hemma när dem fixar städningen, en annan har sagt att "den kan ju missa något" - fick bita sig i tungan för att inte svara "det kan du också"

Har vänner som har. Som jag fattar det är de ett bra komplement till gammal hederlig manuell dammsugning men som standalone-sugare är de värdelösa. Du får ju väga in i sagan att de klarar inte suga om NÅGOT finns i vägen. Hur många hem har tomma ytor överallt samt inga trösklar/trappor? Disskuterar vi oändligt med pengar-scenariot osv osv (vilket är ganska menlöst eftersom ingen har det så) så kan man väl ha ett helt kompani dammsugarrobotar men väger man ihop ekonomi/effektivitet/dammsugarinsats så anser jag att de inte är tillräckligt effektiva idag för att det ska motivera mig att skaffa en sån också.
:tummenupp
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
om ja skulle ha en självgående så skulle väl typ 10kvm av golvytan bli dammsugen...känns lite ovärt :D..
Nån som skulle kunna ha en sån dammsugare e hon bodybuildarbruden som skulle sälja sin lägenhet, där fanns de knappt en möbel eller en matta i hela lägenheten, perfekt för en sån :D
 

Sanna-Lkpg

Uppdaterad
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
CBR600FS
De får nog fan bli en Miele, men den ja vill ha finns fan inte i lager :gnissla


Fick en Miele i julklapp så nu är det rent som aldrig förr. Har högtidligen fått lära mig att det är dammsugarnas Rolls Royce så man får rulla ut röda mattan för den varje gång den ska fram, men det är det värt!
Ska bara skaffa en butler som sköter den också.
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Har Miele damsugare sen några år. Bästa dammsugaren jag haft. hittar inte modellen som jag har, men denna var bäst i test i "vår bostad" 2006
Miele S5280

Och du, skulle någon få för sig att ställa sig på damsugaren, så håller den för hundra kilo.

Har haft c-damsugare, viil inte ha det igen. Inge kul å släpa på 10-12 m slang+rör+munstycke uppför/nerför trappan, för att inte tala om var man ska förvara eländet, för plats tar den.
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Fick en Miele i julklapp så nu är det rent som aldrig förr. Har högtidligen fått lära mig att det är dammsugarnas Rolls Royce så man får rulla ut röda mattan för den varje gång den ska fram, men det är det värt!
Ska bara skaffa en butler som sköter den också.

Ah good shit...
Kanske kan slå två flugor i en smäll o helt enkelt flytta hem te dig?
Jag får mig en miele o du får en betjänt..

OOOH YEAH!!...De va dagens ragg de!!! :tungan :D
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Du ska ha en centraldammsugare. De "självgående" är bara skit än så länge. Inte tillräckligt raffinerade ännu. Centraldammsugarna blir dessutom billigare o billigare. Köp.

Host. Det där är rent bullshit. Jag har en Roomba och den fungerar iaf alldeles utmärkt. Trycker på den när jag går hemifrån. När jag komemr hem har den dockat och laddat upp sig. Kikar man på dagens skörd är den alltid skrämmande riklig.

Vill man ha nåt ännu bättre kan man ta Electrolux Trilobit. Den är tystare, har timer och lite andra bra grejjer. en den är tyvärr ganska dyr.

På vad baserar du ditt påstående att de bara är skit? Har du provat en själv?

Har vänner som har. Som jag fattar det är de ett bra komplement till gammal hederlig manuell dammsugning men som standalone-sugare är de värdelösa. Du får ju väga in i sagan att de klarar inte suga om NÅGOT finns i vägen. Hur många hem har tomma ytor överallt samt inga trösklar/trappor? Disskuterar vi oändligt med pengar-scenariot osv osv (vilket är ganska menlöst eftersom ingen har det så) så kan man väl ha ett helt kompani dammsugarrobotar men väger man ihop ekonomi/effektivitet/dammsugarinsats så anser jag att de inte är tillräckligt effektiva idag för att det ska motivera mig att skaffa en sån också.
:tummenupp

Trösklar är inget problem. 30 mm ska de här dammsugarna visst klara av.
Och trappor trillar den inte ner för.

Det enda negativa är kanske att den bara klarar dammsuga 2-3 rum i taget innan den behöver laddas.

De är INTE lika effektiva som vanliga dammsugare, men tanken är att om man (de) används oftare så blir det inte lika mycket att suga upp som för en vanlig dammsugare.

Betr att det är saker i vägen..... Öh. Hur ser det ut hemma hos er egentligen?
Här slänger man upp skorna i skohyllan och sätter köksstolarna på köksbordet. Är det nåt rum man inte vill ha dammsuget eller om det är fullt med bråte sätter man en liten ljusbarriär i dörren som får roboten att vända.

Funkar klockers. Jag dammsuger aldrig längre, trots att jag har två katter. Däremot åker sopskyffeln fram emellanåt när man har dragit in en massa sand eller annat skit.
 
Last edited:

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Tjöp en lång hårig katt som du gnider in med ett nylån lakan innan du går hem i från. När du kommer hem sitter allt dam i pälsen så det är bara att tvätta katten o badkaret så är allt klart.
Annars tjöp va som e billigt och trovärdigt. Blev pålurad en Kirby för många många år sedan. Funkar bra så men väsnas helvet och påsar e svindyrt. Massa junk till så man kan vaxa golv och göra rent mattor och sängar och ta me fan va du vill (som man inte använder) Enda trösten är att priset prutades till halva priset som den där jävla nasaren ville ha från början. Går skiten sönder inom 30år så kostar en helrenovering 250 dollars oavsett om det är sladden eller vad som helst som är pajkon. sen 30 nya servicegarantiår.
Dock REKOMENDERAR INTE :gnissla

Hur lång katt rekomenderar du?
Jag har en hårig katt som är ganska så liten till växten men han har siames i sig så när han sträcker på sina långa ben så blir han lång, duger de tro?
Sen e ju schäfern rätt lång o stor så kanske funkar o göra samma sak me han?
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Centraldamsugare är skit, slangen är femtielva meter lång(om du har hus) och självgående fungerar inte.
Köp en TYST dammsugare, det underlättar mer för dig än du tror, typ ultra silencer.
Att byta en påse tar 1 minut och de påsar man sköljer eller va fan man gör med dom måste ju vara jätteintressanta att böka med skiten man sugit upp.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Kolla dig inte blind på alla uppgifter om 1400 watt och så vidare. Det som är viktigt är faktisk sugeffekt nere vid munstycket.
Min Volta ligger på 385 watt sugeffekt och den var en av dom absolut högsta tillsammans med Electrolux Oxygen då för något år sedan.
Kolla på räckvidden och sladdlängd. Det brukar anges.
Lägger du dig kring 2000 så får du nästan garanterat en bra damsugare.
Philips har visst något monster som uppger 500watt sugeffekt för drygt 2000. Borde vara risk att suga upp mer än enstaka sockor och grejor där. Kvarglömda jeans, ylletröjor och annat borde också ligga i riskzonen där.

Jag sätter min damsugare i ett uttag i hallen och damsuger hela min 3:a på 78kvm utan att flytta sladden. Dom som mumlar om att dom drar ur sladden hela tiden har antingen enormt stora bostäder, damsugare med pygmelängd på sladden eller så klarar dom inte av att rulla ut hela sladden.
 

Dark_Messenger

Guest
En annan grej som är grymt att ha är reglerbar hastighet. Underlättar som fan när det kommer till gardin/mattor som ska sugas. Man får ju krupp av att de åker in i snabeln hela tiden :mad:

Trådskaparen kan nog tjöpa vad han vill för du kommer få hur mycket åsikter om skit hit o skit dit somhelst. Alla värdesätter vi olika saker hos dammsugare :)

Ett annat råd. Undvik ÖB-sugare o liknande för 299kr. De ÄR skit. Möjligtvis om man bara ska ha något slit o släng för att dammsuga bilen med kanske.
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
En annan grej som är grymt att ha är reglerbar hastighet. Underlättar som fan när det kommer till gardin/mattor som ska sugas. Man får ju krupp av att de åker in i snabeln hela tiden :mad:

Trådskaparen kan nog tjöpa vad han vill för du kommer få hur mycket åsikter om skit hit o skit dit somhelst. Alla värdesätter vi olika saker hos dammsugare :)

Ett annat råd. Undvik ÖB-sugare o liknande för 299kr. De ÄR skit. Möjligtvis om man bara ska ha något slit o släng för att dammsuga bilen med kanske.

Ne nån skitdammsugare för några hundringar skulle ja aldrig lägga pengar på.. de e ju nå sånt skit ja har nu som morsan hade haft te nå slit o släng skit som ja bara tog för o ha temporärt.. de e verkligen skit asså...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
de påsar man sköljer eller va fan man gör med dom måste ju vara jätteintressanta att böka med skiten man sugit upp.

Det tipset var ju till killen som hade en Volta som fungerade bra men var svår att hitta påsar till, han skulle ju ha den som garagedammsugare.

Jag köper som sagt gärna 5 påsar för 39:- och slänger skiten.
(fast vi måste ju tänka på miljöasp... Näe, jag bara skojar)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Man ska ha en Bonk Pulsar
bonk_03.jpg


Gillar man den klassiska Raba Hiff serien ska man ha en Bonk Raba Hiff 800

800px-Bonk_-_Raba_Hiff_machine.jpg


Eller möjligen den äldre Bonk Raba Hiff 600
bonk_600.gif
 
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top