Dags att byta bakdäck?

Sixx

...
Gick med
10 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4
Vad tror ni om det här bakdäcket, överlever det några timmars körning på Gotland Ring? Ska dit på semester nu och en dag är såklart vikt för ringen! :)

Det är ett Bridgestone BT-016 och har rullat ca 12x20 min på Midlanda (2 bandagar) samt nån timme på Tuvängen (Gocart-bana) Har precis vänt på däcket, därav det lite större slitaget på vänstersidan.
 

Bifogat

  • IMG_1754.jpg
    IMG_1754.jpg
    217.4 KB · Visningar: 149
  • IMG_1755.jpg
    IMG_1755.jpg
    236.9 KB · Visningar: 137
  • IMG_1757.jpg
    IMG_1757.jpg
    178.7 KB · Visningar: 138

fille

stängt för Gotland:)
Gick med
30 Jun 2005
Ort
Solna
Hoj
GSXR 1000 K4 + CBR 1000 RR
I och med att du har börjat fundera på det så är det bara att byta!

Jag tror att du kommer få ett sämre utbyte av körningen om du inte gör det. Så skulle det vara för mig, skulle oroa mig för däcket istället för att köra på..
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Sen ska du ju faktiskt åka hem på det oxå, så byt.
 

MJL

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2008
Ort
Järfälla
Hoj
Hornet 600
Eftersom du funderat kring det osv. är det förmodligen dags att byta. Därtill kollar funktionärer ju på däck osv. så du kan nekas vistelse på banan! Om du bara kör på gata funkar det några h till, men det är ju extra viktigt på bana. Ett nytt däck är billigt i jämförelse till att byta samtliga kåpor på vänstersidan!

Tips, byt :p

Om inte annat så häng på det igen när du kommit hem. Slit ut det sista när du är tillbaka o spara lite på det nya? :)
 

Sixx

...
Gick med
10 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4
Eftersom du funderat kring det osv. är det förmodligen dags att byta. Därtill kollar funktionärer ju på däck osv. så du kan nekas vistelse på banan! Om du bara kör på gata funkar det några h till, men det är ju extra viktigt på bana. Ett nytt däck är billigt i jämförelse till att byta samtliga kåpor på vänstersidan!

Tips, byt :p

Om inte annat så häng på det igen när du kommit hem. Slit ut det sista när du är tillbaka o spara lite på det nya? :)

Jag slänger nog på ett nytt däck, har ett som ligger hemma. Kan ju faktiskt bli så att det blir två dagar ring-köra, och drygt då att ha däck som inte håller för det :)

Det gamla däcket kan ju som du sa faktiskt sparas, då det finns mycket gummi kvar på det! Och för gatåka så är det i stor sett nytt. Om någon vill köpa det för en billig peng så hojta bara till - 180/55-17 Bridgestone BT-016

Tack för alla svar!
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Den stora frågan är hur fort du kör.

Planerar du att åka >1,40 så räcker däcket en hel vecka på GR. Planerar du att åka fortare så räcker det med all säkerhet en dag, förmodligen 2.

Planerar du att åka jättefort köper du slicks och däcksvärmare.

/ Jens
 

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
Ser ju ut att finnas en hel del kvar att åka på i det där däcket, jag hade nog inte bytt...

Edit. Läste lite fort... Om du nu ändå har ett nytt däck är det ju enklast o bara hiva på det och spara det gamla, SÅ hade jag gjort :D


(lite OT, flyttar till Södertälje i augusti... har du nån aning om garageplats på nått schysst stället? PMa gärna isf...)
 
Last edited:

Sixx

...
Gick med
10 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4
Den stora frågan är hur fort du kör.

Planerar du att åka >1,40 så räcker däcket en hel vecka på GR. Planerar du att åka fortare så räcker det med all säkerhet en dag, förmodligen 2.

Planerar du att åka jättefort köper du slicks och däcksvärmare.

/ Jens

Jag har faktiskt ingen aning om hur fort jag kör på Gotland Ring, eftersom jag aldrig varit där tidigare :) Låg väl i mitten ungefär i snabba gruppen när banåkning.nu körde på Midlanda senast.

Fan nu blev jag osäker igen. Anledningen till att jag frågar er mer rutinerade banåkare, är att jag tidigare mest fått byta däck när dom är slut på mitten tidigare....såhär ser den nya sulan ut.
 

Bifogat

  • IMG_0002.jpg
    IMG_0002.jpg
    175.8 KB · Visningar: 53
  • IMG_0003.jpg
    IMG_0003.jpg
    164.9 KB · Visningar: 43
Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag har faktiskt ingen aning om hur fort jag kör på Gotland Ring, eftersom jag aldrig varit där tidigare :) Låg väl i mitten ungefär i snabba gruppen när banåkning.nu körde på Midlanda senast.

Fan nu blev jag osäker igen. Anledningen till att jag frågar er mer rutinerade banåkare, är att jag tidigare mest fått byta däck när dom är slut på mitten tidigare....såhär ser den nya sulan ut.

Snabba gruppen ligger på ca 1,38-1,45 på GR säger min erfarenhet. 1,35 är snabbt, sub 1,30 är faktiskt riktigt fort.

/ Jens
 

Sixx

...
Gick med
10 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4
Ser ju ut att finnas en hel del kvar att åka på i det där däcket, jag hade nog inte bytt...

Edit. Läste lite fort... Om du nu ändå har ett nytt däck är det ju enklast o bara hiva på det och spara det gamla, SÅ hade jag gjort :D


(lite OT, flyttar till Södertälje i augusti... har du nån aning om garageplats på nått schysst stället? PMa gärna isf...)

Jag kan höra med henne jag hyr av, så får vi se!
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top