Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nej, det är en annons på papper till en chopper, så att eventuella chopperbyggare ser om dom papperen går att använda till deras bygge.

Axelavståndet är en typisk grej som talar om att det är pappersfuskat.
Ja men det är samtidigt jävligt hjärndött.
Fick ombesiktning på min chopper för evigheter sen, pga att jag renoverat och fyllt olja på gaffeln blev axelavståndet längre (15-20mm!) än på papper. Ställde mig och hällde ut oljan på plats medan jag förklarade för idioten till besiktningsman vad jag tyckte.
Vilken jävla sopa. Insinuerade t.o.m att den kunde vara stulen..
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nej, det är en annons på papper till en chopper, så att eventuella chopperbyggare ser om dom papperen går att använda till deras bygge.

Axelavståndet är en typisk grej som talar om att det är pappersfuskat.


Precis.

Eller, för den som har en stulen K1 ståendes i ett skjul, eller ett gammalt försäkringsbedrägeri ute i vedboden på landet.
Bara att stansa in det nya ramnumret, åka och regbesiktiga och berätta att man "byggt tillbaka till original igen, för dom har ju blivit så värdefulla, dom härninga - he he he".

Besiktningmannen och gärningsmannen kommer att skratta och skrocka över alla tokigheter byggherrar tagit sig för under åren , och sedan rullar den tidigare stulna eller "stulna" CB 750an ut på vägarna, nu alldeles legit - med myndigheters godkännande.

Det finns ett ändå värre scenario.
En köpare in spe till pappren kanske redan har korn på en snorfin K1a som går enkelt att sno.
Med köpta papper slipper han sälja hojen i bitar, utan kan sälja den som en riktig hoj - helst utomlands där priserna är högre än här och där det är svårare för killen som lagt sin själ i att renovera hojen att råka snubbla över sitt hjärtebarn.

Allt detta vet säljaren i annonsen - Olof Nilsson utanför Ängelholm.
Det är därför inget pris är uppsatt i annonsen.
Priset bestäms av köparen, och när tidiga, fina CB 750s är uppe på, och tillochmed över 100.000-strecket så förstår man att det ligger pengar i potten.



Sälja papper driver kriminalitet.

Sälja papper låter försäkringsbedragare tjäna två gånger om på sin illojalitet mot oss andra.

Sälja papper är ett jävla svineri.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ja men det är samtidigt jävligt hjärndött.
Fick ombesiktning på min chopper för evigheter sen, pga att jag renoverat och fyllt olja på gaffeln blev axelavståndet längre (15-20mm!) än på papper. Ställde mig och hällde ut oljan på plats medan jag förklarade för idioten till besiktningsman vad jag tyckte.
Vilken jävla sopa. Insinuerade t.o.m att den kunde vara stulen..


Ser man på!
Ändå lite uppmärksamt och tecken på engagemang, även om han var lite fel på det just där.

Jag rekommenderar alla att noggrant dokumentera sina ombyggda fordon vid själva besiktnigstillfället, på stationen.
Detta är kanske extra viktigt för vanliga standardhojar som besiktigas för sista gången (så länge det nu kommer att hålla...)
Minsta lilla förändring kan komma att bli ett jätteproblem i framtiden när dessa fordon skall plockas bort från våra vägar.


Kom gärna ihåg var ni läste det först...


Dr Sadness
Leg Neg
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Inte Blocket, men Facebook Marketplace. Det ser väl ut att ha blivit korrekt demonterat?
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Om detta sätter vinterpriserna så kommer vår priserna bli helt vilda.
För det första, den har inte gått 1400 mil, utan 1400 miles! Sen undrar jag hur man är funtad om man sätter ut en annons och inte ens orkar tvätta av hojen?! "Har stått i många år" - tamejfan det syns!
Hur gick det till när säljaren gick ut i garaget? - "Nämen titta här står en gammal Gixxer, ja just ja, var det här den stod? Jag tar ett par bilder och lägger ut, lite damm gör väl inget.."

Tvättad och fin, allt fungerar, alla papper iordning = inget fel på priset. Engelsmän är galna i dessa ikoner!
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Precis.

Eller, för den som har en stulen K1 ståendes i ett skjul, eller ett gammalt försäkringsbedrägeri ute i vedboden på landet.
Bara att stansa in det nya ramnumret, åka och regbesiktiga och berätta att man "byggt tillbaka till original igen, för dom har ju blivit så värdefulla, dom härninga - he he he".

Besiktningmannen och gärningsmannen kommer att skratta och skrocka över alla tokigheter byggherrar tagit sig för under åren , och sedan rullar den tidigare stulna eller "stulna" CB 750an ut på vägarna, nu alldeles legit - med myndigheters godkännande.

Det finns ett ändå värre scenario.
En köpare in spe till pappren kanske redan har korn på en snorfin K1a som går enkelt att sno.
Med köpta papper slipper han sälja hojen i bitar, utan kan sälja den som en riktig hoj - helst utomlands där priserna är högre än här och där det är svårare för killen som lagt sin själ i att renovera hojen att råka snubbla över sitt hjärtebarn.

Allt detta vet säljaren i annonsen - Olof Nilsson utanför Ängelholm.
Det är därför inget pris är uppsatt i annonsen.
Priset bestäms av köparen, och när tidiga, fina CB 750s är uppe på, och tillochmed över 100.000-strecket så förstår man att det ligger pengar i potten.



Sälja papper driver kriminalitet.

Sälja papper låter försäkringsbedragare tjäna två gånger om på sin illojalitet mot oss andra.

Sälja papper är ett jävla svineri.

Tack för infon, har funderat en del på det där :va
Här är en som säljer ett "rullande chassie", och nog rullar det säkert, i nedförsbacke.
Men utan papper, och då funderar jag på om det är så att han behåller de papper som finns på denna?
Har ingen uppfattning om värdet på objektet i sig, men funderar mest på utsikterna att få den gatlegal?
Visst "bara att sätta i en motor och köra" kanske stämmer för den händige, men pappersexercisen då?

Men med tanke på antalet objekt som bara har "lite problem med förgasarinställningarna" eller "kvarstående jobb med elen", så kanske kundkretsen ändå är begränsad.
https://www.blocket.se/annons/ostergotland/rullande_chopper/93667727

Chopper.jpg
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
https://www.blocket.se/vi/94645330.htm

Nästan rätt ball och ok pris, men varför fixar ingen elen? Kapar man inga kablar så passar ju allt och funkar direkt, mer eller mindre iaf

Det verkar som om många har problem med el. det är ju egentligen inte särskilt svårt på en så gammal hoj, även om man kapat en del kontakter. Annars gillar jag den och som du skriver är det helt okej pris.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det verkar som om många har problem med el. det är ju egentligen inte särskilt svårt på en så gammal hoj, även om man kapat en del kontakter. Annars gillar jag den och som du skriver är det helt okej pris.

Näe, precis, hugger man av den gamla kabelstammen så är det ju bara att korta/förlänga den och sätta tillbaka den.

Man har ju liksom två fungerande ändar, som dessutom är färgkodade, att utgå ifrån.

Det värsta som kan hända är ju att (som någon jag bara såg händerna på) man kopplar Hö/Vä blinkers fel, för att något snille på fabriken har använt samma färg till båda sidor....
(dom nådde även sedan jag hade korsat dom under sadeln)
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Tack för infon, har funderat en del på det där :va
Här är en som säljer ett "rullande chassie", och nog rullar det säkert, i nedförsbacke.
Men utan papper, och då funderar jag på om det är så att han behåller de papper som finns på denna?
Har ingen uppfattning om värdet på objektet i sig, men funderar mest på utsikterna att få den gatlegal?
Visst "bara att sätta i en motor och köra" kanske stämmer för den händige, men pappersexercisen då?

Men med tanke på antalet objekt som bara har "lite problem med förgasarinställningarna" eller "kvarstående jobb med elen", så kanske kundkretsen ändå är begränsad.
https://www.blocket.se/annons/ostergotland/rullande_chopper/93667727

View attachment 458060

Legalt är väl tråkigt?

Var mest imponerad av hjulbasen på den dära, jävlar vad kort den är!
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ser man på!
Ändå lite uppmärksamt och tecken på engagemang, även om han var lite fel på det just där.

Jag rekommenderar alla att noggrant dokumentera sina ombyggda fordon vid själva besiktnigstillfället, på stationen.
Detta är kanske extra viktigt för vanliga standardhojar som besiktigas för sista gången (så länge det nu kommer att hålla...)
Minsta lilla förändring kan komma att bli ett jätteproblem i framtiden när dessa fordon skall plockas bort från våra vägar.


Kom gärna ihåg var ni läste det först...


Dr Sadness
Leg Neg
Ja, om 15mm skillnad i axelavstånd på en sopig gammal chopper som haft samma ägare i 10 år föranleder misstanke om stöld borde verkligen besiktningsmannen i det fallet bli polis eller starta detektivbyrå.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ja, om 15mm skillnad i axelavstånd på en sopig gammal chopper som haft samma ägare i 10 år föranleder misstanke om stöld borde verkligen besiktningsmannen i det fallet bli polis eller starta detektivbyrå.

Det är nog mer så att han läst ett PM om fusk och bedrägerier som pågår, och trodde sig ha hittat något.
Min bedömning är att vi kommer få se hårdare tag på bilprovningen i framtiden.
Många kommer ha fel och ställa sig under fel träd och stormskälla, men förhoppningsvis blir besiktningen mer utav en gallring av fulhojar, än bara ett larvigt rundningsmärke.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tack för infon, har funderat en del på det där :va
Här är en som säljer ett "rullande chassie", och nog rullar det säkert, i nedförsbacke.
Men utan papper, och då funderar jag på om det är så att han behåller de papper som finns på denna?

Ett flertal chopperbyggare bygger nytt titt som tätt, men behåller papperna från den där dom lyckades klämma igenom besiktningen för 30 år sedan.

Dom som köper dessa "rullande chassin" som blir över, stoppar i en motor och försöker besikta, det brukar lyckas på fjärde försöket eller så... (då med taskigt fastsatt obligatorisk besiktningsutrustning)

Riktigt gamla chopperpapper kan vara värdefulla då dom en gång i tiden släppte igenom lite vildare byggen, sedan blev det strängare, och sedan blev det snällare regler igen...

Ett tag släppte dom till exempel inte igenom fotkoppling och jockeyshift, men dom som redan var regbesiktade så fick ju fortsätta att vara såna (har jag fått mig berättat)

Jag fick som tonåring med knappa mopedkunskaper ens köra in en chopper några hundratal meter på en camping, den hade Jockeyshift, fotkoppling och hysterisk lång framgaffel, det var inget under av användarvänlighet för en nybörjare direkt...
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ett flertal chopperbyggare bygger nytt titt som tätt, men behåller papperna från den där dom lyckades klämma igenom besiktningen för 30 år sedan.

Dom som köper dessa "rullande chassin" som blir över, stoppar i en motor och försöker besikta, det brukar lyckas på fjärde försöket eller så... (då med taskigt fastsatt obligatorisk besiktningsutrustning)

Riktigt gamla chopperpapper kan vara värdefulla då dom en gång i tiden släppte igenom lite vildare byggen, sedan blev det strängare, och sedan blev det snällare regler igen...

Ett tag släppte dom till exempel inte igenom fotkoppling och jockeyshift, men dom som redan var regbesiktade så fick ju fortsätta att vara såna (har jag fått mig berättat)

Jag fick som tonåring med knappa mopedkunskaper ens köra in en chopper några hundratal meter på en camping, den hade Jockeyshift, fotkoppling och hysterisk lång framgaffel, det var inget under av användarvänlighet för en nybörjare direkt...


Precis - igen!

På sjuttiotalet fanns det stationschefer här och var i landet som var mottagliga för monetär uppmuntran och släppte igenom byggen med uppgifter som: ”motor utbytt, effekt förhöjd” och ”framgaffel förlängd, gaffelvinkel ändrad”

Det gick veritabla gruppresor i gamla möbelbussar från storstadsområden till någon håla i landet där någon hade visat sig se mellan fingrarna på det mesta, och det höll så länge det höll.
Lagom till att det började brännas under fötterna för en mutkolv, så hade någon annan öppnat butik i grannstaden.
Det var bara att dirigera om trafiken.

Polisens trafikgrupper ledsnade emellertid på dessa ”guldpapper” som möjliggjorde fri ombyggnad efter eget huvud och fick stopp på det hela i ungefär samma veva som kompetent folk tog över de ombyggda hojarna - alltså SFRO-reformen.

Men, de gamla guldpappren lever kvar, och ramnumren stansas in på nya byggen allteftersom ägaren uppdaterar materialet.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ducati_853_streetfighter/33602659

Denna har Biscaya försökt sälja i 5 års tid om det ens räcker. Nu har de sänkt priset men samtidigt plockat bort guldfälgarna och satt på 3ekrade original? OK...

Har sett flera annonser från deras butik där de försöker ta helt befängda priser på ibland 7-10 år gamla hojar. Bl.a. en Panigale S från 2013. 204000. En Standard RSV4 från 2010... 129000. Där står en RSV4 factory från 2010, 161900. Spelar ingen roll om en Rsv4 gått 0 mil. Den har stått i 10 år. Har de utfört service under 10 år? På Öhlinskomponenter, motor osv osv. Haha. Tror inte jag ens hade erbjudit hälften av vad de begär. Är ingen 998R vi snackar om heller. :gnissla:död
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ducati_853_streetfighter/33602659

Denna har Biscaya försökt sälja i 5 års tid om det ens räcker. Nu har de sänkt priset men samtidigt plockat bort guldfälgarna och satt på 3ekrade original? OK...

Har sett flera annonser från deras butik där de försöker ta helt befängda priser på ibland 7-10 år gamla hojar. Bl.a. en Panigale S från 2013. 204000. En Standard RSV4 från 2010... 129000. Där står en RSV4 factory från 2010, 161900. Spelar ingen roll om en Rsv4 gått 0 mil. Den har stått i 10 år. Har de utfört service under 10 år? På Öhlinskomponenter, motor osv osv. Haha. Tror inte jag ens hade erbjudit hälften av vad de begär. Är ingen 998R vi snackar om heller. :gnissla:död

Och det verkar ju vara övermäktigt svårt att ta en ny bild, som visar hur den faktiskt ser ut :va
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top