Dagens Blocket! (mc-relaterat)

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Nej nej nej!






Just det! :krama



Jag vet var det skär sig för mig. Det är när man klistrar epitetet "café racer" på något som inte är och aldrig nånsin kan bli en café racer.
Damn! Originalet, utgångsmaterialet ligger ju närmare det klassiska caféidealet än detta monstret(!)

Bates(kopia?) allra högst upp, dubbla veteranhorn och spetsmutter på kronan.

View attachment 457768
View attachment 457769

Café?
Racer..?

Jodå, jag ser. Det har gått otroligt mycket arbete in i hojen.
Undrar vem som randat den? Det är inte första gången denna någon suttit med penseln.
Men, var caféracers randade? Då, när det begav sig?
Visst, utgångsmaterialet var det så klart. Men det skalades bort i största möjliga mån.
Ända in till tanken, typ. Det som satt där fick sitta kvar, men det lades inte till något.

Och det här:

View attachment 457771

Det är inte randning. Det är pin striping, den amerikanska formen med ornamentik.
Det kommer från det tidiga 50-talets kustomscen, på bilar, och letade sig över till amerikanska choppers när det blev omodernt på bilar.

Det kan vara snyggt när det är gjort med återhållsamhet, i rätt sammanhang, det är en konstform, det kräver ett mycket speciellt handlag, det kräver mängder med träning.

Men, det är inte café.



Byt etikett så går man fri och kan göra som man vill.
Men det blir svårare att ta betalt...

Kalla det för "ombygge", kustom, tolkning eller vad tusan som helst.
"Inspirerad av Picasso" kanske? Den kubistiska perioden...

Men framförallt - när man ger sig sig på att bygga på en Pantah, så bör man börja med att ställa sig frågan:

Vad skulle Taglioni tycka?

Först å främst så är den skit ful...

När de är varken caféracer, scrambler, tracker osv så finns ett lämpligt namn på sånna byggen..

HIPSTER MOPPE..

Många tillverkare av hojar har i flera år hakat på trenden...
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nej nej nej!

Jag vet var det skär sig för mig. Det är när man klistrar epitetet "café racer" på något som inte är och aldrig nånsin kan bli en café racer.
Damn! Originalet, utgångsmaterialet ligger ju närmare det klassiska caféidealet än detta monstret(!)

Historien finns men många vill inte känna till den eller har aldrig hört talas om den... :(

https://www.youtube.com/watch?v=fGeXjHU0ZHE
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En elbilsladdare kanske vore något. Den borde gå att få plats i en resväska. Sen är det bara dra fram den och starta den vid vägkanten och lägga den på 5-6000 varv och ladda Teslan :tummenupp

Det brukar inte gå så bra att ladda elbil med standard elverk, elbilsladdarna känner av att det inte finns en riktig jordanslutning och vägrar ladda, det finns tydligen knep för att gå runt det, jag har sett någon video på youtube på ämnet.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja

Det där elverket laddar verkligen inte någon elbil, det där är ju en synkrongenerator, man måste ha ett inverter-elverk om man ska ladda elbilar (eller laptops)

Den där funkar bra till däckvärmare, motor/kupevärmare och andra helt resistiva laster dock.

Många köper billiga elverk och vet inte om skillnaden.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Hur mycket kör man 2 ton bil med släp på 3kw (<5hk?). Du kommer ladda ur batteriet mer än vad som laddas, troligen gå i förlust på hela påhittet att dra släpvagn. (ryms i skuffen iofs)

Vad du behöver är en sånhära;
xq200-kw-generator-rental.jpg
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Det där elverket laddar verkligen inte någon elbil, det där är ju en synkrongenerator, man måste ha ett inverter-elverk om man ska ladda elbilar (eller laptops)

Den där funkar bra till däckvärmare, motor/kupevärmare och andra helt resistiva laster dock.

Många köper billiga elverk och vet inte om skillnaden.
Jag använder min till elverktyg som kapsåg, vinkelslip, borrmaskin och sånt. Levererar 230 volt/3000W. Skulle inte det duga till att ladda elbilsbatteri? Inte vet jag.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det brukar inte gå så bra att ladda elbil med standard elverk, elbilsladdarna känner av att det inte finns en riktig jordanslutning och vägrar ladda, det finns tydligen knep för att gå runt det, jag har sett någon video på youtube på ämnet.
Fast hur många tester finns det med en Kinesisk luftkyld V-Twin.... nä just det.... :crash
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top