Ok, fördom-mode on.
Var på en mack idag och tvättade besten, och efter tvätten satte jag mig och smuttade på en coca cola och lät hojen torka i brisen.
Placeringen är bredvid E18 vid en rödljuskorsning där det är 50 år varje håll.
Under tiden jag satt där så kom det ganska många bågar och åkte. Hälsade och var glad. Olika typer och sorter från custom, offroad, touring och sporthojar mfl.
Dom flesta gasar till och kommer upp i 50-60 ganska snabbt, men släpper på gasen. Dock inte dom flesta sporthojar. Där fortsätter man dra ur på 2'an och sedan lägger i 3'an och håller jämn gas. Ni som lirar sporthoj vet säkert bättre än mig vad det kan handla om för hastigheter, men jag är ganska övertygad om att bara ett fåtal hade kunnat klara en hastig inbromsning.
Skall också säga att det var ett gäng sporthojar också som inte drog på, så det gäller förståss inte alla.
Det finns ställen som är bättre lämpad för den där typen av övningar. Både ur säkerhetsaspekt, men även ur fördomsaspekt. Folk både ser och hör ju dom där urgasningarna, och vad tror ni dom tänker? Kom ihåg att folk går sedan till urnorna och röstar, och dom kommer att rösta för att få mer deg i plånboken, och kanske kanske röstar dom bort oss om möjligheten ges?
Ja, många kurviga och goa mc-vägar är 70-sträckor. Varför är dom det?
Genom tätbebyggda områden är det oftast 50. Varför?
Och hur tänker man när man sätter upp en 30-skylt? Vad ligger bakom beslutet?
Men vi motorcyklister är fanimej inte ensam om att köra fort. Jag har den senaste veckan varit ute mycket och kört bil. Och då har jag konsekvent kört efter hastighetsbegränsning bara för att se vad som händer i trafiken. Och facit är inte speciellt roligt. Det är oerhört sällan jag inte blir omkörd, och det är fler vansinnesomkörningar än man väntat sig.
Motorcyklister är dom som oftast kör om säkert !
Höga hastigheter (för höga) är inte ett mc-problem, det är ett sammhällsproblem !
Var på en mack idag och tvättade besten, och efter tvätten satte jag mig och smuttade på en coca cola och lät hojen torka i brisen.
Placeringen är bredvid E18 vid en rödljuskorsning där det är 50 år varje håll.
Under tiden jag satt där så kom det ganska många bågar och åkte. Hälsade och var glad. Olika typer och sorter från custom, offroad, touring och sporthojar mfl.
Dom flesta gasar till och kommer upp i 50-60 ganska snabbt, men släpper på gasen. Dock inte dom flesta sporthojar. Där fortsätter man dra ur på 2'an och sedan lägger i 3'an och håller jämn gas. Ni som lirar sporthoj vet säkert bättre än mig vad det kan handla om för hastigheter, men jag är ganska övertygad om att bara ett fåtal hade kunnat klara en hastig inbromsning.
Skall också säga att det var ett gäng sporthojar också som inte drog på, så det gäller förståss inte alla.
Det finns ställen som är bättre lämpad för den där typen av övningar. Både ur säkerhetsaspekt, men även ur fördomsaspekt. Folk både ser och hör ju dom där urgasningarna, och vad tror ni dom tänker? Kom ihåg att folk går sedan till urnorna och röstar, och dom kommer att rösta för att få mer deg i plånboken, och kanske kanske röstar dom bort oss om möjligheten ges?
Ja, många kurviga och goa mc-vägar är 70-sträckor. Varför är dom det?
Genom tätbebyggda områden är det oftast 50. Varför?
Och hur tänker man när man sätter upp en 30-skylt? Vad ligger bakom beslutet?
Men vi motorcyklister är fanimej inte ensam om att köra fort. Jag har den senaste veckan varit ute mycket och kört bil. Och då har jag konsekvent kört efter hastighetsbegränsning bara för att se vad som händer i trafiken. Och facit är inte speciellt roligt. Det är oerhört sällan jag inte blir omkörd, och det är fler vansinnesomkörningar än man väntat sig.
Motorcyklister är dom som oftast kör om säkert !
Höga hastigheter (för höga) är inte ett mc-problem, det är ett sammhällsproblem !