Dödsfall på 50-vägar

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja, självklart är det ju lagligt att gruppera efter hojtyp. Uppenbarligen.
Det är bara etnicitet, religion och sexuell läggning som det är förbjudet att gruppera folk enligt. :tungan

Men i praktiken är ju det gamla bonussystemet inte så dumt. Kör något billigt i början. Kostar mindre för bolagen att ersätta/reparera, du får erfarenhet och om du kör bra (och ev lagligt) så får du bonus som gör att JAG kan påverka MIN premie. Helt OK upplägg för mig.

Hmm. Bl.a. låneränta på banken, dagisavgifter och inkomstskatt sätts individuella priser efter hur min ekonomi ser ut.

Nu måste jag nog säga att du försöker jämföra äpplen och päron. Etnicitet, sexuell läggning osv är personliga egenskaper.
När man grupperar hojtyper så grupperar man hojar efter deras egenskaper.

Du kan väl inte på fullt allvar mena att personliga egenskaper är samma sak som hur många hästkrafter har din hoj.

Även med det gamla bonussystemet så hade man en klassning av hojarna. Du fick ju olika premie baserat på vilken typ av hoj eller bil du hade.
Varje bil hade ju exempelvis en försäkringsklassning i form av tre siffror som talade om vad trafik, delkasko och helförsäkring låg i för försäkringsklass och premien baserades på det.
Den enda skilnaden var att man istället lade på 30% på premien om du var nybliven körkortsinnehavare. dvs försäkringen gjordes dyrare för samtliga nya innehavare även om det var en försiktig förare eftersom man inte kunde veta något om det.

Det var väl i så fall också kränkande.

Idag har vi ju olika kostnad för hemförsäkringen beroende på vart man bor. Områden med större risk för inbrott får högre premie.

Är det också kränkande?

Att säga att dom inte ska få ta olika betalt för olika hojtyper är ju lite som att säga att MC butiken inte får ta olika betalt vid försäljningen av hojarna heller eller att olika typer av kött inte får ha olika pris på Ica. Köttfärs och oxfilé måste ha samma pris.

Det är väl en djävla skillnad att säga att du har en hoj med 150 hk på 190 kg MC. det blir premie X. Hasse har en hoj med 50 hk som väger 320 kg han får premie Y.

Hade det varit att "Du kommer från Asien. din MC försäkring får ett annat pris" så hade det varit diskriminering däremot eftersom hudförg och etnicitet är personliga egenskaper där man uttryckligen säger att särbehandling är olagligt.
 
Gick med
15 Mar 2015
Ort
Karlskoga
Hoj
2015 BMW S1000R
Nu måste jag nog säga att du försöker jämföra äpplen och päron. Etnicitet, sexuell läggning osv är personliga egenskaper.
När man grupperar hojtyper så grupperar man hojar efter deras egenskaper.

Du kan väl inte på fullt allvar mena att personliga egenskaper är samma sak som hur många hästkrafter har din hoj.

Även med det gamla bonussystemet så hade man en klassning av hojarna. Du fick ju olika premie baserat på vilken typ av hoj eller bil du hade.
Varje bil hade ju exempelvis en försäkringsklassning i form av tre siffror som talade om vad trafik, delkasko och helförsäkring låg i för försäkringsklass och premien baserades på det.
Den enda skilnaden var att man istället lade på 30% på premien om du var nybliven körkortsinnehavare. dvs försäkringen gjordes dyrare för samtliga nya innehavare även om det var en försiktig förare eftersom man inte kunde veta något om det.

Det var väl i så fall också kränkande.

Idag har vi ju olika kostnad för hemförsäkringen beroende på vart man bor. Områden med större risk för inbrott får högre premie.

Är det också kränkande?

Att säga att dom inte ska få ta olika betalt för olika hojtyper är ju lite som att säga att MC butiken inte får ta olika betalt vid försäljningen av hojarna heller eller att olika typer av kött inte får ha olika pris på Ica. Köttfärs och oxfilé måste ha samma pris.

Det är väl en djävla skillnad att säga att du har en hoj med 150 hk på 190 kg MC. det blir premie X. Hasse har en hoj med 50 hk som väger 320 kg han får premie Y.

Hade det varit att "Du kommer från Asien. din MC försäkring får ett annat pris" så hade det varit diskriminering däremot eftersom hudförg och etnicitet är personliga egenskaper där man uttryckligen säger att särbehandling är olagligt.

Jag vill ändå hävda (för att åtminstone delvis återgå till ämnet) att det inte är på grund av antalet hästkrafter eller vikt som sporthojar kraschar på 50-sträckor utan sannolikt har det att göra med att sporthojar i större grad attraherar förare som kör på ett "mer olycksbenäget sätt". Kort sagt: det är inte hojen, det är föraren. Och jag vill också hävda att inte alla sporthojsförare beter sig likadant.

Fördelningen mellan hur mycket man försäkrar motorcykeln och hur mycket man försäkrar föraren eller möjligen ägaren är något man kan ha olika åsikter om.
Jag är uppenbarligen mer för att skjuta fördelningen mot föraren (men jag argumenterar INTE för 100% eftersom det finns aspekter som faktiskt beror mer på hoj) än du, men det är som sagt upp till var och en att ha sin åsikt. Din åsikt är lika rätt som min. Försäkringsbolagen tycker mer som du, och jag har inte förnekat deras rätt att prissätta så heller.

Jag har inte argumenterat för den typ av prissättning på försäkringar som du skriver om för hojar, köttfärs och oxfile. Däremot hoppas jag att kvällens oxfile blir billigare för mig om jag lagar den själv än vad den kostar om jag går ner till Erik Lallerstedt och äter en.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag vill ändå hävda (för att åtminstone delvis återgå till ämnet) att det inte är på grund av antalet hästkrafter eller vikt som sporthojar kraschar på 50-sträckor utan sannolikt har det att göra med att sporthojar i större grad attraherar förare som kör på ett "mer olycksbenäget sätt". Kort sagt: det är inte hojen, det är föraren. Och jag vill också hävda att inte alla sporthojsförare beter sig likadant.

Fördelningen mellan hur mycket man försäkrar motorcykeln och hur mycket man försäkrar föraren eller möjligen ägaren är något man kan ha olika åsikter om.
Jag är uppenbarligen mer för att skjuta fördelningen mot föraren (men jag argumenterar INTE för 100% eftersom det finns aspekter som faktiskt beror mer på hoj) än du, men det är som sagt upp till var och en att ha sin åsikt. Din åsikt är lika rätt som min. Försäkringsbolagen tycker mer som du, och jag har inte förnekat deras rätt att prissätta så heller.

Jag har inte argumenterat för den typ av prissättning på försäkringar som du skriver om för hojar, köttfärs och oxfile. Däremot hoppas jag att kvällens oxfile blir billigare för mig om jag lagar den själv än vad den kostar om jag går ner till Erik Lallerstedt och äter en.

Nej. Absolut. Sporthojarna krashar inte oftare eller värre just för att dom är sporthojar. Det beror helt och hållet på föraren. Det håller jag med om.

Dock är det ju så att försäkringsbolaget måste försöka gruppera ihop fordonen på något sätt eftersom hela idén med en försäkring är att man är en del av ett kollektiv som tillsammans skall bära kostnaderna av olyckorna eller skadorna.

Och någonstans är det väl så att om vi drar slutsatsen att sporthojarna krashar oftare för att hojtypen drar till sig många förare som kör med högre risktagande så är det inte alltför långsökt att dra slutsatsen att om Svenne köper en CBR1000RR så är sannolikheten större att han är en riskbenägen förare än det är för Pelle som köper en Honda Shadow.

På något sätt måste man ju differentiera mellan olika fordonsgrupper med olika stora kostnader.
Och att klumpa ihop alla hojtyper är knappast någon bra idé. Då får ju alla en högre premie för det lilla fåtalet som är högrisktagare och sätter sig på en sportis. det vill i varje fall inte jag.
 
Gick med
15 Mar 2015
Ort
Karlskoga
Hoj
2015 BMW S1000R
Dock är det ju så att försäkringsbolaget måste försöka gruppera ihop fordonen på något sätt eftersom hela idén med en försäkring är att man är en del av ett kollektiv som tillsammans skall bära kostnaderna av olyckorna eller skadorna.

Är det? Egentligen? Jag ser det som en statistisk risk som JAG betalar en (över tid) genomsnittlig kostnad för de utgifter JAG förväntas orsaka, plus lite till bolaget för besväret att förvalta pengarna under tiden. Det är inte för att jag solidariskt vill sponsra de som kör "olycksbenäget" på en likadan hoj som jag har.

På något sätt måste man ju differentiera mellan olika fordonsgrupper med olika stora kostnader.
Och att klumpa ihop alla hojtyper är knappast någon bra idé. Då får ju alla en högre premie för det lilla fåtalet som är högrisktagare och sätter sig på en sportis. det vill i varje fall inte jag.

Ja, det är ju precis det som sker. Och jag förstår att DU som omdömesgill förare vill slippa betala för de som orsakar proportionellt mycket olyckor. Det vill jag också. Skillnaden är att jag hamnar i gruppen som förväntas betala, trots att du och jag sannolikt är mer lika i vårt risktagande.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
För ett antal år sedan brukade jag roa mig med att diskutera försäkringar i montern hos Bilsport utan Mc på Mc-mässan. När vi kommit fram till att det var personen, inte motorcykeln, som är risken fick de några regnummer och, naturligtvis, kunde de inte försäkra SportHojen! :D

-Men du sa ju just att det var risken hos mig som var viktig, inte min motorcykel?
-Mja... ehhh... tyvärr... :(
-Så det du nyss pratade om stämmer alltså inte?
-Nja... ehhh... nej... tyvärr...

Folksam höjde premien på en av mina motorcyklar nyligen. Den hade, enligt Folksam, blivit en "Supersprot".
(Folksams stavning, inte min! Ja, det är en SportHoj, det här är SportHoj.com så naturligtvis kör jag SportHoj!)

Första samtalet till kundtjänst sa en tjej att Tragikverket kommit med en lista där min hoj var "farlig" och då måste de höja premien. Det fanns ingenting de kunde göra! :va

Nästa samtal för att ge Folksam en chans till visade att "listan" inte fanns men fortfarande var det ingenting man kunde göra. Det gick att se min och hushållets skadestatistik och det fanns ingen skada de senaste 10 åren. Han medgav att jag inte var skadebenägen och att det heller inte plötsligt blivit en fördubblad risk men det fanns ingenting att göra. Floskler om medlemsägt och att det inte går att gå back rimmar illa när risken inte höjts utan bara premien. :va

Några samtal visade att de flesta försäkringsbolag hade halverade premier, i nivå med Folksams innan den blev "Supersprot" .:)
Så Folksam pissade på mig och gjorde en nöjd helkund sedan länge till en numera en väldigt missnöjd icke helkund.

Ni som inte kör SportHoj och tror att ni inte kan drabbas kan mycket väl få samma överraskning. Jag trodde att Folksam hade logiska premier, men så är inte fallet.

Det är lätt att vara dryg och anse att "de andra" ska betala för jag är inte riskbenägen. Jag har sett klantarlsen på alla typer av hojar och väldigt många har ansett sig vara "duktiga" motorcyklister. :fakta
 

RobbanGBG

Medlem
Gick med
26 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
-53, Matchless G80S; -13 Suzuki Gladius
Jösses, jag som är hemligt sugen på att köpa en sprothoj när jag fixat lappen måste välja försäkringsbolag med omsorg alltså. Ännu värre blir det väl om man väljer en supersprot :3freak
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
http://www.mynewsdesk.com/se/if_ska...otorcyklister-omkommer-paa-smaavaegar-1381770

Läs gärna If´s pressmeddelande, som liggår till underlag för diskussionen här.

Ha gärna i åtanke att Supersporthojerna, är mindre än 5% av MC kollektivet. (enligt studie från Karolinska - finns på SMC:s webb nånstans)
Att nu även Folksam justerar sin tarif på Supersport hojerna, är ingen överraskning - Överraskningen är det tog så lång tid..

Ja, det är massvise av fjolle olyckor på 50 sträckorna - en del av dessa är ofta "nya körkort" som ska spela smarta (utan att ha kunskap).. Fyllebötter med hampplantager i magen, och amfetamin som räcker till hela rikets apoteksverk, dessa ex-piloter har sannolikt aldrig annars har set en MC i verkligheten.
Och sedan tror en icke obetydlig del av den samlade sporthojs expertise att MotoGP körs på 50 sträckor, och alla kan måste delta fritt - O´sen är bilisterna bara idioter, som inte fatter..

Bryr jag mig?
JA, fick just min premie öka från 10k t. 18k på samma hoj som var ny 2010. Jag har inte anmäld någon skada, jag är så gammal att ena benet redan är i graven, och jag bor inte i mitt i storstan!
För 5 år sedan hade nog det bästa bolag oå supersport försäkringar en sits att när 1 kr kom i premie, fick man betala ut 4kr i skadekostnader till supersports folket. Så det tog en ärräcke att justera i tariffen, och jag är ganska säker på att mera kommer..
Anledningen är att det är för mycket skador - som koster - mera komplicerad är det inte...

Lösning:
Kom och tjöp min S1000RR (vi hittar nog ett bra pris..) - jag köper nått billigare i försäkring.
eller
Invik olyckor eller rätters sagt försäkringsskador!
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Är det? Egentligen? Jag ser det som en statistisk risk som JAG betalar en (över tid) genomsnittlig kostnad för de utgifter JAG förväntas orsaka, plus lite till bolaget för besväret att förvalta pengarna under tiden. Det är inte för att jag solidariskt vill sponsra de som kör "olycksbenäget" på en likadan hoj som jag har.



Ja, det är ju precis det som sker. Och jag förstår att DU som omdömesgill förare vill slippa betala för de som orsakar proportionellt mycket olyckor. Det vill jag också. Skillnaden är att jag hamnar i gruppen som förväntas betala, trots att du och jag sannolikt är mer lika i vårt risktagande.

Tja. Någonstans är dom ju tvungna att gruppera. Försäkringsbolagen är ju företag och precis som alla andra företag så har dom ju krav på att verksamheten skall gå ihop rent ekonomiskt över ett redovisningsår. Dvs intäkterna skall täcka utgifterna plus en liten vinstmarginal.

Det innebär att för varje redovisningsår så skall dom totala kostnaderna för ersättningsbara skador täckas av dom premier och självrisker som man får in.
Hur dom sedan grupperar är ju upp till företaget att göra.
antingen grupperar dom alla i en klump och då får man samma premie oavsett försäkring. Dvs en hemförsäkring och en supersporthoj kostar lika. Vilket blir ganska orättvist.
Alternativt försöker man gruppera ner det till olika typer av försäkringar. Exempelvis alla bilar i en klump och alla MC i en klump. Men även det blir ju orättvist.
Så därför försöker man gruppera in det i mindre grupper efter olika typer av hojar för att orättvisan skall bli så liten som möjligt. Och det måste till en gruppering tyvärr. Det är ju väldigt olika kostnader.

En vält nakenhoj kanske klarar sig undan med en skrapad styrvikt som inte ens behöver ersättas. En vält sportis kanske förstör kåpor för 20 000 kr.

Att helt ta bort grupperingen av fordon är av sådana anledningar inte möjligt.
Skulle dom bara se till dig som person så skulle det kräva ett mer långsiktigt planerande som inte är förenligt med den kvartalsekonomi som råder inom företagsvärlden idag.

Dessutom så måste dom ju se till att dom innan du smäller första gången har fått in tillräckligt mycket pengar från din premie för att vara säkra på att täcka dina kostnader. Det kan ju hända att du smäller redan första året och då blir så illa skadad att du aldrig med kommer att sätta dig på en hoj igen. Och då måste dom ju ha fått in kostnadstäckning för det. Det skulle innebära att premien första året för dig skulle hamna på summor som är långt över vad en hoj kostar i inköp eftersom personskadorna är betydligt dyrare för försäkringsbolaget. Hur astronomisk den premien skulle bli beror på vilken ekonomisk risk bolaget är villiga att ta för dig.
Sen skulle dom behöva avsätta dom inbetalda premierna till fonder eller liknande för att dom skall finnas tillhands den dagen du eventuellt smäller.

Dvs för att kunna släta ut premien litegrann och slippa ha astronomiska summor dom första åren så grupperar man försäkringarna så gott man kan. I annat fall skulle i stort sett ingen ha råd att teckna en fordonsförsäkring alls eftersom man skulle vara tvungen att se till att få kostnadstäckning väldigt fort för varje försäkringstagare.

Sen har man ju justeringar i premierna efter ålder för att försöka gruppera förare i olika grupper efter ålder eftersom man har statistiska underlag för skillnader i olycksbenägenhet och därmed kostnader för olika åldersgrupper av förare vilket ju gör att du eller jag inte skulle få samma premie för en sporthoj som en 20 åring med färskt körkort.

Sedan är det väl så att för mig som aldrig behövt använda min hojförsäkring och endast en gång använt bilförsäkringen för 16 år sedan så betalar jag i nuläget in betydligt mer än jag kostar och det kan ju kanske kännas orättvist.

Men å andra sidan. Råkar jag av någon anledning ut för en olycka på hojen så kommer jag ändå att ha betalat in mindre än jag kostar om det går illa. Detta tack vare att kostnaden bärs av kollektivet och inte av mig som person.
Och det är ju det som är hela idén med försäkring.

Om du har något bra förslag på exakt hur man skulle ta fram totalt personliga premier samtidigt som det blir affärsmässigt vettigt för ett företag att erbjuda den modellen så förklara gärna.
För jag begriper inte hur dom skulle kunna göra det på ett sådant sätt att premierna inte rakade i höjden något fruktansvärt under dom första försäkringsåren.

Och jag tror att det är väldigt svårt att argumentera för att hojen inte har någon påverkan på körstilen.

Även jag som anser mig vara en relativt ansvarsfull och ganska försiktig förare måste erkänna att jag med största sannolikhet gasar lite mer på en gasgladare hoj.
dvs min olycksrisk är högre på min VFR än den hade varit om jag suttit på en custom som väger 100 kg mer och har hälften så många hästar.
Så hojens karaktäristik har om du frågar mig tveklöst en påverkan på olycksrisken.
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Kom och tjöp min S1000RR (vi hittar nog ett bra pris..) - jag köper nått billigare i försäkring.
eller
Invik olyckor eller rätters sagt försäkringsskador!


Men...? BMW har ju aallllttiidd varit så billiga att försäkra?
Farbröder på touringcyklar som tuffar runt med orange tejp.
Dumma försäkringsbolag som höjer så där! :dummer
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top