Dåliga "relä"-kontakter i bränslepump 636 -02

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ludvika
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Var ute och skulle ta en sväng, men kom bara tre mil. Motorn dog som när man får soppatorsk. Kom ungefär så långt som den går på fuggarna samtidigt som den gick allt sämre för att slutligen dö helt. Den startade inte mer...

Felsökning visade att bränslepumpen inte gick. Det kommer fram spänning men matar man 12V direkt till pumpen händer inget. Ohmmätning i kontakten till pumpen visar avbrott..

När jag skruvade isär pumpen så ser jag två kontakter som är lite brända. Några drag med en magnetfil så blir det kontakt igen. Gissar att detta har med tryckreglering att göra på nåt sätt...

Men frågan är om jag törs åka med detta eller om pumpen måste bytas?
 

Bifogat

  • Pump1.jpg
    Pump1.jpg
    83.9 KB · Visningar: 74
  • Pump2.JPG
    Pump2.JPG
    191 KB · Visningar: 93
Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Du har en dragmagnets driven mebranpump - dom där slår av dragmagneten när blåsan är fylld me soppa osv osv.


Du kan ju göra som du gjort och sen även finsputsa ytorna genom att dra 800 sandpapper mellan brytarspetsarna

Ja har haft så mycket skit med såna här pumpar så jag orkar inte ens diskutera det , har fått stå o pissa på en överhettad pump för o komma vidare på semestern,fått koppla ur brytar spetsarna och koppla pumpstyrningen till tuta knappen och fått sitta o dutta me tuta knappen i 30 mil:D - jävla missär,skruvat sönder hela jävla skiten omgiven av alla jordens knott och mygg:näsblod


Sök på xrv750 eller africa twin och bränsle pump
 

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ludvika
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Nu när jag kopplar in den utan att ansluta den till tanken så låter den BRRRRRRRRRR och gnistorna sprutar runt kontakterna. Verkar som att kontakten är till för att skapa själva oscillationen i pumpen.

Hur länge håller det om jag går på med lite 400 papper? Pumpen har gått 3000 mil precis. Vill inte behöva tjuvkoppla ute i skogen. Finns det någon modernare pump utan elektromekaniska prylar in som passar? En ny originalare ser ut att gå loss på över 1500kr... och då är det ändå samma 1950-talskonstruktion..
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Ja jag skulle köpa original och bygga om styrningen så håller den livet ut.

Eller om kontakterna se bra ut fila till dom me 800 papper , bygga en annan styrning om du kan(avlasta brytarspetasrna från att driva dragmagneten med en fet trissa)

Ja och sen finns ju biltema , dom har lite facettklonpumpar - fyrkantiga.
Håll reda på om du skall ha sug eller tryckpump o shoppa.

Men dom kan ha för högt tryck/ingen "btr" och förgasarnas nålventiler kanske inte orkar hålla emot.

Edit

Börja inte ödsla bort ditt liv på pumpfan - köp original:D
 

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ludvika
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Ny pump beställd. 2446kr. :näsblod

Den gamla bygger jag om till transistordrift i vinter som hobbyprojekt.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Dyrt men nödvändigt för att slippa runka med den på semestern - du kanske kan kränga den sen moddad o få hälften tillbaka.

Tänk på att om när du plockar av den gamla och gummit torkar ur så riskerar den och bli förstörd(läcker som ett såll sen) , vet inte riktigt hur du skall lösa det men du kanske kan fylla den våta delen av pumpen med bensin och plugga in och utloppet.
 

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ludvika
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Hmm. Och jag som har för vana att tömma bränslesystemet helt på vintern när jag tar in cykeln i lägenheten... Kanske inte är så bra då?

Kanske man kan skölja den med nåt smörjande? Luft borde väl membranet tåla annars lär min nya pump som legat i lager vara urtorkad med?
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jo men jag har varit med om att packningar/gummi i pumpen varit gonatt efter lagring när dom varit använda - vet inte men packningen skrumpnar väl ihop och spricker

Värt och tänka på , går oftast inte och byta så lätt för pumparna är inte gjorda renoveringsbara så sett.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top