Dålig golvvärme badrum

Jonas76

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Haninge
Hoj
Ktm 950sm
När termostaten är inställd på 22 grader är ingen värme alls på golvet(klinker). Vid 25-28 grader är det ljummet på golvet och asvarmt i badrummet trots att termostaten är inställd på bara golvgivaren, det går att ha luftgivare också. Termostaten går att ställa in på både och. Termostaten i fråga är av märket OJ Microline.
Ideer på vad detta kan bero på?
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Prova torp med 5-10graders golv så kanske "problemet" försvinner? :hihi
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Om golvet håller samma temp som omgivande luft så här års så är det väl ca 22 grader utan värme. Om golvet värms till 25-28 grader så känns det lite lagom ljummet medan lufttemperaturen blir lätt outhärdlig eftersom luften föga förvånande värms upp av golvet.

Eller enklare uttryckt: Det är sommar. Då behöver man ofta inte värma upp sitt boende.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Exakt som Josef säger. Jag har vattenburen värme som är avslagen nu av förklarliga skäl. Sen har jag parallellt med det vattenburna elslingor i badrummet för att hålla komfortvarmt på golvet men nu under sommarn måste jag trycka på med temp för att det skall kännas varmt.

I Oktober när det är lite ruggigare men jag ändå inte kickat igång vannenburet är det dock jävligt trevligt.

Fixa programmerbara prylar så kan du trycka på med fetvärme när du skall upp och morgonskita och borsta tänderna och när man går och lägger sig och så drar man ner ordentligt på dagen när man ändå inte är hemma.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Om man mäter tempen på golvet, vad visar det då? Klinkers känns "kallt även när den har normal temperatur iom att den är hård och leder bort värme från kroppen. Men om golvtermostaten är satt till 22, så bör golvet också ligga ungefär där.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Jag tycker att min golvvärme blivit sämre med tiden. När den var nyinstallerad räckte det gott om termostaten stod på ca 25 grader för att det skulle bli riktigt mysigt i badrummet. Nu för tiden måste jag ha termostaten på ca 30 grader för att ens känna att golvvärmen är igång.

Detta fenomen inträffade någon gång i höstas, så det beror sannolikt inte på att det är sommar ute. Jag börjar fundera på om tempsensorn (givaren) kanske blivit dålig och behöver bytas ut. Någon som har koll på om det verkar rimligt?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag tycker att min golvvärme blivit sämre med tiden. När den var nyinstallerad räckte det gott om termostaten stod på ca 25 grader för att det skulle bli riktigt mysigt i badrummet. Nu för tiden måste jag ha termostaten på ca 30 grader för att ens känna att golvvärmen är igång.

Detta fenomen inträffade någon gång i höstas, så det beror sannolikt inte på att det är sommar ute. Jag börjar fundera på om tempsensorn (givaren) kanske blivit dålig och behöver bytas ut. Någon som har koll på om det verkar rimligt?

Golv eller luftsensor?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är inte så svårt egentligen.
Golvvärme är väldigt effektivt för att överföra värme till rummet beroende på den stora ytan.
Generellt så krävs det att golvet är bara någon enstaka grad varmare än den lufttemp man önskar och det gäller under vintertid. Sommartid så får ju rummet ofta i stort sett samma temperatur som golvet pga att man inte har några värmeförluster genom väggarna.

Om du har en lufttemperaturgivare och ställer den på 22 grader så kommer den att släppa på värme tills rummet är 22 grader. Sommartid innebär det ofta att den inte behöver värma golvet nästan något alls.
Har du en golvtempgivare och ställer på 22 grader så kommer den att värma tills golvet är 22 grader vilket även det kommer att innebära att den inte värmer nästan något alls.

Vintertid blir det lite skillnad. Beroende på isolering i väggar och tak så kommer en önskad lufttemp på 22 grader att göra att termostaten värmer golvet till kanske 25 grader om man har luftgivare medan en golvgivare inställd på 22 grader bara värmer golvet till 22 grader.

Dvs om du upplever att golvet inte är så varmt så beror det på att man inte behöver värma mer för att få upp temperaturen i rummet.

Det går inte att ha ett väldigt varmt golv utan att luften i rummet också blir väldigt varm. Vill man prompt ha det så att man känner att golvet är påtagligt varmt så får man helt enkelt antingen ställa termostaten väldigt högt (Och betala kostnaden för det på energiräkningen) eller så får man ha värmen ställd lägre och höja den en liten stund innan man skall använda badrummet.
 

Jonas76

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Haninge
Hoj
Ktm 950sm
Det är inte så svårt egentligen.
Golvvärme är väldigt effektivt för att överföra värme till rummet beroende på den stora ytan.
Generellt så krävs det att golvet är bara någon enstaka grad varmare än den lufttemp man önskar och det gäller under vintertid. Sommartid så får ju rummet ofta i stort sett samma temperatur som golvet pga att man inte har några värmeförluster genom väggarna.

Om du har en lufttemperaturgivare och ställer den på 22 grader så kommer den att släppa på värme tills rummet är 22 grader. Sommartid innebär det ofta att den inte behöver värma golvet nästan något alls.
Har du en golvtempgivare och ställer på 22 grader så kommer den att värma tills golvet är 22 grader vilket även det kommer att innebära att den inte värmer nästan något alls.

Vintertid blir det lite skillnad. Beroende på isolering i väggar och tak så kommer en önskad lufttemp på 22 grader att göra att termostaten värmer golvet till kanske 25 grader om man har luftgivare medan en golvgivare inställd på 22 grader bara värmer golvet till 22 grader.

Dvs om du upplever att golvet inte är så varmt så beror det på att man inte behöver värma mer för att få upp temperaturen i rummet.

Det går inte att ha ett väldigt varmt golv utan att luften i rummet också blir väldigt varm. Vill man prompt ha det så att man känner att golvet är påtagligt varmt så får man helt enkelt antingen ställa termostaten väldigt högt (Och betala kostnaden för det på energiräkningen) eller så får man ha värmen ställd lägre och höja den en liten stund innan man skall använda badrummet.

Tack för ditt svar, det låter rimligt det du säger.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top