Däckval främst för bana men godkänt för gata?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ett lägre tryck bygger mer värme. Så sänk o gasa på :tummenupp

Nja, det är inte helt självklart. Jag är absolut ingen däckexpert, men jag har en gång fått lära mig att däcktryckets inverkan på temperaturen är en allt annat än linjär kurva som dessutom beror på en massa omgivande faktorer.

Ett lågt däcktryck förspänner däckprofilen mindre vilket ger mer däckrörelser (friktion inne i däcket) vilket bygger värme. Ett lågt däcktryck innebär dessutom en lägre gasmassa innanför däcket vilket innebär mindre värmeöverföring, alltså mindre avkylning. Dock, eftersom ett lågt däcktryck förspänner profilen mindre så ger det dessutom en större kontaktyta och detta leder till större avkylning (merparten av däckets värmeöverföring sker genom kontaktytan mot asfalten, inte genom fälg, däckgas eller omgivande luft) och mindre värmeuppbyggande slip (däckspinn).

Ett högt däcktryck förspänner däremot däckprofilen mer och innebär därför raka motsatsen till ovanstående, alltså mindre rörelser och friktion inne i däcket och därigenom mindre värmeuppbyggnad, mer avkylning genom större massa däckgas men mindre avkylning genom mindre kontaktyta mot asfalten och mer värmeuppbyggnad på grund av mer slip.

Därför är det väl inte helt otroligt att man lyckas hålla temperatur i dessa däck genom att köra låga ELLER höga däcktryck...? Medans däcktryck däremellan går kallare och nöter ner däcket på nolltid...? Vilket som sedan fungerar bäst i längden (lågt eller högt) bestäms förmodligen av de omgivande faktorerna (väder, asfalttyp, hur hårt man gasar, med mera)...? Jag har i alla fall upptäckt att livslängden vid gatkörning med SC2:eek:r blir bättre med 2.9 bar jämfört med 2.1 resp. 2.3 bar, men jag har aldrig provat så lågt som 1.6 bar. Jag kanske måste prova på nästa set...?

Det vore intressant att höra vad en däckexpert typ Tom / hojdäck.se har för åsikt...?

Sedan - för att ingen ska missförstå mitt däckval - så använder jag inte dessa däck på grund av greppet då detta väldigt sällan är en faktor vid gatkörning. Jag använder dessa däck för att jag tycker att de har en betydligt trevligare geometri än "normala" gatdäck. Styrresponsen och instyrningen i kurvan går inte att jämföra samma dag. Om jag får ut trehundra mil på dessa jämfört med fem eller sexhundra mil på halvsunkiga Power Pure så anser jag att det är värt det. Alla dagar i veckan. Hojen blir så pass mycket bättre.
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Min högst begränsade erfarenhet av D212 på gata är en kort provtur med kalla däck. Vid första gaspådraget spann det loss bak... :)
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Som Alatalo var inne på... sportsmart, power pure och liknande däck går att göra ganska fort med och räcker långt för en medelgod bandagsförare. Men profilen är tråkig jämfört med t.ed. Dunlop D211/D212 och liknande däck som nämnts i tråden. Min R1 blir betydligt roligare att köra på de spetsigare däcken på bana.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Tycker som de flesta andra här. Satsa på ett vanligt sportdäck. Jag kör själv med sportsmart och är mycket nöjd (brukar åka snabb gatgrupp). Körde tidigare med mera recigare däck och jag tyckte inte att de var bättre för min typ av körning. de slets mera och var känsligara för temperaturen.

Som liten parentes så är det en instruktör på Sviesta LMS kvällskörningar som testar att köra dunlop Roadsmart (Sporttouringdäck) på en R1a. Han påstår att de håller i ner till en tid på 1,05 innan de börjar överhetta... Brukar inte vara speciellt många i gatgrupp som kör under 1,05.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Måste fråga, vet du vad kalltryckey ska vara på ett par sc2? Alltså enl tillverkaren. Monterade precis på ett par idag men hittar inte vad det ska vara för tryck.
Jag har inga aktuella siffror för sista generationen. Jag har försökt snoka lite grann, men jag har inte fått något definitivt svar. Pirelli i ett nötskal...

Precis när man talar om trollen så dök det upp ett e-mail...

De här är de varmtryck som rekommenderas av Pirellis egna WSB-tekniker:

Supersport fram endast SC1 2.3 bar
Supersport bak endast SC1 1.7 bar
Superstock fram både SC1 och SC2 2.4-2.6 bar
Superstock bak endast SC2 1.7 bar

Och detta gäller för banåka i hyfsat bra tempo, så att ingen missförstår.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nja, det är inte helt självklart. Jag är absolut ingen däckexpert, men jag har en gång fått lära mig att däcktryckets inverkan på temperaturen är en allt annat än linjär kurva som dessutom beror på en massa omgivande faktorer.

Ett lågt däcktryck förspänner däckprofilen mindre vilket ger mer däckrörelser (friktion inne i däcket) vilket bygger värme. Ett lågt däcktryck innebär dessutom en lägre gasmassa innanför däcket vilket innebär mindre värmeöverföring, alltså mindre avkylning. Dock, eftersom ett lågt däcktryck förspänner profilen mindre så ger det dessutom en större kontaktyta och detta leder till större avkylning (merparten av däckets värmeöverföring sker genom kontaktytan mot asfalten, inte genom fälg, däckgas eller omgivande luft) och mindre värmeuppbyggande slip (däckspinn).

Ett högt däcktryck förspänner däremot däckprofilen mer och innebär därför raka motsatsen till ovanstående, alltså mindre rörelser och friktion inne i däcket och därigenom mindre värmeuppbyggnad, mer avkylning genom större massa däckgas men mindre avkylning genom mindre kontaktyta mot asfalten och mer värmeuppbyggnad på grund av mer slip.

Därför är det väl inte helt otroligt att man lyckas hålla temperatur i dessa däck genom att köra låga ELLER höga däcktryck...? Medans däcktryck däremellan går kallare och nöter ner däcket på nolltid....?

...Det vore intressant att höra vad en däckexpert typ Tom / hojdäck.se har för åsikt...?

Sedan - för att ingen ska missförstå mitt däckval - så använder jag inte dessa däck på grund av greppet då detta väldigt sällan är en faktor vid gatkörning. Jag använder dessa däck för att jag tycker att de har en betydligt trevligare geometri än "normala" gatdäck. Styrresponsen och instyrningen i kurvan går inte att jämföra samma dag...
Du har som vanligt rätt, i väntan på att Tom reder ut frågan fullständigt kan jag nog, efter att ha snackat en del med både Tom och Ståhlis (annan och tidigare Hojdäckare) skriva under på att beteendet ändras flera gånger beroende på hur långt från "idealt" däckstryck Du befinner Dig. Därför, utan att veta annat, är däckstillverkarens rekommendationer en bra utgångspunkt.

Min empiriskt framforskade grundhypotes för gatdäck är att man kan utgå från rekommendationen och sänka ca 0.3 kg bak, 0.2 fram för medelgoda hojåkare, då tenderar man i praktiken att kompensera för de högre påfrestningarna vid banåkningen på grund av fler kurvor, mer acc/broms och däckens temp ligga i avsett intervall (ca 50-60 grader). Att sänka ännu mer, säg 0.6-0.9 bak om stommen är så pass styv att den tål det, borde ju ge överhettade däck och varmrivning? Men samtidigt ökar ju anliggningytan dramatiskt mot asfalten vilket kan kyla ner skiten och ge tendens till kallrivning på ytan där man går på gas. Samma kan säkert fås om Du går på med extremt mycket lufttryck i f t rekommenderat, anliggningsytan blir så liten att Du kan få tendenser till överhettning och varmrivning.

En tendens jag ser är att många åker med åt helsicke för lågt tryck i däcken, vad som är rätt för en SS600-förare behöver inte vara rätt för den medelgode bandagsåkaren, då de bägge inte alls jobbar upp samma temp i däcken. Jag körde mycket SC2 på min Daytona, i snabbt bandagstempo, med varmtryck 1.7-1.9 bak/2.1-2.3 fram om jag minns rätt och med en yttemp på 80-90 grader på sidorna efter ett pass (DOT-gummi). När däcken sedan kördes slut på gata höjde jag trycket med ett par, tre hekto. Fick ut tre-fyra bandagar och ett par 100 mil på ett bakdäck med den körningen.

Ergo - hittar man rejält felaktiga slitage på däcket är det lätt att gissa fel om man inte tar reda på vad tillverkaren rekommenderar. Ju längre från rekommendationen däcket körts, desto mer motsägelsefulla kan teorierna verka. Helt enkelt på grund av att det är aå många faktorer som påverkar - asfalttemp, inre friktion, storleken på anliggningsytan, lyfttryck och -volym bara fär att nämna några.

Så har jag i alla fall förstått det - men så är jag också från landet och begriper inte så mycket...
 
Last edited:

Tom@Work

Stängt sedan 22-05-01
Gick med
15 Mar 2010
Ort
ingen alls
Hoj
Ingen alls
Tack för förtroendet grabbar, men experten är nog Alatalo...

De uppgifterna jag har går helt i linje med Alatalo och Roffe_S redan har skrivit.
Speciellt noterbart är väl detta med sk footprint, kontaktyta.
Ju större kontaktyta, desta mer värme leder du bort från däcken samt att du ökar belastningsytan, mao däcket går kallare.
Detta gäller ju dock inte i alla fallen utan det kan även bli tvärtom.
Speciellt när vi pratar gatdäck och sportdäck, om de inte körs ordentligt hårt.

Dessutom så har gatdäcken inte den konstruktionen i stommen, att det fungerar att åka på låga tryck när man ska pressa. Då rör sig stommen ändå mera och detta i sin tur skapar ännu varmare däck.

Detta är en vetenskap och en djungel att rota i.
Men jag har inte sett en bättre förklaring ännu, än det som både Alatalo och Roffe_S skrev här ovan.
Riktigt bra skrivet
 

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Viken
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
Kör med D211/212 på både gata och bana. Funkar alldeles utmärkt på gata och jag kör INTE så fort som däcken medger. De ger mig däremot en massa marginal och är bra för självförtroendet. Jag har inga problem med att få upp dem i temperatur, men som vanligt tar man det lugnt de första minuterna.

Skall väl lägga till att jag köper dem billigt/begagnat från förare som kör mer aktivt på bandagar så hållbarhet/mil är inte så viktigt.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top