Däckval för motorväg/landsvägskörning (BMW)

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Tom är så blygsam att han inte nämns skriva firmanamnet - men www.hojdack.se är var Du träffar på Tom. Det skiljer inte vanvettigt många lusidorer gentemot de billigaste Du hittar, dessutom har Du service, support och goda råd på plussidan. Do Your math...
 
Last edited:

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Eksjö
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Jopp stämmer bra det.. Nog för att bakhjulsåkande sliter lite extra men jag håller med.. galet lite mil i min tanke för just såna däck. Sportsmart är lite mindre men då mera grepp när jag kör(posör och håller mig borta från regn) Vet inte om jag förövrigt plågar den så värst men mumsar däck gör den med frisk aptit ;)
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Jopp stämmer bra det.. Nog för att bakhjulsåkande sliter lite extra men jag håller med.. galet lite mil i min tanke för just såna däck. Sportsmart är lite mindre men då mera grepp när jag kör(posör och håller mig borta från regn) Vet inte om jag förövrigt plågar den så värst men mumsar däck gör den med frisk aptit ;)

Nu har jag bara kört 250 mil med min "nya" hoj, men jag kan konstatera att Duccen med 100hk sliter mer bakdäck än Yamman på 130hk. Bytte nu i veckan från Pilot road 2 till 3. Däcket hade bra med mönster när jag köpte hojen.
Verkar som att stora tvinnar är hårdare på bakdäck än radfyror. Nå'n som har mer erfarenhet?
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Nu har jag bara kört 250 mil med min "nya" hoj, men jag kan konstatera att Duccen med 100hk sliter mer bakdäck än Yamman på 130hk. Bytte nu i veckan från Pilot road 2 till 3. Däcket hade bra med mönster när jag köpte hojen.
Verkar som att stora tvinnar är hårdare på bakdäck än radfyror. Nå'n som har mer erfarenhet?

Vassa stånkor är inte heller särskilt snälla mot bakdäcken.
Och det de har gemensamt med twinnar är färre men "starkare" kraftpulser genom drivlinan jfrt med 4- eller flercylindriga maskiner. Jag har iofs inte åkt mycket radfyra men givet den mycket större effekt den hade så var den jämförelsevis snål på däck! Stånkan jag har äter hyfsat lätt upp ett bakdäck på mellan 700-800 mil.
Fortare om man är "entusiastisk"!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Däckstrycket är ju rätt viktigt om man vill ha rätt grepp och(/eller?) många mil.
 

The Hayabusa

Ny medlem
Gick med
24 May 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX 1340 R 2008 & GSX 1000 R för banan.
Michelin Pilot Road 3 - eller nyare 4 helt klart bäst.
Mycket bra våtgrepp & man får ut många mil på dem.
 

Gixer

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2004
Ort
Braås
Hoj
Ducati 1199 Panigale Husaberg 650fs Gsx-R 1000 K5 Såld
Smiter in med en fråga och undrar om någon vet vart ja kan köpa däck till min hoj? Ducati 1199 panigale. 200-55-17 Skulle vilja ha lite mer touring däck! Ska på Mc semester i Europa i sommar och tror inte Pirelli däcket håller så länge!
 

Tom@Work

Stängt sedan 22-05-01
Gick med
15 Mar 2010
Ort
ingen alls
Hoj
Ingen alls
Hej.

Jag vet var du kan köpa :rolleyes:

Kort sammanfattning:
Sportdäck och racedäck finns det gott om i din dimension.
Men däck med lång livslängd, är det ont om.

Sportdäck i din dimension
Continental ContiSportAttack 2 har en ganska bra livslängd men erbjuder inte torr/våtgrepp i toppklass
Dunlop Sportsmart 2 är nytt för iår och har en bra livslängd(som sin föregångare) och bra våtgrepp. Torrgreppet har jag ej testat ännu men föregångaren var i toppklass.
Metzeler M7RR Är också nytt för iår och är ett bra däck med bra torrgrepp och bra våtgrepp. Livslängd vet jag ej ännu men M5 var helt klart godkänt.
Bridgestone S20 EVO Har det bästa torrgreppet här men jag har inte testat våtgrepp och livslängden vet jag inget om än.

Annars finns det ju touringdäck eller customdäck att välja på om du vill ha många mil.
Greppet i dessa däcken lär räcka till för semester, garanterat.(så läng du inte har tänkt att slå rekord på Nurnbergring)
Michelin Commander 2 har ett våtgrepp i toppklass och en makalöst lång livslängd. Torrgreppet är helt klart godkänt. (uppmätt livslängd på en HD i ett USA-test, blev nästan 4000mil på bakdäcket)
Avon Cobra har jag ej testat.
Pirelli Night dragon är populära customdäck och har ett bra rykte. Har ej testat dem
Metzeler ME880 Marathon har ett bra rykte och klart acceptabla greppnivåer i blött och torrt.

Hoppas detta hjälper.
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Vill bara säga att när jag körde gata för några år sedan... så höll även de klibbigaste däcken för långkörning!
Körde 300 mil runt 160- 180 kmh och det tog knappt på däcken alls vilket man var orolig för!
Utan det verkar slitas vid acceleration, och bakhjulsåkning, skjuts i höga farter :)
 

Patlo911

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2011
Ort
Finspång
Hoj
Z1000 -11, GSX 750 ES -83
Ni som får över 1000 mil ur PR3, hur kör ni? Min hoj har ju inte så mycket effekt men jag accar vad den har ibland och marchfarten ligger väl oftast på 120-160, bana blir det nån gång då och då också. Nu har jag kört runt 400 mil och tycker det ser ut som att halva mönsterdjupet är borta på mitten så jag förväntar mig att behöva byta vid 7-800 mil.
 

Mästerkatten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Ort
Sverige
Hoj
Sparkcykel
Skiter i support och allt sånt tjafs. Köper där det är billigast. Tyvärr är Sverige ett u-land att handla i numer. Ebay och däckonline är grejen. Vägrar göda grossister framöver.:banana
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ni som får över 1000 mil ur PR3, hur kör ni? Min hoj har ju inte så mycket effekt men jag accar vad den har ibland och marchfarten ligger väl oftast på 120-160, bana blir det nån gång då och då också. Nu har jag kört runt 400 mil och tycker det ser ut som att halva mönsterdjupet är borta på mitten så jag förväntar mig att behöva byta vid 7-800 mil.

Jag har iofs inte kört PR3, men mjuk gaskontroll hjälper mycket mot hårt slitage.
 

bmw1600

Ju längre desto bättre......
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Bångbro
Hoj
1992 Yamaha TDM850
Jag har nu kört pr2 fram och Anakee2 bak ca 1300 mil. Lagt en beställning på pr3 fram och bak, väntar mig inte färre mil men vi får se mot slutet av denna säsong:confused:
 

moddlaren

Guest
varför nämner ingen michelin purepower?? har kör ca 1200 mil på min 2T motard och det är en del wiilis och ystra inbromsningar ett o annat nedlägg såpas att jag funderar på hur det ens är möjligt,, sjukt bra på grus och verkar ligga som klistrade även när det är vått 160 55 17 tror jag det är.
 

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Ni som får över 1000 mil ur PR3, hur kör ni? Min hoj har ju inte så mycket effekt men jag accar vad den har ibland och marchfarten ligger väl oftast på 120-160, bana blir det nån gång då och då också. Nu har jag kört runt 400 mil och tycker det ser ut som att halva mönsterdjupet är borta på mitten så jag förväntar mig att behöva byta vid 7-800 mil.

Mina PR3 har rullat ca900 mil nu på min VFR750-93 och jag räknar med att byta vid 1500 mil

Blandat SMC-kurser, massor med regn( :D ), vinter (plogade o saltade stora vägar till jobbet), lite inspirerande turer på landsbygden, skjutsat barnen på "glassturer" och nu pendling 11mil om dagen på stor 2+1-väg och 110sträcka.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Om man alltid väljer den kurviga vägen så håller däcken längre, -undvika att köra rakt fram.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Ni som får över 1000 mil ur PR3, hur kör ni? Min hoj har ju inte så mycket effekt men jag accar vad den har ibland och marchfarten ligger väl oftast på 120-160, bana blir det nån gång då och då också. Nu har jag kört runt 400 mil och tycker det ser ut som att halva mönsterdjupet är borta på mitten så jag förväntar mig att behöva byta vid 7-800 mil.

Som jag skrev här ovanför i tråden...

BMW:n hade/har ~150 pållar på bakhjulet, väger ~260 kg och har en väl fungerande och använd bakbroms...
hojen fick f-n veta att den levde...men PR3 höll trots det för 1000 mil med marginal.
Flera hundra av milen dessutom med skjuts...

Som någon annan skrev "åk inte så upprätt" sväng mer... :rolleyes: Snabbare betyder mer nedlägg! :tungan
Eller så är du väldigt på med gasen hela tiden...fort behöver inte vara brutalt.
 

street_sm

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2012
Ort
Kalmar
Hoj
CB400N -82
varför nämner ingen michelin purepower?? har kör ca 1200 mil på min 2T motard och det är en del wiilis och ystra inbromsningar ett o annat nedlägg såpas att jag funderar på hur det ens är möjligt,, sjukt bra på grus och verkar ligga som klistrade även när det är vått 160 55 17 tror jag det är.

hade power pure på min tidigare 690.. gick åt på 400 mil :crash
 

Patlo911

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2011
Ort
Finspång
Hoj
Z1000 -11, GSX 750 ES -83
Hmm kan nog tänkas att jag är för ryckig med gasen då (skyller på att jag trots allt är noob men jag försöker lära mig iaf) för jag kör nästan bara kurviga 70-vägar och försöker lägga ner det jag vågar. Då får jag nått nytt att jobba på :tummenupp
 

Jotnt

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Ort
Kalmar-Öland området
Hoj
DR 650-99
Alla fortfarande nöjda med sina Pilot road 3 ? Behöver slänga på nya sulor och det kommer mest bli lugna lång åka mil resten av sommaren så det måste vara ett bra val ?
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top