Däcktryck?

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
Hej!

Tänkte starta en tråd ang däckstryck i olika däck.
För varje gång man frågar någon om däckstrycket så är svaren desamma oavsätt däck. 1,9 bak o 2/2,1 fram.

Va ska man ha i ett par
Michelin power one comp
Michelin power race
Metzler racetech.


Ni som kan och vet kan väll skriva trycket i lite olika däck. För det frågas oftast på banan o folk gissar hejvilt:D

/ Lindquist
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
anledningen folk gissar är för att däcktrycket avgörs av hur fort du kör, körstil, asfaltstemp, lufttemp, vind. den enda som funkar är att ta reda på däckets arbetstemperatur och reglera trycket så det uppnås,innom det intervall som tillverkaren rekomenderar:tummenupp
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
metzeler,1.9 varmt bak,2.1 fram .beroende på bantemperatur och luft temperatur så kan du inte gå på vad du har på värmaren.
även jämnhet av banan och körstil påverkar här.rent generellt:
en gropigare bana bygger mer värme i däcken för att det är komprimeringen av luften som bygger den mesta värmen.
varm asfalt gör att däcken behöver jobba mindre för att bygga värme.
varm yttertemp gör att avkylningen från fälgen blir mindre.
sätt den på värmning en timme före,om det blåser vindskydda värmarna.
mät lufttryck och gå ut och panga 5-8 varv.kontrollera lufttryck och korrigera.lägg felmarginalen till mines och ta som vana att kontrollera efter varje pass direkt.
om det stegar 0.3 ex. så kanske det är lämpligt denna dag att gå ut med 1.7.
eftersom det finns matimatiker här så följer förklaring:mängden luft som kan expanderas blir mindre därför kan 1.6 ge bara 1.8.
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
anledningen folk gissar är för att däcktrycket avgörs av hur fort du kör, körstil, asfaltstemp, lufttemp, vind. den enda som funkar är att ta reda på däckets arbetstemperatur och reglera trycket så det uppnås,innom det intervall som tillverkaren rekomenderar:tummenupp
Vad finns det för termometrar som fungerar och inte kostar skjortan?
 

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
1,9 och 2,1 är alltså kalltryck?

metzeler,1.9 varmt bak,2.1 fram .beroende på bantemperatur och luft temperatur så kan du inte gå på vad du har på värmaren.
även jämnhet av banan och körstil påverkar här.rent generellt:
en gropigare bana bygger mer värme i däcken för att det är komprimeringen av luften som bygger den mesta värmen.
varm asfalt gör att däcken behöver jobba mindre för att bygga värme.
varm yttertemp gör att avkylningen från fälgen blir mindre.
sätt den på värmning en timme före,om det blåser vindskydda värmarna.
mät lufttryck och gå ut och panga 5-8 varv.kontrollera lufttryck och korrigera.lägg felmarginalen till mines och ta som vana att kontrollera efter varje pass direkt.
om det stegar 0.3 ex. så kanske det är lämpligt denna dag att gå ut med 1.7.
eftersom det finns matimatiker här så följer förklaring:mängden luft som kan expanderas blir mindre därför kan 1.6 ge bara 1.8.
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
1,9 och 2,1 är alltså kalltryck?

nopp,vi pratar bara varmtryck.Kalltryck är helt ointressant då luftfuktighet,syremättnad etc är olik olika tider på dagen.
om du pumpar däcken på morgonen på falken så stegrar de 05-0.6 på värmarna,sedan 0.3 till när du kör.
pumpar du de på eftermiddagen så stegrar de bara 0.4 totalt.
bara varmtryck är intressant då du har varma däck på banan och kan kontrollera de varma.
antalet uppvärmingscykler är viktigare än hur länge vissa däcksmärken gått.så ta för vana att alltid få på värmarna direkt när du kommer till depå om du inte ska byta däcken.

nopp,vi pratar bara varmtryck.Kalltryck är helt ointressant då luftfuktighet,syremättnad etc är olik olika tider på dagen.
om du pumpar däcken på morgonen på falken så stegrar de 05-0.6 på värmarna,sedan 0.3 till när du kör.
pumpar du de på eftermiddagen så stegrar de bara 0.4 totalt.
bara varmtryck är intressant då du har varma däck på banan och kan kontrollera de varma.
antalet uppvärmingscykler är viktigare än hur länge vissa däcksmärken gått.så ta för vana att alltid få på värmarna direkt när du kommer till depå om du inte ska byta däcken.

en däckstemperaturs termometer är en bra investering.då kan du mäta temp i asfalten för att bestämma däckstyp.scanna däcken för att veta om de är varma och scanna på något så får du yttertempen.
en vanlig ir termometer duger fint till det:tummenupp
 
Last edited:

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
Tack för hjälpen!!!

Jag har kört 1,9 kalltryck innan. Hoppas det blir bättre nu =)
 

wolf_1

Ät gör man endå dör man.
Gick med
1 Sep 2006
Ort
Mora
Hoj
Gsxr 750 -96
Väcker tråden till liv igen

Om jag förstått allt rätt nu handlar allt bara om att hamna i däckens rekomenderade temperaturområde och att det är yttemperaturen som mäts på däcket.

Finns det några bra tips eller riktlinjer på vad olika däck typer brukar ligga inom för rekommenderade temperaturområden? Som t.ex för ett gat/race däck?

Vet någon en länk till en lista eller något liknande över detta?
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top