Däcksparkare, mailkompisar & testpiloter…

bmwrobban

framhjulsdrivet är oönskat
Gick med
12 Nov 2010
Ort
Kalmar Län
Hoj
-94 Gsxr 750(såld), Gsxr 1000 K5 snabb banhoj (såld), -06 zx10, GsxR 1100 1987
Är den inte svensk såld kan det t.ex bli problem att få mc-id om man vill tävla..

+ att det är svårt att kolla historik på service, tidgare ägare, skador mm..
+ att mätare ofta kan skruvas inför exporter
+ att SBP för äldre hojar saknar info om tiden innan import..

Bla..

HUR kan det bli problem med ID om alla papper finns ??
mätare skruvas oftast inte inför export, utan EFTER av en oseriös jävla parasit, eller i samband därmed!!

otroligt vilken rädsla det finns för importerat av alla de slag... ja, jag har själv importerat och vi i Sverige har ingen aning om att folk i andra Länder faktiskt ÅXÅ vet att olja och service inte BARA behövs på Käringens symaskin.. OCH att bra oljor heter typ Castrol, Mobil MM ...oh my god !?!
Har ni tittat på världskartan ur ett annat perspektiv än det SVENSKA? Från Asiens vy ser Sverige ut som en blindtarm... bara en liten headsup på att sverige inte är världens mitt och att vi 'bara' är ~9Miljoner... (i landet, alltså inte bara... lol)
 
Last edited:

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Mail är överlägset. Jag mailar alltid på ett antal objekt när jag är på jakt efter ny hoj. Besvärar sig inte säljaren med att svara så är det hans förlust.

Och givetvis åker jag runt och provkör ett antal objekt innan jag slår till. Ingen provkörning = ingen affär.

Jag undviker säljare som är otrevliga redan i annonsen.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Mail är överlägset. Jag mailar alltid på ett antal objekt när jag är på jakt efter ny hoj. Besvärar sig inte säljaren med att svara så är det hans förlust.
Jag undviker säljare som är otrevliga redan i annonsen.
Jag undviker köpare som i telefon ska pruta till hälften på en 20 min gammal annons, särskilt om priset redan är hälften av vad det borde vara..
... och när man vänlig avböjt fersta bodet - ringer upp igen en timme senare och skäller ut mig för att jag inte ville sälja till just honom...
När jag sålde min husbil för ett par år sen tycktes hela landets alla puckon vilja ringa just MIG??? Varför det?
Nu använder jag gärna "första kontakt via mail" så filtreras de trögfattade bort..

Apropå det, en av mina bästa kunder var en norrman som kom från norska gränsen (till Jkpg) och köpte min Porschdrivlina (diff/låda/koppling) för 100 spänn..(nypris ca 150K) Fick dessutom en norsk chokladkaka som bonus.. :D
 

sportbike

Guest
Nu var det länge sedan jag sålde nåt på Blocket men för några år sedan sålde jag en bil, det var en liten bil som jag köpt av en kompis mormor och trots att den var 10 år gammal hade den bara gått 2500 mil.
Den hade alltid stått i garage och var naturligtvis i toppskick, begärde väl runt 20 papp för den.

Intresset var svalt, men det dök upp en spekulant, en snubbe i gips och på kryckor som hade sin flickvän med sig.
Efter lite snack åkte vi en sväng, hon körde, jag satt i bak och killen med det gipsade benet i fram, med kryckor överallt.
Han vänder sig om och säger:
-Den verkar slira på kopplingen?
-Säg åt henne att ta bort foten från pedalen, svarade jag.
Provturen genomfördes utan vidare problem, men han ville liksom hitta nåt att klaga på för nu skulle det prutas, när vi stannat så slänger sig karln ner på marken med gips och allt (mitt i vintern) och kryper in halvvägs under bilen och hojtar: eeeyy, tanken är rostig, mannen!!
-Det tror jag inte, svarar jag.
-Kolla själv då, hojtar han.
-Tanken är av plast, du tittar på bakre ljuddämparen och det där är bara ytrost, svarar jag.

Efter lite muttrande köper dom bilen i alla fall och så var den sagan slut.
Trodde jag.
En timme senare blir jag uppringd av polisen som talar om för mig att personalen på Statoil Järva Krog har anmält en smitning, då var jag glad att jag alltid anger klockslag för ägarbytet på pappret.
Sköna juveler det finns.

edit: det var ju inte speciellt mc-relaterat nej.
 
Last edited:

Str3 R

Guest
edit: det var ju inte speciellt mc-relaterat nej.
Det var inte mitt inlägg heller men ibland råkar man på folk även på bilsidan.

Fast när jag skulle sälja ena hojen för ett par år sen blev jag lite nervös över om killen stulit hojen eller kört vilse under provturen, han var borta bra länge. Som tur är hade han bara kört lite vilse.
 

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
En sak som jag sett ett par gånger är de som skriver; säljes pga skada. För att lite längre ner i annonsen skriva att de kan tänkas ta en billigare hoj i inbyte.
Om man inte kan köra sin 100K-hoj pga skada, vad är det då som gör att man kan köra t ex en 40K-hoj? Man kan ju tänka sig att de inte vill ha en dyr hoj stå och sjunka i värde och kan ha nåt billigare att pilla på i garaget i väntan på tillfrisknad. Men det låter ju ganska dumt att skriva så i vilket fall.

Sen har vi ju de som skriver spaltmeter om varför deras hoj är det bästa av bästa och en massa skumma personliga värderingar.
Jag skriver som någon annan sa, ren fakta om hojen/bilen.
 

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Svarar aldrig på en annons där det står något sådant. Brukar oftast vara människor som är väldigt jobbiga att ha och göra med, samt att de tror att deras objekt oftast är gjort i guld....
 

martin2011

Medlem
Gick med
21 May 2011
Ort
göteborg
Hoj
s
Väntar på vår :) Och jag har tråkigt...

Varför skriver så många 10k istället för 10000 när det gäller pris & belopp?
Spara in 2 tangenttryck (när man redan är bland sifferknapparna) på ett pris genom att skriva ett k?
Tusenkronor, kilokronor (tkr, kkr) är beloppenhet när nollor riskerar att förvirra eller tar för stor plats tex i en redovisningskolumn. Men k vid mindre tal som tusental eller tiotusental?
 

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
Helt klart är i alla fall att det inte spelar någon roll vad som skrivs i annonsen, en säljare får alltid räkna med att det ringer och/eller mailar "däcksparkare, mailkompisar, testpiloter" osv. Varför det bara är bara onödigt att skriva sådant.

Själv tillhör jag kategorin som tycker att det är jobbigt att ha med den sortens personer att göra. Men som säljare är det ju bara att strunta i att svara på mail och omgående radera, eller om de ringer helt enkelt bara lägga på. Mer komplicerat än så behöver det inte vara. Jag tycker att de är jobbiga och de tycker att jag är jobbig så alla står då som vinnare eftersom man inte behöver ha med varandra att göra :)
 

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Ort
Söderhamn
Hoj
ER6N -15
BVSA då? Betyder det att man inte ska tjafsa och inspektera hojen, eller att man räcker över pengarna i en snabb rörelse, eller att man kör dit i 180 knyck, eller att man inte har så många frågor?:confused:
 

Nirp

Ny medlem
Gick med
14 May 2009
Ort
Norrort
Hoj
-98 Kawasaki ZX-6R (Såld), GSX-R1000 K5
Ang. BVSA.
Jag tror att jag skrev så när jag sålde min ZX6R -98 förra våren, och det var för att jag ville bli av med den snabbt (hade redan köpt ny osv) och var då benägen att gå ned mer i pris om affären kunde bli av så tidigt som möjligt.

Sålde den för ca 5000kr under begärt pris (typ 20 000kr tror jag) till en kille som bjöd 15000 per mail och kunde komma dagen efter och titta. Jag hade inte hållt den åt honom för det priset, utan om någon annan bjudit däromkring och kunde hämta den tidigare hade jag sålt den.

Tiden var helt enkelt viktigare för mig än att få så mycket som möjligt, det var en del fix som behövde åtgärdas som jag inte ville behöva bekymra mig om och jag var lite orolig att jag skulle bli ståendes med den.

Hade han som köpte den sagt att han kunde komma en vecka senare hade jag bett honom pruta på plats om den fanns kvar, typ.
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
BVSA då? Betyder det att man inte ska tjafsa och inspektera hojen, eller att man räcker över pengarna i en snabb rörelse, eller att man kör dit i 180 knyck, eller att man inte har så många frågor?:confused:

Men det är väl uppenbart, vad är det du inte fattar? Säljaren är beredd att sänka priset om du åker och kollar helst samma dag, bestämmer dig på plats och betalar kontant. Just för att säljaren vill slippa "däcksparkare" och ödsla tid på att visa hojen flera gången.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Bilderna tycker jag är viktigt!

En annonsbild i sen kvällssol får vilken rishög som helst att se dyr ut. Gärna där man står snett bakom hojen, mycket aptitretande enligt mig! Detaljbilder in mot motorn, på däcken, och ett med sadlarna borttagna (så man ser hur skitigt/välstädat det är),. Ännu bättre är det om man tagit en bild på besiktningspapper, alla nycklar, service-och instruktionsbok, ser riktigt seriöst ut!

Skräckexemplen är där man tar en bild genom dörren i vedbon. Långt där inne nånstans, bakom gräsklipparen, under en trasmatta, kan man ana framgaffeln på en RD 125 -79 i "unikt orginalskick, renoverad -87 sedan undanställd 12000:-".
Jaha, och hur ska jag kunna se det?! Är man så j-kla lat att man inte ens orkar dra ut den för att ta en vettig bild, tror jag inte att man orkat byta vxlådsolja sen hojen var ny.

Eller de där som står 1 meter från hojen och -utan att böja på knäna- tar en bild rätt ned. Tja, man ser tanken och sadeln från ovansidan, det är allt. Suck...

Nej, ett par tjusiga bilder gör hela annonsen tycker jag.
 

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Ort
Söderhamn
Hoj
ER6N -15
Men det är väl uppenbart, vad är det du inte fattar? Säljaren är beredd att sänka priset om du åker och kollar helst samma dag, bestämmer dig på plats och betalar kontant. Just för att säljaren vill slippa "däcksparkare" och ödsla tid på att visa hojen flera gången.

Skulle tro att 90% av alla affärer går till så, bvsa eller ej. Och när är det inte snabb affär längre? Och isf. bör då priset man verkligen satt gälla vid en långsam affär då, vad är en sån?
 
Last edited:

martin2011

Medlem
Gick med
21 May 2011
Ort
göteborg
Hoj
s
Bvsa låter lite som att säljaren inte tänkt gå ner i pris om köparen ifrågasätter nåt.
Och att utsatt pris på så sätt ska verka mer fast och oprutbart.
Återigen så är det marknaden som bestämmer priset. En säljare kan "sätta" ett pris men om man tänkt få sålt varan så är det marknaden som styr.

Bvsa låter för mig mindre dumt än många andra annonsklyschor.
 

Newbornkano

Ny medlem
Gick med
18 May 2009
Ort
Trosa
Hoj
GSX 1400 -03
jag brukar förtydliga vad jag menar med BVSA

BVSA = bättre vid SMIDIG affär... Med smidig menar jag nån som har med sig eget körkort och inte sin kusins farsa som ska skriva över bilen sen... eller nån som inte tycker man är knäpp för att man vill ha nån säkerhet vid provkörning, eller inte dyker upp med 5 kompisar som ser lagom vänliga ut...eller nåt annat krångel som bara gör affären olustig.
 

lotus-jonas

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2010
Ort
trelleborg
Hoj
VOR 501 solg. ducati 750 sport 2001. yamaha virago 750 1999. ducati 160 monza 1964
Jag ska va ärlig. JAG SKAMBJUDAR PÅ ALLT JAG VILL KÖPA. Finns altid någon som måste bli av med grejer. Är priset 50.000 ja då bjudar jag 35.000. Har köpt flertalet biler på detta sät. Sen kört 1-2 år och solgt för va 40.000. Det funkar för mig.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top