däcksbyte

xZibit

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Söderköping
Hoj
Suzuki gsx-r 750 '88
Jag ska byta framdäck.. däckfirman vill bara har ner däck och fälg.. vad är smidigaste sättet att stötta upp hojjen under tiden.. stapla plankor under ramen?

har dessutom ett till problem med styrlåset man får ju ta i så mycket som går för att kunna låsa och låsa upp... dags att byta lås kanske? eller går det att ta isär?
 

Vanish

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
xZibit skrev:
Jag ska byta framdäck.. däckfirman vill bara har ner däck och fälg.. vad är smidigaste sättet att stötta upp hojjen under tiden.. stapla plankor under ramen?

Jag ställde min 125:a på en stabil postlåda och en träbit på lådan så lättade den lagom från marken och det var bara o plocka av. Vet iofs inte om det skulle funka på din mkt tyngre hojj!
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
xZibit skrev:
... har dessutom ett till problem med styrlåset man får ju ta i så mycket som går för att kunna låsa och låsa upp... dags att byta lås kanske? eller går det att ta isär?
Problemet kan ligga i att låset har torkat. Testa att spruta i lite 5-56, det tränger in bra överallt.
Blir det bättre kan du gärna blåsa ur 5-56 ur låset med tryckluft, därefter smörja med motorolja och blåsa in den oljan i låset. Motoroljan blir kvar längre och smörjer bättre än 5-56.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
xZibit skrev:
kostar en massa kosing antar jag?

Går att hitta fram- och bakstöd för tusenlappen totalt. Det är värt pengarna, för man har otrolig nytta av dem. Inte bara vid däckbyte.
 

xZibit

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Söderköping
Hoj
Suzuki gsx-r 750 '88
McB skrev:
Går att hitta fram- och bakstöd för tusenlappen totalt. Det är värt pengarna, för man har otrolig nytta av dem. Inte bara vid däckbyte.

du vet inte var? antar att det är billigare att handlar via internet?
 

xZibit

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Söderköping
Hoj
Suzuki gsx-r 750 '88
Robban_C skrev:
Problemet kan ligga i att låset har torkat. Testa att spruta i lite 5-56, det tränger in bra överallt.
Blir det bättre kan du gärna blåsa ur 5-56 ur låset med tryckluft, därefter smörja med motorolja och blåsa in den oljan i låset. Motoroljan blir kvar längre och smörjer bättre än 5-56.

har tryckt i en massa 5-56 men det blev inte bättre av det... får väl pröva med låsolja...
 

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Alingsås
Hoj
CR 250 Tvitakt
svetsa

xZibit skrev:
du vet inte var? antar att det är billigare att handlar via internet?

Svetsa ihop depåstöden själv. Mina blev inte snygga och lite tunga men det funkar fin fint !

/benfre
 

xZibit

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Söderköping
Hoj
Suzuki gsx-r 750 '88
benfre skrev:
Svetsa ihop depåstöden själv. Mina blev inte snygga och lite tunga men det funkar fin fint !

/benfre

är ju ingen mästersvetsare direkt =)
men något som kanske liknar depåstöd kanske man ska kunna bygga ihop..
får studera lite närmare hur de ser ut.. vart lyfter de då?
 

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Katrineholm
Hoj
--VTR--
Jag har hemmasvetsad variant, den lyfter under gaffelbenen, finns hål där (på min iaf.) Det funkar, men blir lite vingligt när man demonterat fälgen. :rolleyes:
 

race

ninja hooker
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Baylake
Hoj
Kawa zx6r -98
ang låset tror ja de e nyckeln som e sliten om du smörjt upp låset..annars kan du alltid taisär läste å rengöra ordentligt å sömrja me riktigt lås fett..
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top