Däckfirman sabbade en bromsskiva

Ogmike

Mitgleider
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Jönköping
Hoj
2020 Kawa Ninja 1000 SX
Då har det hänt, första gången för mig och då har jag lämnat in lösa hjul massor av gånger. En framskiva var skev, navet har fått sig en smäll så skivan kastar flera millimeter i sidled. Jag upptäckte det direkt efter montering, om man snurrar hjulet ett varv så måste man pumpa minst tre ggr med bromsen för att få tryck igen. Har ni råkat ut för det? Fick ni full kompensation? Jag åker dit (Linköping) imorrn och kollar om de vill göra rätt för sig. :näsblod
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
De få gånger jag lämnat in lös fälg har jag varit väldigt påstridig om att de ska vara väldigt försiktiga vid hantering (dvs inte lägga den ner på bromsskivan) så jag inte får skeva bromsskivor. De har alltid behandlat mig som om jag vore efterbliven, men jag har å andra sidan aldrig fått skeva skivor.

En seriös firma åtgärdar sina misstag.
 

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nynäshamn
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Jag fick en fälg repad och de vägrade att ta på sig ansvaret.
Inte mycket man kan göra då utan att aldrig gå dit igen och informera
sina kamrater och kamraterskamrater vad som hände.
 

Ogmike

Mitgleider
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Jönköping
Hoj
2020 Kawa Ninja 1000 SX
Då det är i linköping och jag snart ska byta däck så måste jag fråga vilket företag det gäller?

Jag vill inte hänga ut dem innan de får chansen att kompensera mig. Får se vad de säger imorrn. Jag har fått monterat där flera ggr förut de senaste 3 åren utan problem.

Ny skiva till GSXR750 -00 kostar 255 Euro inkl VAT (från CMSNL) :näsblod
 
Last edited:

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Verkstaden ska ALLTID ersätta dig på deras bekostnad när det är deras fel. Gå dit var vänlig till att börja med säg att du vill ha ersättning och vad skivan kostar som dem skadat, eller kompensera dig på något vis tex uppsättning däck osv. Gör en deal i samma prisklass. Om inte så höjjer du tonen och säger att du är trött på oseriösa företag och att du ska ta detta till konsumentverket ändrar dem sig fortfarande inte så är det bara att ringa konsumentverket dem hjälper dig på traven hur du ska göra osv osv. lycka till, ge inte upp för så tjänar idioterna på det!
 

moltospazioso

Same shit different day
Gick med
14 Feb 2009
Ort
3:e våning
Hoj
Ducati SS 1000 DS
Var på en däckfirma i norrköping idag där jag såg hur dom satte fast bromsskivan i maskinen, såg inte roligt ut när han satte igång, tur att man känner nåra däcknasare så man kan va med när dom jobbar
 

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nynäshamn
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Problemet är att bevisa att det var de som skadade skivan och att det inte hände någon annanstans.
 

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Grå metallic
Usch,inge kul när skivan blir skev för ett sketet däckbyte,ska själv byta framdäck nu i vår,jag kommer ta det säkra och skruva av skivorna,vill fan inte få isr-skivorna skeva om någon däcknasare vaknat på fel sida.:D
 

miomit

Azzazzin
Gick med
26 Sep 2008
Ort
I närheten
Hoj
KTM SDR -18, Yamaha 750 seca -82 Scrambler
Hände mig en gång, gick tillbaka och sa VÄNLIGT men bestämt att dom råkat trycka till min skiva så den blev sned. Det var inga problem alls, han bad mig beställa nya och komma tillbaka med kvittot vilket jag gjorde och fick pengar tillbaka rätt i handen. Tilläggas bör väl att mina skivor var helt nya och hade inte rullat en meter innan så det var inte svårt att argumentera för min sak.

Lycka till!
 

Ogmike

Mitgleider
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Jönköping
Hoj
2020 Kawa Ninja 1000 SX
Tråkigt det som hänt men varför inte ta bort skivorna innan?

Jag har aldrig tagit bort skivorna förut. Om det ska göras för att däckkrängarmaskinen inte funkar ihop med stora skivor så är det firmans ansvar att tala om det för mig. Skivorna är skruvade med loctite och man vill ju helst inte ta bort dem varje däckbyte.
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Usch,inge kul när skivan blir skev för ett sketet däckbyte,ska själv byta framdäck nu i vår,jag kommer ta det säkra och skruva av skivorna,vill fan inte få isr-skivorna skeva om någon däcknasare vaknat på fel sida.:D

varför inte balansera med skivorna på?:p
 

asfalt

Radical Riders
Gick med
25 Jul 2004
Ort
Malmö
Hoj
2007, Ducati 1098S
Har du provat att rikta den själv. Min Bremboskiva blev skev när jag glömde skivbromslåset. Det var dock ganska enkelt att rikta den då det var skivans fäste och inte själva skivan som var påverkad.
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Tråden handlar om en bromsskiva som blivit sned hos däckfirma och hur man bör bemöta detta, det diskuterar vi.

Undvik att göra "reklam" för bolag i forumet.

Thx! :)
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Sörmlandski Oblast
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Tråden handlar om en bromsskiva som blivit sned hos däckfirma och hur man bör bemöta detta, det diskuterar vi.

Undvik att göra "reklam" för bolag i forumet.

Thx! :)

Det är väl inte så svårt? Har dom sabbat skivan så får dom ju ersätta den. Allting utöver det är inte ok. Vänd dig till KO om dom vägrar och låt folk veta firmanamnet så att inte oseriösa aktörer får dom kunder dom inte förtjänar.
 
Nyheter
Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

Top