Däckexplosion Kunde gått illa!(bilder)

strokey

kåtsominihelv**e
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Skövde
Hoj
R1
Tjena allihopa! Skulle upp en sväng o hälsa på lite polare uppe i bollnäs i helgen! Sagt o gjort, satte iväg på rettan på torsdag förmiddag! regna första fem milen sen va de mulet men torrt o ljummet ca 20c hela vägen mellan mariestad o västerås.
Klämde på rätt bra på E20 då det är en bred o fin väg hela vägen i stort sett och i höjd med västerås mitt på E20 hände det! hojen wobbla till ganska ordentligt låg i kanske 120 knyck.
Framdäcket hade exploderat ja sänkte farten men kunde bara inte stanna mitt på E20 så fick fortsätta en kort bit upp till första rondellen i västerås från Örebro hållet sett, min första tanke var då ja bytt till ett splittnytt bakdäck och även spänt kedjan på morgonen innan avfärd att det vart nåt ja glömt dra åt ibak men ja stanna klämde och kände på allt från sving till bakhjulspunka men de va grönt gick runt hojen o fundera fatta inget först men sen såg jag hade fått en däckexplosion på framdäcket ett hål på ca 10x4cm mitt i mönstret(se bild) va bara till o ringa bärgarn o åka in till Yamaha Center i V-ås o byta!
Grejjen var! Att ja bytte till ett nytt michelin pilot Road2 i fram i mitten av juni i år köptes monterades o fylldes på samma verkstad.
Däcket hade gått kanske 50 mil? alltså nytt!

OK! OM det hade vart 40c i luften o 35c i asfalten o jag hade pressat 300km/h dom 25 milen ja åkt o jag hade haft för högt däcktryck, Men så vart inte fallet!!
(om man skall åka ca 60 mil enkel resa kollar man givetvis sånt innan,)

I vilket fall lär ja ju nu reklamera det nya däcket! Då ja dels tycker att tillverkarna bör få kolla på detta o få veta detta inför framtiden o dels i hopp om att iallafall kanske bli kompenserad med ett nytt däck!

Så vad tror ni?? vad bör ja tänka/hoppas på? Kvitton osv finns givetvis kvar från såväl köpet på det smällda däcket från såväl bärgning o det nya däcket!

Vill även passa på o ge ett stort TACK till AROSbärgarna samt Yamaha center i Västerås för både stöd, fika o ett stort hjälp till ett riktigt sjyst pris trots att dom båda hade mycket att göra i sina verkstäder!

Mvh Leif
 

Bifogat

  • DSC01653.jpg
    DSC01653.jpg
    240.2 KB · Visningar: 578
  • DSC01654.jpg
    DSC01654.jpg
    223.9 KB · Visningar: 394
  • DSC01655.jpg
    DSC01655.jpg
    206.3 KB · Visningar: 500

B.A.D.D

Blå rökare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Jönsköping
Hoj
Yamaha RD500
:skrämd fy satan! Jag tycker det ser skumt ut.. man ser ju att det kommer innifrån... Borde vara tillverknings fel. Hoppas det går bra! Och att du får ut ett nytt däck.... lr iaf kraftig rabatt på ett nytt...
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Det var inte att leka med!!

Tror faktiskt att det är sånna däck jag har på min hoj...
 

SSPC

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R1000 -05
fabrikationsfel skulle jag gissa, jag gissar förstås men vet inte hur michelin skulle kunna förklara det annars.

lufttryck i däcket ?
 

Förgöraren

Inte som Du!
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Senaste hoj; Blade-08 Förgöraren-edition
Fan vad äckligt ... var glad att allt gick bra med dig!

Att du ska ha nytt däck från fabrikören är ju en självklarhet. Jag tycker du ska ta kontakt med dem direkt (och inte via verkstaden) så att en felanmälan definitivt kommer fram. Det kan ju vara ett fel som finns på en hel produktionsserie ...

\m/
 

strokey

kåtsominihelv**e
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Skövde
Hoj
R1
Oj jäklar va många svar man fick här å! Ska ringa yamaha center o be dom skicka däcket hem till mig imorn!! O micke däcket ser ut så de e åt rätt håll!! ;) tur o tur att ja inte körde fortare däcket ligger ju i mindre vid snabba hastigheter + att centrifugalkraften gör att däcket pressas utåt/uppåt så kanske snarare tur att de gick såpass fort ändå???
 

fjoddan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2009
Ort
öland
Hoj
blackbird 97:a
det där kan gå illa,
Jag har jobbat som däckmek i 6år, Och jag kan säga att det är inte lätt att reklamera ett michelin, Men har du köpt däck av samma firma innan? det som kan ha hänt är att det varit en monteringsskada i klinchen och då vandrar luften i stommen och det bildas en bula som vidare smäller, men det måste ju gått fort isf för en bula i ett mc-framdäck ska man känna. kolla klinchen när du får hem däcket så den är hel och att det inte sitter något i däcken, Annars stå på dig för då ska det reklameras.

Har skrivit ut bilderna så jag ska kolla med mina kolleger i morgon för skoj skull.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Har läst tidigare inlägg men måste ändå fråga är däcket verkligen monterat rotationsriktigt? Har väl inget med däckhaveriet att göra men det ser mysko ut.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
det där kan gå illa,
Jag har jobbat som däckmek i 6år, Och jag kan säga att det är inte lätt att reklamera ett michelin, Men har du köpt däck av samma firma innan? det som kan ha hänt är att det varit en monteringsskada i klinchen och då vandrar luften i stommen och det bildas en bula som vidare smäller, men det måste ju gått fort isf för en bula i ett mc-framdäck ska man känna. kolla klinchen när du får hem däcket så den är hel och att det inte sitter något i däcken, Annars stå på dig för då ska det reklameras.

Har skrivit ut bilderna så jag ska kolla med mina kolleger i morgon för skoj skull.

jobbar också på däckfirma & ja, det är svårt att reklamera michelin, men det går.
får någåt år sedan kallade mickelin tillbaka en serie av mc däck som det var fabrikationsfel på. Det ser ut att vara en sådant däck.
kommer inte ihåg om det var pilot poweer, road eller vad det var.
har papper på jobbet om det.

om du skriver tillverkningsdatum & serienr här i tråden, så jämför vi
det kan ju vara så att det är ett däck som legat ett tag
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Har läst tidigare inlägg men måste ändå fråga är däcket verkligen monterat rotationsriktigt? Har väl inget med däckhaveriet att göra men det ser mysko ut.

Det är monterat rätt men jag kan hålla med om det ser mysko ut tack vare det mönstret :)
 

<Mathias>

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2008
Ort
helsingborg
Hoj
08 suzuki gsr600
jobbar också på däckfirma & ja, det är svårt att reklamera michelin, men det går.
får någåt år sedan kallade mickelin tillbaka en serie av mc däck som det var fabrikationsfel på. Det ser ut att vara en sådant däck.
kommer inte ihåg om det var pilot poweer, road eller vad det var.
har papper på jobbet om det.

om du skriver tillverkningsdatum & serienr här i tråden, så jämför vi
det kan ju vara så att det är ett däck som legat ett tag

Tänkte precis skriva det men var oxå osäker på vilket,,,men tror det var pilot power,,polaren fick iaf reklamera sitt.. Men man kan ju tycka att en däckfirma borde ha koll på att dom däcken inte finns kvar på hyllorna.
 

Jojjeman

aka farfar
Gick med
12 Apr 2006
Ort
Hemma
Hoj
En tung
jobbar också på däckfirma & ja, det är svårt att reklamera michelin, men det går.
får någåt år sedan kallade mickelin tillbaka en serie av mc däck som det var fabrikationsfel på. Det ser ut att vara en sådant däck.
kommer inte ihåg om det var pilot poweer, road eller vad det var.
har papper på jobbet om det.

om du skriver tillverkningsdatum & serienr här i tråden, så jämför vi
det kan ju vara så att det är ett däck som legat ett tag

Det var power 2ct som de kallade tillbaka sist väl?
 

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Stiga Park
borde väl bara vara att be däckverkstaden om ett nytt däck monterat och klart. Eller det var inte på Y-center som du köpt det?
 

Shunon

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2010 Yamaha R1
Självklart ska du få ett nytt däck ingen snack om saken.
Tur att du klara dig skulle varit riktigt otäckt om du låg över 200kmh:Bugar
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
jobbar också på däckfirma & ja, det är svårt att reklamera michelin, men det går.
får någåt år sedan kallade mickelin tillbaka en serie av mc däck som det var fabrikationsfel på. Det ser ut att vara en sådant däck.
kommer inte ihåg om det var pilot poweer, road eller vad det var.
har papper på jobbet om det.

om du skriver tillverkningsdatum & serienr här i tråden, så jämför vi
det kan ju vara så att det är ett däck som legat ett tag

Det var endast Pilot Power & Pilot Power 2CT framdäck och av en viss serie tillverkade i Frankrike.

Jag hade 2st sådana däck och fick nya helt utan omsvep av Michelin.
Denna skada ser ut precis som det de beskrev hade inträffat i de 2 kända fall som hade föranlett återkallningen. Dock är ju trådskaparens däck av sorten Pilot Road 2CT som inte fanns då denna incident var i ropet.
 
Last edited:
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top