Däck!

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Kanske dags för en utvärdering av PR 2CT. Fick du förtroende för däcket, efter all beslutsångest?

Hehe, ja det är sant. Jag är nästan skyldig till en utvärdering av Pilot Road 2ct efter all hjälp och tips man har fått här. :tummenupp

Jag är faktiskt mycket nöjd med PR2ct än så länge. Har inte märkt någon större skillnad alls vid nerlägg på kurviga vägar. Nu kanske man ska lägga till att man knäskrapar inte inför varje kurva ute på vägarna. Hur dom fungerar på bana jämfört med PP vet jag därför inte.
Men i stort så känns det som att man kan lita på PR2ct och hoppas att livslängden blir en aning längre än PP. hehe :gnissla

Funderar på att byta mina Pilot Power fram till en Pilot Power 2ct. Så nu är frågan om det blir någon skillnad eller det är knappt märkbart om man inte kör bana. Jag vet att 2ct är mjukare osv.. kanske ännu bättre fäste fram skadar inte? hehe :va
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Någon som vet hur gamla däck kan vara som till exempel däckonline har liggande i deras förvar?

Om man köper däck som är 1år gamla, men oanvända borde väl inte va några större problem?
 

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Po lanned
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Någon som vet hur gamla däck kan vara som till exempel däckonline har liggande i deras förvar?

Om man köper däck som är 1år gamla, men oanvända borde väl inte va några större problem?

Är det däck i vanliga storlekar och märke tror jag dom har ganska snabb omsättning på dom. Men ett däck som förvaras rätt gissar jag är fullt friskt även efter 3-4 år. Men det är som sagt en gissning
Finns säkert någon däckguru här på SH som kan såga mig :D

De däck jag har beställt från Tyskland har ofta bara varit någon månad gamla :tummenupp
 

sandersen

Live like there is no tomorrow.
Gick med
24 Feb 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Gsxr 600
Jag kör Suzuki Gsxr 600. Det skall vara 180 bak. Men jag kör 190. Allt handlar om vilken profil däcken har. Sen löser sig allt. Jag kör med Dunlop Sportmax. Bästa däcken jag någonsin har kört med och jag har kört med 2ct mm, men Dunlop kostar 5000/set.

Med dessa däck med 190 bak fast jag ska ha 180 så körde jag 1.30 tider på Mantorp. Så jag har provat. Det går kanon!

Jag har massa av Dunlop Sportmax däck liggandes och det säljes för 2500/2000 kr set. Ni som är intresserade hör av er till min gästbok.
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Jag har sökt för skojj skull på flera Honda 1000rr-05 i transportstyrelsen och på ALLA står det däckdimension 180/55ZR17.. Nu är frågan hur kan det komma sig med tanke på när jag söker på google.se efter modell specifikationer så står det 190/50 som till exempel på den här sidan!
http://www.motorbikes.be/en/Honda_CBR_1000_RR_Fireblade_2005.aspx

Får inte ihop det riktigt! :va Kör alla i Sverige med 180/55 istället för original 190/50 ??

eller såldes svenska exemplaren med 180/55 istället för 190/50?

Har säkert kollat 4 st 1000rr-05 i på transportstyrelsen och alla rullar med 180 däck!!
 
Last edited:
Gick med
17 Jun 2009
Ort
Lite överallt
Hoj
GSXR-750 K6
Har sökt runt lite men inte hittat nåt svar på följande fråga, någon här som kanske vet?

Hur ligger det till när yttertemperaturerna kryper upp mot den övre gränsen och man kört hoj lite mer aktivt en stund? Säg 30-45 grader. Vet att gummi kan bli för varmt och bli halt men hur ligger det till egentligen?
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Har sökt runt lite men inte hittat nåt svar på följande fråga, någon här som kanske vet?

Hur ligger det till när yttertemperaturerna kryper upp mot den övre gränsen och man kört hoj lite mer aktivt en stund? Säg 30-45 grader. Vet att gummi kan bli för varmt och bli halt men hur ligger det till egentligen?
Din övre gräns 30-45 grader, är inte det lite?
Menar, på sommaren kan ju asfalten ibland "dallra" av värmen och hålla betydligt mer än 45 grader.
Däcken suger väl upp mycket värme från vägbanan också.
Men jag håller med, kul att höra vilka temperaturer som är optimala för däckmärkena.


Btw, hur ligger denna hörsägen till?
"Det sägs att PP slits snabbt när det blir varmt.
PP2 är mjukare, så då slits de ännu fortare"
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Tänkte väcka denna tråd lite då det är däckdax!

Ska smälla på Qualifier RR men funderar över om jag ska ha profil 50 eller 55?

Skulle gärna vilja veta om något provat detta på sin gixxer dvs 50 vs 55!
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...

Jo jag....

Skillnaden på 50 och 55 tror jag du kan räkna ut själv om du tänker lite...
MEN man ska inte belasta hjärnan i onödan så jag hjälper dig ist! :tummenupp

Ett 55 däck är toppigare än vad 50 är vilket gör hojen mer kvick styrd inte bara för att det är toppigare utan även för att du får upp bakdelen en aningen (väldigt lite men iaf) vilket gör att du får en brantare gaffelvinkel
Skillnaden är inte direkt som natt och dag men det märks.

Sen får du lite mer anläggnings yta när du lägger ner på ett 55 däck.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Jo jag....

Skillnaden på 50 och 55 tror jag du kan räkna ut själv om du tänker lite...
MEN man ska inte belasta hjärnan i onödan så jag hjälper dig ist! :tummenupp

Ett 55 däck är toppigare än vad 50 är vilket gör hojen mer kvick styrd inte bara för att det är toppigare utan även för att du får upp bakdelen en aningen (väldigt lite men iaf) vilket gör att du får en brantare gaffelvinkel
Skillnaden är inte direkt som natt och dag men det märks.

Sen får du lite mer anläggnings yta när du lägger ner på ett 55 däck.

Tack!

Den tekniska skillnaden visste jag...det var mer körupplevelsen och för/nackdelar jag var ute efter!
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Tack!

Den tekniska skillnaden visste jag...det var mer körupplevelsen och för/nackdelar jag var ute efter!

Okok... Tror bara det finns fördelar med 55 profil faktiskt... Iaf vad jag kan komma fram till. :va
Så jag skulle slängt på ett sånt!
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Done and done :tummenupp

Är verkligen äckligt billigt nu med qualifier RR då de ska ersättas av sportsmart!

55 proflil på 190 däck ger mer gummi i backen vid nedlägg än vad 50 profilen ger.
Du får en stabilare hoj vid nedlägg... och kan lägga ner mer ;)
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top