Däck till speedweek?

blå1

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2010
Ort
E-tuna
Hoj
R1 turbo
tja någon som har kört på isen me moppen? va väl en från västerås förra året me turbo.hoj som körde va. någon som har tipps om däck? svårt som fan få det hålla va..

hur många ska ditt och köra?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Slipade vagnsbultar med brickor är väl ett rätt vanligt recept, kolla med Peter i streetfigherforat vad han tror.

Antagligen kommer det knappt komma en enda sporthoj i år heller då alla verkar skämmas för att dom inte är lika snabba som Peters turbo-busa, betydligt fler trötta choppers och annat trams som kört än vassa sporthojar hittills om åren.

Rätt trist inställning det där att man måste vara överlägset snabbast i startfältet för att man ska våga sig dit, vi har haft sinnessjukt kul tre år i sträck och det är först ifjol som vi tog oss ända till målgång...:D
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=247242

Finns många varianter på däck att använda. Peter Vestman körde 342 km/h med hemmabyggda isdäck 2010 med sin turbo-hayabusa. Jag körde förra året med hemmabyggda isdäck med slipade m6. Hade problem med styrdämparen så jag vågade mig bara upp strax under 200 km/h, men nästa år då jävlar! Jag har provat ett antal varianter däck de senaste åren. Senast dubbade jag splitter nya däck bara för hållbarhetens skull...trots att man borrat nästan 400 hål i dem...:gnissla. Jag sålde ett antal däck förra året och folk verkade nöjda. Kommer göra likadant i år. Det är ju skillnad att bygga däck för rundbana eller enbart rakt fram som i Orsa...
 

Bifogat

  • 500900MCM1103s38_highres.jpg
    500900MCM1103s38_highres.jpg
    37.8 KB · Visningar: 358

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Slipade vagnsbultar med brickor är väl ett rätt vanligt recept, kolla med Peter i streetfigherforat vad han tror.

Antagligen kommer det knappt komma en enda sporthoj i år heller då alla verkar skämmas för att dom inte är lika snabba som Peters turbo-busa, betydligt fler trötta choppers och annat trams som kört än vassa sporthojar hittills om åren.

Rätt trist inställning det där att man måste vara överlägset snabbast i startfältet för att man ska våga sig dit, vi har haft sinnessjukt kul tre år i sträck och det är först ifjol som vi tog oss ända till målgång...:D

Vi får verkligen hoppas att det kommer flera hojar nästa år! Det är ju bara att inse att det inte går köra fortare än vad Peter gjorde 2010...:huvet. Jag har en slöare hoj i år(superduke) men kommer ändå köra med den och med min invalidmoppe.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Vad är fördelen med att dubba upp nya däck egentligen? Borde det inte vara bättre att dubba däck som bara stomgummit sitter kvar på för att få ner vikten på däcket och minska risken att centrifugalkraften sliter däcket i stycken?

Klart det går åka fortare, det gäller bara att våga!:näsblod

Något jag diskuterade med Peter när vi sprang på varandra i Tierp var varför han inte satsade mer på att sänka luftmotständet på hojen, fighterstuk måste ju vara det absolut dummaste att ha i farttävlingar och det borde ju belasta däcken onödigt mycket då det är som att knuffa en ladugårdsdörr framför hojen.

Med en uppsättning riktiga landracingkåpor på hojen borde det inte alls vara lika svårt att få till däck som funkar vid höga hastigheter eftersom varje dubb då inte behöver överföra lika stort vridmoment till isen vid en given hastighet, så kortare och lättare dubb borde gå använda.
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Vad är fördelen med att dubba upp nya däck egentligen? Borde det inte vara bättre att dubba däck som bara stomgummit sitter kvar på för att få ner vikten på däcket och minska risken att centrifugalkraften sliter däcket i stycken?

Klart det går åka fortare, det gäller bara att våga!:näsblod

Något jag diskuterade med Peter när vi sprang på varandra i Tierp var varför han inte satsade mer på att sänka luftmotständet på hojen, fighterstuk måste ju vara det absolut dummaste att ha i farttävlingar och det borde ju belasta däcken onödigt mycket då det är som att knuffa en ladugårdsdörr framför hojen.

Med en uppsättning riktiga landracingkåpor på hojen borde det inte alls vara lika svårt att få till däck som funkar vid höga hastigheter eftersom varje dubb då inte behöver överföra lika stort vridmoment till isen vid en given hastighet, så kortare och lättare dubb borde gå använda.

Anledningen till nya däck är väl att få en ny och fräsch stomme. Sen har man mera gummi att dra skruven i, men frågan är om det blir mer svajigt eller inte. Men jag tar hellre ett nytt däck som man litar mer på. Den biten med andra kåpor behöver man nog bara tänka på om man tänker ta världsrekord vilket jag inte tänker göra... Jag tänker bara ta rekord i att köra den snabbaste invalidmoppen i världen på is.
 

blå1

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2010
Ort
E-tuna
Hoj
R1 turbo
ja kommer nog köra.. man tävlar vl mot sig själv.. hur fort alla fylle-trattar som inte vågar köra som sitter på läktaren e ju ganska o-intressant de e ju kul :)

jo vi gjorde go-kart däck förra året och dom gick söndr till höger och vänter.. är ju ingen fjädring alls på en kart :/

ja tror med på nya däck. dom gammla vi testa på med karten gick sönder direkt..man slet bara ur dubben.
 

LillaFarbrorn

LitenFarbror nu lite kaxigare
Gick med
4 Apr 2011
Ort
Sthlm
Hoj
Busa 03 I många delar!
Stålrör!

Vi tog en gång i tiden stålrör med lite mindre diameter än hjulen, släppte ut luften och tryckte på röret sen blåste vi i luft och expanderade fast däcket.
På utsida röret hade vi svetsat fullt med spetsiga plåtbitar, hujedamig va de gick...

BusaPelle






ja kommer nog köra.. man tävlar vl mot sig själv.. hur fort alla fylle-trattar som inte vågar köra som sitter på läktaren e ju ganska o-intressant de e ju kul :)

jo vi gjorde go-kart däck förra året och dom gick söndr till höger och vänter.. är ju ingen fjädring alls på en kart :/

ja tror med på nya däck. dom gammla vi testa på med karten gick sönder direkt..man slet bara ur dubben.
 

blå1

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2010
Ort
E-tuna
Hoj
R1 turbo
en-bussing. vi gjorde ungefär så fast vattten-skar ett centrum med rätt häl-bild för hjul-bulltarna. sen valsade vi en stål-ring till det. och grog självborrande skruv inniffrån med contramutter på utsidn. drake va det gick.. var en tävlingskart en sport 2000 (ca 30 hk) fanns inget som hängde med på isen.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Man får skrota en bakfälg och skita i att använda däck då? Typ svetsa på en plåt runt fälgen med gängade hål i. Då kan man ju 5 dubbla ytan som är i kontakt med underlaget.
 

blå1

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2010
Ort
E-tuna
Hoj
R1 turbo
samsung103.jpg


borde ju funka på nått sätt på hojen me.. den har ju tillockkmed fjädring ju
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Anledningen till nya däck är väl att få en ny och fräsch stomme. Sen har man mera gummi att dra skruven i, men frågan är om det blir mer svajigt eller inte. Men jag tar hellre ett nytt däck som man litar mer på. Den biten med andra kåpor behöver man nog bara tänka på om man tänker ta världsrekord vilket jag inte tänker göra... Jag tänker bara ta rekord i att köra den snabbaste invalidmoppen i världen på is.

Aha, jag tänkte på de fall där man drar genomgående bult med skallen på insidan och mutter på utsidan. Drar man skruvdubb blir det såklart inget vidare om man skalat av slitbanan på däcket.
 

busaturbo

342km/h on ice
Gick med
4 Apr 2009
Ort
svanå herrgård
Hoj
KTM 580-02 motard
Klart det går åka fortare, det gäller bara att våga!:näsblod

Något jag diskuterade med Peter när vi sprang på varandra i Tierp var varför han inte satsade mer på att sänka luftmotständet på hojen, fighterstuk måste ju vara det absolut dummaste att ha i farttävlingar och det borde ju belasta däcken onödigt mycket då det är som att knuffa en ladugårdsdörr framför hojen.

Det är ju bara för att jag är som jag är..:D Måste ju göra nåt som ingen annan har gjort....hahahaha







I år kommer jag inte åka fort ska peppa Cracy Skåningen han har min gamla busa,han ska åka på is med den.. Saken är ju det att effekten dödar däcken,ostrypt sporthoj funkar nästan alla recept med däck.Turbo
blir det en helt annan sak.200km/h det är ungefär vad en sporthoj klarar på is sen orkar dom inte mer,jag med busan o 442hk på hjulet jag tog det lungt till 200km/h sen gasade jag då exploderade däcket pga man har ju ca 7-8 dubb nere i isen sammtidigt det blir 442 delat på 7-8= många hästar per dubb...det dödar däcken.
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
har en liten teori.. varför inte montera samma däck som wrc bilarna har ? dom är ju smal och ha bra med dubb. inte så bra om man ska svänga men för rakt fram gasa bör de väl funka ??


annars kan man ju fräsa ut en fälg/däck i ett stycke i alumek :D
 

busaturbo

342km/h on ice
Gick med
4 Apr 2009
Ort
svanå herrgård
Hoj
KTM 580-02 motard
har en liten teori.. varför inte montera samma däck som wrc bilarna har ? dom är ju smal och ha bra med dubb. inte så bra om man ska svänga men för rakt fram gasa bör de väl funka ??


annars kan man ju fräsa ut en fälg/däck i ett stycke i alumek :D


Ja vet.. men jag som sagt är ju som jag är..en sporthoj ska ha orginal sving o fälj med tillhörande däck annars räknars inte rekordet som rekord tycker jag... visst kan man sätta på ot rally däck och förlänga svingen men det är fusk enligt mig....
Nu ska skåningen ta mitt rekord (säger han):tuttar hoppas att han gör det jag tänker verkligen puscha han för det,då tar jag det nästa år....:tuttar:va med en 1000r turbo ala marklund......
 

jimson

Medlem
Gick med
2 Mar 2007
Ort
Järbo
Hoj
Suzuki GSXR1000 -07
Däck till speedweek 2012

Jag deltog på speedweek 2011 med en YAMAHA R1 -00,med däck jag gjort själv ,använda två säsonger på is.Med recept från "MangeH här på sporthoj",jag lyckades faktiskt köra 220kmh i 1km utan turbo,jag är snabbast utan turbo på mc.Vi ses 2012 med en nyare hoj Gsxr 1000 -07 bänkad till 166,13hk på bakhjulet av Andersson Upplandsväsby.:yoparty
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Ja vet.. men jag som sagt är ju som jag är..en sporthoj ska ha orginal sving o fälj med tillhörande däck annars räknars inte rekordet som rekord tycker jag... visst kan man sätta på ot rally däck och förlänga svingen men det är fusk enligt mig....
Nu ska skåningen ta mitt rekord (säger han):tuttar hoppas att han gör det jag tänker verkligen puscha han för det,då tar jag det nästa år....:tuttar:va med en 1000r turbo ala marklund......

Ärligt talat Peter så tror jag att ingen kommer att klå ditt rekord din GALNING!!! Tror att det bli problem att både våga köra fortare plus att få däcken att hålla...

Jag deltog på speedweek 2011 med en YAMAHA R1 -00,med däck jag gjort själv ,använda två säsonger på is.Med recept från "MangeH här på sporthoj",jag lyckades faktiskt köra 220kmh i 1km utan turbo,jag är snabbast utan turbo på mc.Vi ses 2012 med en nyare hoj Gsxr 1000 -07 bänkad till 166,13hk på bakhjulet av Andersson Upplandsväsby.:yoparty

Det var kul att det funkade för dig! Lite sämre gick det för mig dock men det vet du ju... Men på tal om hoj utan turbo så körde ju Peter Vestman ett snitt på 247 km/h om jag inte minns fel med sin hayabusa utan turbo 2009. Men i år var du ju snabbast! Får hoppas det går ännu bättre nästa år då! Jag kommer hålla mig på 3 hjul nästa år...har sålt Suzukin och kör superduke istället och den slår man ju inga rekord med:gnissla.
 
Last edited:

jimson

Medlem
Gick med
2 Mar 2007
Ort
Järbo
Hoj
Suzuki GSXR1000 -07
Ärligt talat Peter så tror jag att ingen kommer att klå ditt rekord din GALNING!!! Tror att det bli problem att både våga köra fortare plus att få däcken att hålla...



Det var kul att det funkade för dig! Lite sämre gick det för mig dock men det vet du ju... Men på tal om hoj utan turbo så körde ju Peter Vestman ett snitt på 247 km/h om jag inte minns fel med sin hayabusa utan turbo 2009. Men i år var du ju snabbast! Får hoppas det går ännu bättre nästa år då! Jag kommer hålla mig på 3 hjul nästa år...har sålt Suzukin och kör superduke istället och den slår man ju inga rekord med:gnissla.

Okej fel av mig:tungan men jag hade 300kubik mindre.Synd att du sålt Suzukin, men vi kan väl festa ändå, efteråt:)
 
Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

Top