Crossvurpa -> trafikförsäkringsföreningen

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Ort
jag är från vettet
Hoj
Lill-Jingis
Körde omkull med crossen för 7veckor sen och slet av ett korsband i knät,
har vart i kontakt med mitt försäkringsbolag och fick veta att jag skulle skicka in skadeanmälan,
gjorde det och nu har jag fått hem brev om att jag ska kontakta trafikförsäkringsföreningen.

körde alltså oregistrerad cross på ett gärde, i min värld är det som att slå sig själv med en hockeyklubba och bryta ett finger, tydligen inte i försäkringsbolagens värld.

kommer jag blir krängd av dom och kanske få betala pengar till dom istället för att få ut några slantar?
verkar nånting rimligt?

//en som i framtiden bara kommer cykla omkull påväg till jobbet
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Har du olycksfallsförsäkring ska det täcka det, oreggad cross e ju typ spm att cykla mountainbike
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Generellt så täcker inte hemförsäkringen om du skadar dig genom en medveten handling. Tex om du får ryggskott genom att lyfta en tung sten så ligger du sämre till än om du "snubblade" på den. Det är samma som att köra offpist, du är normalt sett inte försäkrad om du inte har ett tillägg med olycksfall, och att köra cross hemma på gärdet är inte lätt/billigt att få igenom eftersom det är "olagligt". Lite sent att komma med detta nu, men du skulle ha sagt att det hände när du sprang och "snubblade". Du har redan registrerat skadan så det är svårt att ändra sig nu.

Trafikförsäkringsföreningen kommer du inte få ut så mycket genom.

Jag drog av korsbandet på en crossbana för två år sedan och då har jag en försäkring genom SVEMO. Men då är det främst tyngre rehab eller grövre skador man kan få ersättning för. Första halvåret hade jag smärtor och gjorde mängder med undersökningar. Det slutade med att jag skippade artroskopi (titthålsundersökning samt skrapning av menisk och möjlighet till nytt korsband) efter att läst på om konsekvenser på äldre dar.

Jag har tidigare skadat handen men det hände när jag "snubblade" och var inga problem att få igenom ersättning för sveda och värk med försäkringsbolaget. Fördelen med sverige är att vi har fantasisk sjukvård så jag behöver egentligen ingen ersättning. Men det är ju annorlunda om det är en skada som ger nedsatt arbetsförmåga.

I ditt fall hoppas jag det löser sig med korsbandet, jag har inga problem alls idag och det som krävs är lite grundträning.
 
Last edited:

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Jag bröt min armbåge i ett par delar på crossbana för ett par år sedan, armbågen blev aldrig bra och armen är fortf lite halvkass. Har inte fått en spänn från försäkringsbolaget. I mitt fall hade jag nog tjänat på att säga att jag ramlade när jag promenerade eller nått.
Efter massa brev fram o tillbaka så ledsnade jag, men du kanske har bättre tur än mig. lDom gör ju allt dom kan för att slippa ersätta. Att man känner sig lurad efter massa år av dyra premier är ju bara förnamnet.
 

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Ort
jag är från vettet
Hoj
Lill-Jingis
Generellt så täcker inte hemförsäkringen om du skadar dig genom en medveten handling. Tex om du får ryggskott genom att lyfta en tung sten så ligger du sämre till än om du "snubblade" på den. Det är samma som att köra offpist, du är normalt sett inte försäkrad om du inte har ett tillägg med olycksfall, och att köra cross hemma på gärdet är inte lätt/billigt att få igenom eftersom det är "olagligt". Lite sent att komma med detta nu, men du skulle ha sagt att det hände när du sprang och "snubblade". Du har redan registrerat skadan så det är svårt att ändra sig nu.

Trafikförsäkringsföreningen kommer du inte få ut så mycket genom.

Jag drog av korsbandet på en crossbana för två år sedan och då har jag en försäkring genom SVEMO. Men då är det främst tyngre rehab eller grövre skador man kan få ersättning för. Första halvåret hade jag smärtor och gjorde mängder med undersökningar. Det slutade med att jag skippade artroskopi (titthålsundersökning samt skrapning av menisk och möjlighet till nytt korsband) efter att läst på om konsekvenser på äldre dar.

Jag har tidigare skadat handen men det hände när jag "snubblade" och var inga problem att få igenom ersättning för sveda och värk med försäkringsbolaget. Fördelen med sverige är att vi har fantasisk sjukvård så jag behöver egentligen ingen ersättning. Men det är ju annorlunda om det är en skada som ger nedsatt arbetsförmåga.

I ditt fall hoppas jag det löser sig med korsbandet, jag har inga problem alls idag och det som krävs är lite grundträning.

har en korsbandsskada på andra knät oxå från en tackling när jag spelade hockey (böjde knät bakåt) för det fick jag fantastiska 60 000kr! (knät funkar utan problem nu)

men vilket win 23år och två trasiga knän...
 

Tommy.exe

Guest
men vilket win 23år och två trasiga knän...

Hohoho. När du har fyllt 30-35 kommer du att minnas tiden då du bara hade trasiga knän med tårar i ögonen.

Jag fyller 34:a i höst och är slut precis överallt.
Händer, axlar, rygg, knän, nacke en ljumske osv. :kryckor

Då tycker jag ändå bara att jag levt "medelhårt".

Jag kanske är ett måndagsex. :gnissla
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Lite sent att komma med detta nu, men du skulle ha sagt att det hände när du sprang och "snubblade". Du har redan registrerat skadan så det är svårt att ändra sig nu.

Så är det. Förstår inte varför inte fler begår bedrägerier... man tjänar fett med pengar på dem. En annan smart sak som kanske inte ger lika mycket pengar som ditt bedrägeriförslag, är att köpa hojar och anmäla dem stulna på helförsäkringen samtidigt som man plockar isär dem och säljer delarna. Men just bedrägerier i personskador som du föreslår är dock the shit när det gäller ersättning.

Stölder av hojar funkar också, då slipper man bli registrerad som innehavare så det är svårare att komma på genom databassökningar och sådant. Så kan man ju sälja hojarna i delar.

Själv tillhör jag idioterna i samhället som har extremt svårt för bedrägerier och annan brottslighet i den digniteten... men det är väl därför man är så fattig också. :huvet
 

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Ort
jag är från vettet
Hoj
Lill-Jingis
Hohoho. När du har fyllt 30-35 kommer du att minnas tiden då du bara hade trasiga knän med tårar i ögonen.

Jag fyller 34:a i höst och är slut precis överallt.
Händer, axlar, rygg, knän, nacke en ljumske osv. :kryckor

Då tycker jag ändå bara att jag levt "medelhårt".

Jag kanske är ett måndagsex. :gnissla


jag är ju på god väg iaf!
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top