CROSSPLANE-tråd - Allt om Yamaha R1 med Crossplanemotor

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Hehe

Det är vad jag kallar förstärkare !!!!!



.........Skulle vara roligt att åka in med en sådan till besiktningen bara för att slå deras db-mätare i botten - Tror man sätter ett "All-time-high" i db-mätning :D

Är ett sånt blås som sitter på fz8an i bild ovan och den lät inte "jättemkt". Fick själv 113db uppmätt på min gamla fzr även om det var några år sen. Kort V&H burk utan stoppning var receptet då. Noterar att R1an är godkänd för 103db vilket är samma gräns som gällde på den gamla goda tiden
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag har sett ett Coffman-rör en gång och byggkvaliten var under all kritik. Du gör ett snyggare rör själv med delar du hittar i närmaste Mekonomen-butik...Jag har också sett bromsbänksutskrifter på det amerikanska R1-forumet. Även efter mappning så verkar Coffman tappa två-tre hästar på topp jämfört med standard och tio-femton hästar i mellanregistret...! Jag tror inte att original grenrör fungerar ihop med en så kort totallängd på avgassystemet.
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
akra är jättegott men akra så dyra dom är ! Jag köpte budget alternativet till min "leovince" och den låter JÄTTEhögt utan db-dödarna så det duger gott!
1619542_10151971111222963_883063691_n.jpg
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
btw jag funderar på att sälja min R1a för att börja spara ihop till en 2015 R1 så om nån vet nån som är sugen på en fin får ni gärna messa =)
 

911turbos

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
-09 Yamaha YZF-R1
Jag har sett ett Coffman-rör en gång och byggkvaliten var under all kritik. Du gör ett snyggare rör själv med delar du hittar i närmaste Mekonomen-butik...Jag har också sett bromsbänksutskrifter på det amerikanska R1-forumet. Även efter mappning så verkar Coffman tappa två-tre hästar på topp jämfört med standard och tio-femton hästar i mellanregistret...! Jag tror inte att original grenrör fungerar ihop med en så kort totallängd på avgassystemet.

Då låter ja bli att skaffa nåt sånt, dålig kvalitet vill ja inte ha och än mindre tappa ork.
Får satsa på en ny R1a ist, verkar bli grym -15:)
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Snart dags för höst/vinterpyssel på crossplanen.

Förutom självklarheter som olja, filter, bromsvätska, luftfiter och rengöring/service har jag lite pyssel framför mig.

Nya kraschpuckar inköpta på ebay ligger och väntar på montering - Dock så var det riktigt usel kvalitet på skruvarna som ingick så nya riktiga köps in

http://www.ebay.com/itm/360689011221?_trksid=p2059210.m2749.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT


Bytte förra hösten på en av mina andra hojar till Wezmoto stålomspunna och fick en ny cykel - Därför monteras dessa på min R1:a i höst - Både bak och fram

http://www.ebay.com/itm/Wezmoto-Ful...pt=UK_Motorcycle_Parts_13&hash=item1e7fce72b1

Råkade köra iväg med låset i framhjulet så det blev sprickor i framskärmen - Antingen gör jag en plastic-paddinglösning på originalskärmen eller så köper jag en ny snygg i kevlar.

http://www.ebay.com/itm/Carbon-fron...=DE_Motorradteile&hash=item3f1ab1697a&vxp=mtr


Kommer att snygga till med mindre regskylt och allmän upprensning "där bak" - Kör med originalkonfigurationen .................och det är inte snyggt.

Hojen behöver nytt framdäck - Blir ett Sportmax


Nåt mer ni har gjort/tänker göra med era hojar som rekommenderas ??
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Snart dags för höst/vinterpyssel på crossplanen.

Förutom självklarheter som olja, filter, bromsvätska, luftfiter och rengöring/service har jag lite pyssel framför mig.

Nya kraschpuckar inköpta på ebay ligger och väntar på montering - Dock så var det riktigt usel kvalitet på skruvarna som ingick så nya riktiga köps in

http://www.ebay.com/itm/360689011221?_trksid=p2059210.m2749.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT


Bytte förra hösten på en av mina andra hojar till Wezmoto stålomspunna och fick en ny cykel - Därför monteras dessa på min R1:a i höst - Både bak och fram

http://www.ebay.com/itm/Wezmoto-Ful...pt=UK_Motorcycle_Parts_13&hash=item1e7fce72b1

Råkade köra iväg med låset i framhjulet så det blev sprickor i framskärmen - Antingen gör jag en plastic-paddinglösning på originalskärmen eller så köper jag en ny snygg i kevlar.

http://www.ebay.com/itm/Carbon-fron...=DE_Motorradteile&hash=item3f1ab1697a&vxp=mtr


Kommer att snygga till med mindre regskylt och allmän upprensning "där bak" - Kör med originalkonfigurationen .................och det är inte snyggt.

Hojen behöver nytt framdäck - Blir ett Sportmax


Nåt mer ni har gjort/tänker göra med era hojar som rekommenderas ??

Andra blinkers är nåt jag kan tänka mig men vill hitta några som känns rätt först.... ja och så var det det här med latmasken då förstås..
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Ni som monterat stålomspunna

Hur har ni löst dragningen av slangarna i raceutförande - Alltså med två full-längds slangar istället för originaldragningen med "liten slang på den långa"

Sitter och ska beställa men avvaktar tills jag fått svar
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Filmade lite ikväll trots mörker.
Första rundan gick den hela 2an med framhjulet i luften så ibland powerwheelar den tydligen i 2an apropå att ämnet kom upp här innan.
I andra rundan lade jag i 2an tidigt varpå kompisen fick ett litet försprång men sen blev han uppkäkad med råge :smasha

http://youtu.be/YrJbHBLJU5Y
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Ni som monterat stålomspunna

Hur har ni löst dragningen av slangarna i raceutförande - Alltså med två full-längds slangar istället för originaldragningen med "liten slang på den långa"

Sitter och ska beställa men avvaktar tills jag fått svar

Båda slangarna direkt på bromspumpen istället. Får du inte med en längre banjo med slangarna brukar det gå att använda den banjoskruven som sitter igenom båda anslutningarna på oket original. Nu kör ju jag Suzuki, men lösningen bör vara densamma antar jag.
 

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
Ni som monterat stålomspunna
Hur har ni löst dragningen av slangarna i raceutförande - Alltså med två full-längds slangar istället för originaldragningen med "liten slang på den långa"

Det var inga problem att dra två fullängdare hela vägen upp, man sätter ju en längre banjobult (heter de så) på styret bara :)

Edit: Hultan hann ju före den Suzukiåkaren :p jag missade att det var ett inlägg till i tråden :4skrika
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Ni som ställt racehänget på crossplanen - Hur gjorde ni ?

Hittar info på s1000rr och andra, men inte på R1:an
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
ååh jag som såg den långa rakan o förväntade mig en fet wheelie ... Men det va gott ändå !
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Det måste vara mer aktivitet i den här tråden...! Skriv vad ni ska göra med era R1 Crossplanes i vinter! Eller vad ni planerar till nästa år för aktiviteter!
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Höst/vinterpyssel med crossplanen !

Nya stålomspunna + bromsvätska (såklart)

Kraschpuckarna jag köpte för några månader sedan ligger fortfarande omonterade, varför ?

Hade lite idéer om kevlarprylar för ett tag sedan - Det som kostade multum bara för ett par år sedan är snudd på tokbilligt nu på E-bukten.

Sedan självklara saker som olja, filter, luftfilter, bromsar, kedjan, nytt framdäck, batterikoll......alltså normal service inför nästa sommar då det ska bankas bana utå helvete (det är så man skriver när man inte kör speciellt fort!)

Har haft en suverän sommar med hojen i år - Visst har det kommit ut en ny R1:a och visst ska jag åka och titta på den, men..............är det värt 100 000 kr för 18 nya häst och 6 kg mindre ????

Kommer jag köra fortare med en sådan ?

Svaret blir - Nej !!!

Jag kan däremot se mig själv åka och köpa en R6:a som ren racehoj nu under vintern. Vet inte varför jag är så Yamahaskadad. Drömmer mig bort på blocket.se och tittar på cbr:er, 675-trajor och zx6:eek:r men kommer alltid tillbaks till R6:an. Har jag ens provkört en Triumph 675:a ?? eller CBR600 ?? nej det har jag inte. R6:an har jag kört och den är en fett nice lillebrorsa till R1:an. Sedan vet man inte, mycket handlar om priset också...


Vi har redan bestämt att det blir mycket banåka nästa år - Det är framförallt Gotland ring, Anderstorp och ring Knutstorp som lockar
 
Last edited:

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Ska nog bara sätta batteriet på laddning o kanske gunga lite på den o dra i reglagen så den klarar sig tills det är dags igen. Sen får man se om det blir nån ny R1 nästa år beroende på ekonomi o annat
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Ja min är ganska färdig med... Jag fick ju erbjudande av en vänlig själ här på sh att flashtuna men då ingen verkar kunna säga till 100% att immon inte försvinner så vågade jag inte göra det... Det kanske blir en pc5 på den istället men i övrigt får den stå i vardagsrummet i värmen och må gott tills våren.
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
btw yzf R1 har du märkt att din R1a fadar i bromsarna när du kör? Jag kör ju en o annan bandag med i snabb grupp men jag har inte haft några problem med bromsarna... Eller gör du det bara för säkerhetsskull?
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top