Cross/offroad i kolfiber

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Säkert bra för fmx men det har väl aldrig varit en prylsport?

Där viktbesparingen verkligen skulle göra nytta är för MX men det skulle den aldrig hålla för. Polaris har kolfiberframvagn på åtminstone en modell för lössnöåkning men inte på sportmaskinerna.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Bara en lekman som jag som inte riktigt tror på att detta skulle hålla?

"Carbon fibre swingarm with integrated silencer"

silencer_swing-arm.low-res-600x450.jpg

Dessutom så tror ni själva axelinfästningen tål det stryck den får under fmxkörning?
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Bara en lekman som jag som inte riktigt tror på att detta skulle hålla?

"Carbon fibre swingarm with integrated silencer"

Dessutom så tror ni själva axelinfästningen tål det stryck den får under fmxkörning?


Minns att min blårykare spottade ur sig rätt gott om sot och klet, ser ut som att det kan bli jobbigt att rengöra det ifall ljuddämparen går genom svingen..?
Känns ju även som att svingen bör bli ganska klen...
 

l!ime

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2013
Ort
västerås
Hoj
yz 250
jag tycker alltid det är kul med nytänkande, 75 kg är ju lite revolutionerande faktiskt.
håller den kan det vara nått, men den lär inte vara billig :död
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kolfiber tål inte en smäll så den där ramen är nog tänkt för den absoluta eliten inom FMX, de som har råd att köpa ny kolfiberram varje gång de kraschat så ramen fått sig en smäll.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Kolfiber tål inte en smäll så den där ramen är nog tänkt för den absoluta eliten inom FMX, de som har råd att köpa ny kolfiberram varje gång de kraschat så ramen fått sig en smäll.

Det där är en myt. kolfiber är hållbart !!!
Fördelen är att man märker när det är trasigt.
Stål och aluminium spricker och deformeras lättare.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det där är en myt. kolfiber är hållbart !!!
Fördelen är att man märker när det är trasigt.
Stål och aluminium spricker och deformeras lättare.

Definiera hållbar? En MC som kraschas och landar så att ramen får en smäll mot nåt hårt material på marken. Det är vad jag kallar en smäll! Eller säg förenklat, får jag slå på din cykelram med en hammare? Du kan få slå på min aluram/stålram om du vill.

En spricka i stål syns och då kasserar man ramen på elitnivå. En deformation hos en stål eller aluram kräver inte att ramen kasseras. Man kan fortsätta använda den.

En kolfiberram som fått en smäll har en deformation jämförbar med sprickan i stålramen och då kasserar man den.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Kolfiber! brukar knäcka några fiskespön varje sommar, hände aldrig med glasfiber:D
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Kolfiber är väldigt hållbart!!

Fördelen är, förutom mycket mindre vikt, att kolfiber har mer hållbarhet än t.ex. aluminium.
Nackdelen är att när kolfiber väl går sönder, så gör de det ordentligt, ingen liten böjning, ingen liten spricka, det går sönder så det märks.

http://www.pinkbike.com/news/santa-cruz-bicycles-test-lab.html


Vad ligger en standard FMX-hoj på? 120 kg? 100 kg?... Det är ju värt att ha med i beräkningarna också, jäkla skillnad i vilken press/stress materialet utsätts för om hojen (exkl. förare) väger 100-120 eller 75 kg :) point of impact.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Kolfiber är väldigt hållbart!!

Fördelen är, förutom mycket mindre vikt, att kolfiber har mer hållbarhet än t.ex. aluminium.
Nackdelen är att när kolfiber väl går sönder, så gör de det ordentligt, ingen liten böjning, ingen liten spricka, det går sönder så det märks.

http://www.pinkbike.com/news/santa-cruz-bicycles-test-lab.html


Vad ligger en standard FMX-hoj på? 120 kg? 100 kg?... Det är ju värt att ha med i beräkningarna också, jäkla skillnad i vilken press/stress materialet utsätts för om hojen (exkl. förare) väger 100-120 eller 75 kg :) point of impact.

En 2t 125 cross väger 90kg utan soppa men startklar för övrigt dvs med kylarvätska och vxl olja så -2kg tom. +5kg ungefär om man vill ha en 250. Därifrån kan man banta ungefär 8kg med dyr men inte orimligt exotisk lättning.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
En 2t 125 cross väger 90kg utan soppa men startklar för övrigt dvs med kylarvätska och vxl olja så -2kg tom. +5kg ungefär om man vill ha en 250. Därifrån kan man banta ungefär 8kg med dyr men inte orimligt exotisk lättning.

Åh fan, fortfarande en markant minskning men inte så stor som jag trodde :)
 

lotus-jonas

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2010
Ort
trelleborg
Hoj
VOR 501 solg. ducati 750 sport 2001. yamaha virago 750 1999. ducati 160 monza 1964
Konstigt att den har el start om dom vill hålla nera vikten
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top