Cordona Quickshifter med PClll

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Ska ut och mecka lite om en stund, ingen som har lite tips eller erfarenhet att dela med sig?
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Märkte ett fel igår, när man trycker på växelpedalen så bryter QS:en och trycker man igen så bryter den ej, utan man måste trycka själv tillbaks pinnen till ursprungsläge själv för att trycka igen och den ska bryta. Nån som vet vad som kan vara fel med brytaren vid växelpinnen eller om det är nåt jag ställt in fel. Har haft problem ända från början just därför har det gått nu 4träningar utan att jag fått ordning på eländet.
 

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Går växellänkaget lätt? Inte trögt?
Då skulle jag tippa på att problemet sitter i QS att fjädern i den inte vill dra in den till '0-läget'. Om du har en pull.

Är det push så är förmodligen fjädern paj som trycker ut den i '0-läget'. Skulle jag tippa på.

Om du försöker röra på pinnen i QS åker den tillbaka om du drar/trycker den till där den bryter och släpper?
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Går växellänkaget lätt? Inte trögt?
Då skulle jag tippa på att problemet sitter i QS att fjädern i den inte vill dra in den till '0-läget'. Om du har en pull.

Är det push så är förmodligen fjädern paj som trycker ut den i '0-läget'. Skulle jag tippa på.

Om du försöker röra på pinnen i QS åker den tillbaka om du drar/trycker den till där den bryter och släpper?

Allt går lätt med växelpinnen osv. Ikväll monterade jag loss swtichen och den är uppbyggd på ett helt annat sätt än jag trodde. har ingen fjäder utan gummi "kuddar". Rengjort allt och smörjt upp grejerna så ska under helgen till garaget och testa o se om det ordnat sig. Cordonas QS brytare kan du bestämma själv om det ska vara pull eller push med hjälp av skruvar och kabel installationen till boxen. Så nu när allt är inställd korrekt ska jag se ifall det funkar ok igen :) om inte är det elektroniken i som är i slutet/in gjutet innanför plasten som är paj och det går ej att laga.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag går också i quickshifter-tankar, fast för gatbruk. Ibland när man varit ute länge och kört runt så
blir man trött i kopplingshanden. Har lite hårdare koppling än original dock.

Tänkte slå till på en universiell linjär push-sensor från Dynojet. (Har PC5)
Tycker mitt växelreglage glappar lite grann, vet inte säkert men det kanske mest är i sidled.
Kanske går att lägga på ett tunt shims emellan, där pedalen sitter..

Fråga till Andersson eller nån:
Är detta något som spelar stor roll i regel när man monterar quickshifter?
 

Bifogat

  • reglage.jpg
    reglage.jpg
    65.3 KB · Visningar: 75
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Nej det har ingen större betydelse men det är väl alltid otrevligt med glapp
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Jag har lite fina växellådsdelar från R1 07-08 som har blivit behandlade med quickshift, kan posta lite bilder så kanske ni vill fortsätta använda kopplingen istället :tummenupp
 

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR
Jag har lite fina växellådsdelar från R1 07-08 som har blivit behandlade med quickshift, kan posta lite bilder så kanske ni vill fortsätta använda kopplingen istället :tummenupp

Är det skit bakom spakarna........:7peta
Ställer man in grejerna rätt så ska det ej vara problem. Men alltid lätt att skylla ifrån sig.

Ex. BMW kör med QS på sina s1000rr och de körs aktivt på bana av flertal personer både i Sverige samt resten av världen, aldrig hört om att en växellåda rasat där. Sedan kan en växellåda självklart rasa, men det gör det även med hojar utan QS.
 

Tobbe J

Ny medlem
Gick med
19 May 2007
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki zx6r 2008
Köpte ny hoj i höstas där det sitter en qs monterat.
Men vet inte säkert bryt tiden som är inställd,
Kan man ta reda på det på något enkelt sätt?
Tror han sa 35ms lät kort tyckte jag..
Vad är standard ungefär?

/Tobbe
 

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR
Köpte ny hoj i höstas där det sitter en qs monterat.
Men vet inte säkert bryt tiden som är inställd,
Kan man ta reda på det på något enkelt sätt?
Tror han sa 35ms lät kort tyckte jag..
Vad är standard ungefär?


/Tobbe

65ms har jag hört är bra bryttid
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Är det skit bakom spakarna........:7peta
Ställer man in grejerna rätt så ska det ej vara problem. Men alltid lätt att skylla ifrån sig.

Ex. BMW kör med QS på sina s1000rr och de körs aktivt på bana av flertal personer både i Sverige samt resten av världen, aldrig hört om att en växellåda rasat där. Sedan kan en växellåda självklart rasa, men det gör det även med hojar utan QS.

Inte jag som är ansvarig för salladen, jag har bara tagit reda på oredan efteråt.. Men BMW har ju QS orginal eller iaf som tillval så de är antagligen utprovade bättre för det än hojar som man eftermonterar det på. Visst man bryter tändningen men man frikopplar ju inte och det gör stor skillnad för de stackars små klackarna på dreven. :rolleyes:
 

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR
Inte jag som är ansvarig för salladen, jag har bara tagit reda på oredan efteråt.. Men BMW har ju QS orginal eller iaf som tillval så de är antagligen utprovade bättre för det än hojar som man eftermonterar det på. Visst man bryter tändningen men man frikopplar ju inte och det gör stor skillnad för de stackars små klackarna på dreven. :rolleyes:

Detta har diskuterats förut i andra trådar så läs gärna igenom dem. Mycket läsvärt där personer med kunskap förklarar det hela. En QS är inte skadligt för lådan om den är rätt inställd.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Är det skit bakom spakarna........:7peta
Ställer man in grejerna rätt så ska det ej vara problem. Men alltid lätt att skylla ifrån sig.

Ex. BMW kör med QS på sina s1000rr och de körs aktivt på bana av flertal personer både i Sverige samt resten av världen, aldrig hört om att en växellåda rasat där. Sedan kan en växellåda självklart rasa, men det gör det även med hojar utan QS.
som jag förstod enl en manual så har man lite längre tid mellan 1 å 2an.
80 ms kanske...Sen har ju Hayabusan nästan ett friläge mellan 5an och 6an så där kommer jag nog också välja lite längre
killtime.

Jag vet fortfarande inte fullt ut vad jag pratar om, men längre killtime borde väl vara bra för gatbruk? Jag ville mest prova för bekvämligheten, om det nu blir
det...
 
Last edited:

Tobbe J

Ny medlem
Gick med
19 May 2007
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki zx6r 2008
Kan man kolla vad det är inställt på när man har enbart power commander grejer monterat?
Både pc ignition module och pc qs?
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Kan man kolla vad det är inställt på när man har enbart power commander grejer monterat?
Både pc ignition module och pc qs?
Tror det, men du måste ha kabeln i ,till PowerCommandern för
mina menyer är gråmarkerade när jag inte har den ansluten. Men det kanske behövs nåt programtillägg beroende på vilken Commander man har. Kolla på powercommander.com
 

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR
Kan man kolla vad det är inställt på när man har enbart power commander grejer monterat?
Både pc ignition module och pc qs?

Du behöver en USB-kable + programvaran från Dynojet (tror det finns på deras hemsida) Och sedan behöver man veta hur programmet funkar också :D
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top