Coast to coast USA 2011

CrazyVic

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Hamburg
Hoj
1584cc
Hej alla hojresenärer!

Jag och min bästa vän körde under 11 dagar i slutet av augusti och början av september 2011 totalt drygt 550 mil genom USA. Från New York till Los Angeles. Har inte postat denna historia här förut och har inte riktigt tid att skriva ihop en lång reseberättelse men jag kan iaf dela med mig av vår under resan sporadiskt uppdaterade blogg.

Om det är någon som funderar på att göra en liknande resa svarar jag gärna på frågor om uthyrning, packning, när man bör åka osv.

http://savagerow.wordpress.com/ (scrolla längst ner för att börja läsa)
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Coolt! Tack för att du la upp länken! Kul att se. :)
 

CrazyVic

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Hamburg
Hoj
1584cc
Vi hyrde via www.eaglerider.com. Man bokar den hojen man vill ha och sen får man välja ett andrahandsalternativ om det skulle bli något strul med att få fram rätt hoj. Jag fick den jag hade bokat, dvs en svart Road King Classic (rekommenderas varmt), men polaren fick en Fat Boy istället för en Heritage Softail.

Var noga med att gå igenom hojen när ni hämtar ut den då de som tar emot den när man lämnar tillbaka den är extremt noggranna när de letar repor osv.

Vi hyrde i totalt 14 dagar och det kostade lite drygt $3000/hoj inkl $750 för "one way"-hyrning. Gps hade vi på ena hojen och det gick väl på ett par tusen SEK men var helt klart värt det.

På Eagleriders hemsida finns all info om försäkring osv. Det finns inget krav på hur länge man ska ha haft A-kortet. Det finns även andra uthyrare men dessa hade inte samma hojutbud (finns t ex ett bolag som bara hyr ut BMW) eller nationell spridning. Hyreskostnaden var vi tvungna att punga upp flera veckor innan vi hämtade hojarna och det kändes kanske inte jättebra eftersom vi knappt hade lyckats hitta någon info om detta företag, annat än det de själva skriver på hemsidan. Bankir som jag är ville jag även kolla bokslut osv så de inte blir insolventa helt plötsligt men det fanns inte att tillgå. Vi blev dock väldigt proffsigt bemötta när vi mailade dem innan resan och även på plats kändes det som en seriös uthyrare. Att de dessutom är rikstäckande gör det hela ännu lite mer betryggande om man skulle få problem med någonting under resan. Vill man kasta in handduken i ett 45-gradigt Oklahoma är det inte långt till närmaste återlämningsställe. :tummenupp
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Vi hyrde via www.eaglerider.com. Man bokar den hojen man vill ha och sen får man välja ett andrahandsalternativ om det skulle bli något strul med att få fram rätt hoj. Jag fick den jag hade bokat, dvs en svart Road King Classic (rekommenderas varmt), men polaren fick en Fat Boy istället för en Heritage Softail.

Var noga med att gå igenom hojen när ni hämtar ut den då de som tar emot den när man lämnar tillbaka den är extremt noggranna när de letar repor osv.

Vi hyrde i totalt 14 dagar och det kostade lite drygt $3000/hoj inkl $750 för "one way"-hyrning. Gps hade vi på ena hojen och det gick väl på ett par tusen SEK men var helt klart värt det.

På Eagleriders hemsida finns all info om försäkring osv. Det finns inget krav på hur länge man ska ha haft A-kortet. Det finns även andra uthyrare men dessa hade inte samma hojutbud (finns t ex ett bolag som bara hyr ut BMW) eller nationell spridning. Hyreskostnaden var vi tvungna att punga upp flera veckor innan vi hämtade hojarna och det kändes kanske inte jättebra eftersom vi knappt hade lyckats hitta någon info om detta företag, annat än det de själva skriver på hemsidan. Bankir som jag är ville jag även kolla bokslut osv så de inte blir insolventa helt plötsligt men det fanns inte att tillgå. Vi blev dock väldigt proffsigt bemötta när vi mailade dem innan resan och även på plats kändes det som en seriös uthyrare. Att de dessutom är rikstäckande gör det hela ännu lite mer betryggande om man skulle få problem med någonting under resan. Vill man kasta in handduken i ett 45-gradigt Oklahoma är det inte långt till närmaste återlämningsställe. :tummenupp

Det där är en väldigt viktig punkt. Se till så att varje liten skada dokumenteras innan avfärd och fotografera hojjen noga, gärna så att datumet finns med på bilden. Annars finns risken att uthyraren låter en betala reparationer för skador man inte orsakat. Hände en polare och det var en auktoriserad HD-butik i USA som hyrde ut hojen. Det vart DYRT. Dom krävde honom på en ny tank och en ny framstänka. Och han vart tämligen övertygad om att uthyraren aldrig fixat skadan, som enbart var kosmetisk, utan lät flera lite mindre noga hyrestagare betala för skadan vid flera uthyrningstillfällen. Eller åtminstone utländska hyrestagare. Lite svårt att bestrida en dåligt dokumenterad skada från Sverige när hyrstället ligger i USA i efterhand...... Väldigt viktigt att dokumentera skador på hojen för att slippa jobbiga överraskningar i efterhand. Se också till så att ni får med er ett papper vid återlämnandet av hojjen att den returnerats utan skador så att ni svart på vitt kan bevisa att ni inte orsakat senare skador..... En ganska självklar sak här i Sverige men var noga med detta.

//J
 

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Vad hamnade slut notan på per person? Totalt....
 

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Lödde
Hoj
ARRITTOR
Trevlig resa, som jag också ska göra nångång medans man är i livet!
 

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Ort
Hemma :)
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
Härligt det lät med denna resa, blir oerhört sugen.
Kostar ju en hel del, men det är ju säkert en upplevelse för resten av livet.
 

CrazyVic

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Hamburg
Hoj
1584cc
Slutnotan per skalle landade på ca 70 tkr med flyg och allt men det är inkl tre dagar i LA, tre dagar i Las Vegas samt en vecka i NYC på vägen hem. Vi snålade inte heller in på någonting förutom motellnätterna längs vägen. Själva resan genom USA kan dock bli hur billig som helst bortsett från just hojhyran. Motell runt 300 kr/natt för två pers och soppan är ju nästan gratis.

Rekommenderar alla att göra samma resa, men tänk efter rejält innan ni åker samma rutt som vi på sensommaren. Det var verkligen olidligt varmt och vill man dessutom åka med skydd är det i princip bara att glömma. Åk då istället längre norrut eller en annan tid på året. Våra 55 mil om dagen tog alltid närmare 10 timmar då man åker en timme, vilar en halvtimme, åker en timme till osv.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Känns nästan mer värt att köpa båge o sedan skicka hem den då hyrespriset va rätt saftigt.
 

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Ort
Hemma :)
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
Känns nästan mer värt att köpa båge o sedan skicka hem den då hyrespriset va rätt saftigt.

Ja, jag var inne och kollade nyss, mellan $100-$150 per dygn beroende på hoj, så ska man vara borta 10-14 dagar så drar det ju iväg, och utöver det priset så tillkommer väl andra avgifter misstänker jag, ex försäkring eller vad det nu kan vara.

Annars finns det ju anordnade resor man kan göra, dock i grupp och kanske inte lika trevligt beroende på vad man är ute efter, men det kostar ju det med: http://www.mc-traveller.com
 

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Ort
North Animal Farm City
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Envägskostnad är nog inte säkert dom har då dom kan hyra ut hojjen igen åt andra hållet. Finns ju några biluthyrningsfirmor som gör så.

Jag har då inte sett några uthyrningsfirmor usa som funkar så. Däremot har jag sett att vissa tar 1100 dollar för envägshyra för en skruttbil...
 

CrazyVic

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Hamburg
Hoj
1584cc
Visst kan man köpa en hoj på plats men det är nog ingen dans på rosor att ordna försäkring osv om man inte har ett soc sec-nummer. Om det ens går. Dessutom har man inte organisationen i ryggen om det skulle hända någonting på vägen. Att skeppa hem den kostar dessutom ca 10tkr. Man kan ju dock göra en bra affär om man nu ändå ska köpa hoj.

Den absoluta totalkostnaden för att hyra får man lätt fram på deras hemsida. Bara att klicka i vilken sorts försäkring man vill ha samt om man vill ha GPS och typ regnkläder.

Att åka i grupp var totalt ointressant för oss då vi utgick från att merparten av deltagarna var 50+,att tempot skulle vara alldeles för lågt och att vi inte skulle ha någon chans att själva påverka rutten vilket känns värdelöst när man ändå lägger ner så pass mycket pengar på det. Är man en orolig själ och inte vill organisera en liknande resa själv (att vara "on the road" i USA är busenkelt) så kanske det är skönt att åka på gruppresa.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top