Classic racing

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Ort
Långshyttan
Hoj
Aprilia RSV4R-10
Har lite funderingar om classic racing.Kanske nån här som kan hjälpa till lite..
Tänkte prova på den typen av racing o undrar lite om regler o sånt.Licens det vet jag redan att jag behöver.Om man tar b licens får man köra classic på den eller måsta man ta c?Klass indelningar vilka regler som gller där.Funderar lite på en sån här hoj..http://www.mobile.de/SIDQgArWHrEHtW...ache=8&sr_qual=GN&top=2&id=11111111219163397&
Mvh Anders
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Kuben skrev:
2578527 Har lite funderingar om classic racing.Kanske nån här som kan hjälpa till lite..
Tänkte prova på den typen av racing o undrar lite om regler o sånt.Licens det vet jag redan att jag behöver.Om man tar b licens får man köra classic på den eller måsta man ta c?Klass indelningar vilka regler som gller där.Funderar lite på en sån här hoj..http://www.mobile.de/SIDQgArWHrEHtW...ache=8&sr_qual=GN&top=2&id=11111111219163397&
Mvh Anders

Skiljer sig inte nämnvärt från 'vanlig' räjsing utom att hojarna är lite äldre. Finns förare som siktar på vinst hela tiden, finns folk som kör enbart för kul och surrar runt i sitt eget tempo.

A, B eller Classiclicens. Har du inte licens än kan du gå vilken kurs som helst och sedan välja om du vill lösa ut B eller Classic licens.

Lite billigare och mer räjsing för pengarna. I norden är det race både lördag och söndag, anmälningsavgift i snitt för en racehelg 1200:- svenska.
Ibland flaggstart ibland lampstart.
De banor det körts på 2006 är Knutstorp, Våler, Virtasalmi, Mo I Rana, Sviestad, Karlskoga.

För 2007 kan Anderstorp tillkomma.

I europeiska mästerskapet var det Virtasalmi, Mo I Rana, Sviestad och Snetterton som gällde i år.

Nästa år Sviestad och Cadwell park tror jag.

En MV är ju alltid trevligt men vad för kubik på den?
 

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Ort
Långshyttan
Hoj
Aprilia RSV4R-10
Rolle Rotax skrev:
2579427 Skiljer sig inte nämnvärt från 'vanlig' räjsing utom att hojarna är lite äldre. Finns förare som siktar på vinst hela tiden, finns folk som kör enbart för kul och surrar runt i sitt eget tempo.

A, B eller Classiclicens. Har du inte licens än kan du gå vilken kurs som helst och sedan välja om du vill lösa ut B eller Classic licens.

Lite billigare och mer räjsing för pengarna. I norden är det race både lördag och söndag, anmälningsavgift i snitt för en racehelg 1200:- svenska.
Ibland flaggstart ibland lampstart.
De banor det körts på 2006 är Knutstorp, Våler, Virtasalmi, Mo I Rana, Sviestad, Karlskoga.

För 2007 kan Anderstorp tillkomma.

I europeiska mästerskapet var det Virtasalmi, Mo I Rana, Sviestad och Snetterton som gällde i år.

Nästa år Sviestad och Cadwell park tror jag.

En MV är ju alltid trevligt men vad för kubik på den?
Det är en 350.Du kan kolla länken i första inlägget det är den hojen..Vill ju inte konkurrera med gubbarna härifrån som kör den större 500.Kör du classic kanske du känner igen nån av dom.En heter Granlund o en heter johansson.Han kör en ducce 500cc
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Kuben skrev:
2583062 Det är en 350.Du kan kolla länken i första inlägget det är den hojen..Vill ju inte konkurrera med gubbarna härifrån som kör den större 500.Kör du classic kanske du känner igen nån av dom.En heter Granlund o en heter johansson.Han kör en ducce 500cc

Såg inte om det var en 350 eller 500 i säljesannonsen. Rubriken skrev 350 men den hade gula plåtar vilket innebär 500, eller uppborrad 350 för att köras i 500 klassen. 350 har blåa plåtar.

Granlund känner jag en men Johansson ringer inga klockor förutom att jag har för mig jag heter det.

Var ju inte så blodigt pris på den så det är väl bara att köpa...
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Kuben skrev:
2583062 Det är en 350.Du kan kolla länken i första inlägget det är den hojen..Vill ju inte konkurrera med gubbarna härifrån som kör den större 500.Kör du classic kanske du känner igen nån av dom.En heter Granlund o en heter johansson.Han kör en ducce 500cc


Var det den fina Ducatin på knutstorp som hade rasat ?
Hål i kopplingskåpan eller vad det var.
 

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Ort
Långshyttan
Hoj
Aprilia RSV4R-10
Jösse skrev:
2583345 Var det den fina Ducatin på knutstorp som hade rasat ?
Hål i kopplingskåpan eller vad det var.
Inte en aning faktiskt.Har inte pratat med honom sen i somras.Det är en gul iallafall.Föraren heter sven erik o är en kort smal kille.

Rolle Rotax skrev:
2583226 Såg inte om det var en 350 eller 500 i säljesannonsen. Rubriken skrev 350 men den hade gula plåtar vilket innebär 500, eller uppborrad 350 för att köras i 500 klassen. 350 har blåa plåtar.

Granlund känner jag en men Johansson ringer inga klockor förutom att jag har för mig jag heter det.

Var ju inte så blodigt pris på den så det är väl bara att köpa...
Ok visste inte att det var så.Det är inte andra färger i Tyskland då bara?Ska bara sälja en fyrhjuling sen blir det leta hoj på allvar.Ska helst vara en 350cc lite skabbig spelar ingen roll.Vintern är lång..:D Vet du nån som är till salu kan du ju pm:a.
Mvh Anders
 
Last edited:

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Kuben skrev:
2583561 Inte en aning faktiskt.Har inte pratat med honom sen i somras.Det är en gul iallafall.Föraren heter sven erik o är en kort smal kille.


Ok visste inte att det var så.Det är inte andra färger i Tyskland då bara?Ska bara sälja en fyrhjuling sen blir det leta hoj på allvar.Ska helst vara en 350cc lite skabbig spelar ingen roll.Vintern är lång..:D Vet du nån som är till salu kan du ju pm:a.
Mvh Anders

Samma färger över hela världen.

Du har ju fått tips och redan hittat Mchk-Racings hemsida, finns ett annonsforum där också.

Annars så en av de engelska klubbar som finns, http://www.crmc.co.uk/ . De har andra klasser och annat reglemente så kolla nogrannt att det du köper passar in.
 

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Rolle Rotax skrev:
2583226 Såg inte om det var en 350 eller 500 i säljesannonsen. Rubriken skrev 350 men den hade gula plåtar vilket innebär 500, eller uppborrad 350 för att köras i 500 klassen. 350 har blåa plåtar.

Granlund känner jag en men Johansson ringer inga klockor förutom att jag har för mig jag heter det.

Var ju inte så blodigt pris på den så det är väl bara att köpa...

Om du läser den tyska annoncen noga så står det inte att det är en cykel som har tävlat i classic. Det står att det är en cykel klargjort till classic. Dvs, den har nog inte kört en meter i classic ännu. Man vet inte ens om den uppfyller reglerna. Eller hur den skulle hävda sig. Kika på bilderna och du ser att den har trumbroms fram och det är rena skiten. Den har inte en chans i classic. Man måste byte till "tidstypiska" skivor och bromsok, annars har man inte en chans mot dom andra i classic serien. Se också ljuddämparna som sitter för låg och kommer att slipas ned vare kurva. Känner en kille som körde Velocette 500cc i classic bara för skoj, och hans trumbromsar går varma och binder hela tiden, svåra att justera och bromsar skit. Han byte till skiva innan den blev ok. Ser man på killarna som kämpar om placeringa så har dom skiva. Vet dock inte om det är 100% nödvändigt för dom små cyklarna.

Varför säljs en nybyggd cykel som aldrig har kört race? (Min konklusion pga fel färg på nummertavla, bromsar och ljuddämpare.) Bäst är att ringa snubben och fråga. Nej, föresten, det är en handlare som säljer från en "privat samling" så han har nog ingen aning. Många säljare säger ju bara vad han tycker låter lockande. Kolla upp hur mycket det kostar att skaffa en gaffel med fäste för bromsok plus hjul med skiva och ett bromsok. Tror inte det är billigt.

Tror inte nämnda cykel är bara att tuta och köra i classic. Tror mer det är en cykel du kan utgå från och ska modifiera innan du kan ha någonlunda kul med den i classic. Den säljs nog relativt billigt pga att den inte har ett gatreg och dom insatta fattar att det inte är en riktig racer.
 
Last edited:

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Ort
Långshyttan
Hoj
Aprilia RSV4R-10
Kris955 skrev:
2583886 Om du läser den tyska annoncen noga så står det inte att det är en cykel som har tävlat i classic. Det står att det är en cykel klargjort till classic. Dvs, den har nog inte kört en meter i classic ännu. Man vet inte ens om den uppfyller reglerna. Eller hur den skulle hävda sig. Kika på bilderna och du ser att den har trumbroms fram och det är rena skiten. Den har inte en chans i classic. Man måste byte till "tidstypiska" skivor och bromsok, annars har man inte en chans mot dom andra i classic serien. Se också ljuddämparna som sitter för låg och kommer att slipas ned vare kurva. Känner en kille som körde Velocette 500cc i classic bara för skoj, och hans trumbromsar går varma och binder hela tiden, svåra att justera och bromsar skit. Han byte till skiva innan den blev ok. Ser man på killarna som kämpar om placeringa så har dom skiva. Vet dock inte om det är 100% nödvändigt för dom små cyklarna.

Varför säljs en nybyggd cykel som aldrig har kört race? (Min konklusion pga fel färg på nummertavla, bromsar och ljuddämpare.) Bäst är att ringa snubben och fråga. Nej, föresten, det är en handlare som säljer från en "privat samling" så han har nog ingen aning. Många säljare säger ju bara vad han tycker låter lockande. Kolla upp hur mycket det kostar att skaffa en gaffel med fäste för bromsok plus hjul med skiva och ett bromsok. Tror inte det är billigt.

Tror inte nämnda cykel är bara att tuta och köra i classic. Tror mer det är en cykel du kan utgå från och ska modifiera innan du kan ha någonlunda kul med den i classic. Den säljs nog relativt billigt pga att den inte har ett gatreg och dom insatta fattar att det inte är en riktig racer.
Ja det är sant med bromsarna.Vet inte riktigt vad jag ska kollapå för cykel???Ska ju helst vara en 350cc vet att Honda har en men kommer ju inte ihåg beteckningen på den:huvet
 

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Kuben skrev:
2584764 Ja det är sant med bromsarna.Vet inte riktigt vad jag ska kollapå för cykel???Ska ju helst vara en 350cc vet att Honda har en men kommer ju inte ihåg beteckningen på den:huvet

Har en annan polare här i Køpenhamn som ska fixa upp en 250cc Triumph Tiger Cub över vintern till classic race nästa år, i 350cc klassen. Han har precis hittat en framgaffel med infästning till bromsok till skiva. Blir hans vinterprojekt. Kommer nog att köra bland dom sista i kön men kul får han nog ändå. Snubben är 64 år och har kört lite R600 i år. Tror inte hästar är så viktigt i classic road racing. Vigtigast är nog låg vikt och bra bromsar.

Varför ska du ha en just till 350cc klassen? Finns flera bra cyklar till 500 och 750 klasserna. Om du inte är haj på gamla cyklar själv så bör du nog leta efter en färdig racer. Blir billigare så. Men.... classic är ofta dyrare än R600 eftersom skiten går sönder och ska repareras hela tiden. Titta efter info och annoncer på de svenska och engelska links i tidigare inlägg. Danska classic hemsidan heter www.crrdk.com

På den svenska sidan kan du se i resultatlistan vilka cyklar klarar sig bra i 350 klassen. Cyklen får vara till och med 1972, inte nyare. Finns en del engelska och italienska cyklar på 250-350cc.

Lycka till med ditt projekt till nästa år.
 
Last edited:

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Kris955 skrev:
2583886 Om du läser den tyska annoncen noga så står det inte att det är en cykel som har tävlat i classic. Det står att det är en cykel klargjort till classic. Dvs, den har nog inte kört en meter i classic ännu. Man vet inte ens om den uppfyller reglerna. Eller hur den skulle hävda sig. Kika på bilderna och du ser att den har trumbroms fram och det är rena skiten. Den har inte en chans i classic. Man måste byte till "tidstypiska" skivor och bromsok, annars har man inte en chans mot dom andra i classic serien.

Varför säljs en nybyggd cykel som aldrig har kört race? (Min konklusion pga fel färg på nummertavla, bromsar och ljuddämpare.)

Tror inte nämnda cykel är bara att tuta och köra i classic. Tror mer det är en cykel du kan utgå från och ska modifiera innan du kan ha någonlunda kul med den i classic. Den säljs nog relativt billigt pga att den inte har ett gatreg och dom insatta fattar att det inte är en riktig racer.

Varför sätta på fel färg på plåten när man gör iordning en hoj:va

Trumbromsar är inte så farligt, lite pilligare underhåll. Nu i England var det många som hade det och de bromsade inte märkbart tidigare eller sämre än de med skivbromsar.
Beror mer på föraren med de kubik och vikter som motsvarar ovan nämnda.

En 350 i Classic kommer upp i någonstans 160-175 på Sviestad, dvs aningen efter en 250 standardaprilia i hasorna. Ingen brutalbromsning från 240...
 
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top