Cigarr-tråden

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
I torsdags passade jag på att svänga förbi Landskrona Tobak. Jag har tipsat om den handlaren tidigare i denna tråden. Micke, som driver shopen är en sann entusiast som bland annat har odlat tobak på ett fält utanför Landskrona, fermenterat skörden och nu håller på som bäst att rulla cigarrer. Jag fick se den färdiga produkten och resultatet var helt makalöst. Han gör vekligen sina egna cigarrer, från frö till färdig cigarr. Makalöst imponerande! Lokalproducerat får en ny innebörd! :)

Han har inte ett jättelager med cigarrer men ändå en del gott. Jag kom därifrån med en låda H. Upmann half corona till det synnerligen humana priset av 880 kronor! Just H. Upmann half corona blev dessutom min fredagscigarr på jobb igår. God smak och praktisk storlek.

Jag frågade om det inte fanns möjlighet för mig att få köpa några frön från hans lokala tobak. Han hade låtit några plantor blomma och jag fick ett par frökapslar med frön nog för plantor till "en hel fotbollsplan". Inte för att jag har några andra ambitioner än att ha en tobaksplanta som dekorationsväxt i trädgården har jag nu låtit de små fröna komma i jord. Fortsättning lär följa...

http://www.landskronatobak.se/
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
I torsdags passade jag på att svänga förbi Landskrona Tobak. Jag har tipsat om den handlaren tidigare i denna tråden. Micke, som driver shopen är en sann entusiast som bland annat har odlat tobak på ett fält utanför Landskrona, fermenterat skörden och nu håller på som bäst att rulla cigarrer. Jag fick se den färdiga produkten och resultatet var helt makalöst. Han gör vekligen sina egna cigarrer, från frö till färdig cigarr. Makalöst imponerande! Lokalproducerat får en ny innebörd! :)

Han har inte ett jättelager med cigarrer men ändå en del gott. Jag kom därifrån med en låda H. Upmann half corona till det synnerligen humana priset av 880 kronor! Just H. Upmann half corona blev dessutom min fredagscigarr på jobb igår. God smak och praktisk storlek.

Jag frågade om det inte fanns möjlighet för mig att få köpa några frön från hans lokala tobak. Han hade låtit några plantor blomma och jag fick ett par frökapslar med frön nog för plantor till "en hel fotbollsplan". Inte för att jag har några andra ambitioner än att ha en tobaksplanta som dekorationsväxt i trädgården har jag nu låtit de små fröna komma i jord. Fortsättning lär följa...

http://www.landskronatobak.se/

Vilken sort är det? Vill du skicka några fröer brevledes till Sthlm?
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Half Coronas är en mycket trevlig cigarr. Ännu trevligare till det priset. Bra köp!
Endast 6 spänn mer än Cigarrlagerjakob och man får pinnarna i handen. Jepp, riktigt bra pris.
Fick dom för 560 på Canarias men då köpte jag 4 lådor på en gång .
Bästa vintergarren för tillfället.
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Grottade fram en bortglömd låda Monte 5 i botten på en plastidor (fan va jag längtar efter skåpet).
Riktigt trevlig den oxå så här i bleka vårvintersolen. Två år i vila har inte skadat den det minsta.
 

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Aneby
Hoj
SV650S -05
Tjena gubbar!
Helt grön på detta område, men denna tråden verkar ju ganska aktiv så jag passar på att fråga.
Hur länge håller sig en tubad cigarr frisk?
Jag frågar eftersom jag fick tre stycken förra veckan.
Vill inte att dom ska fara illa, men samtidigt så har jag inte möjlighet att fixa ens en plastidor på ett par dagar åtminstone.
Tog min cigarroskuld med en Don Diego Corona Major härom kvällen. Intressant och avkopplande!
image.jpg
Lite kallt att sitta ute i nio minus bara...
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Tjena gubbar!
Helt grön på detta område, men denna tråden verkar ju ganska aktiv så jag passar på att fråga.
Hur länge håller sig en tubad cigarr frisk?
Jag frågar eftersom jag fick tre stycken förra veckan.
Vill inte att dom ska fara illa, men samtidigt så har jag inte möjlighet att fixa ens en plastidor på ett par dagar åtminstone.
Tog min cigarroskuld med en Don Diego Corona Major härom kvällen. Intressant och avkopplande!
View attachment 380926
Lite kallt att sitta ute i nio minus bara...
Omöjligt att svara på eftersom det är väldigt knepigt att avgöra hur tät tuben är.
Om den du rökte var ok så kan man väl hoppas att dom andra mår hyffsat oxå.
Så rådet är nog ändå att ordna en plastidor, plocka ur dom ur tuberna och låta dom ligga till sig någon vecka
i rätt klimat.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Idag anlände en påse fröer, tack så mycket!
Behöver du odlartips så var ej blyg att fråga mig ety jag är utbildad Trädgårdsingenjör med odlingsinriktning.

Det låter bra det. Kungliga postverket är snabba ibland. Var så god!

Jo, det kommer säkert att bi några frågor vad det lider. Min plan nu är att få de små att börja gro. De ligger på toppen av ett jordlager, sprayat med vatten och en gladpack över krukan. När de är några cm höga kommer jag att dela på de som grott till andra krukor. När de är typ 10-15 cm, och garanterat frostfritt, planerar jag att sätta dem i utekrukor utomhus.
Funkar det tro?

Förrästen, är plantorna på något sätt giftiga? Är det onyttigare för mina barn att ta en tugga från tobaksplantan än på annan random växt från trädgården?
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Nikotin är giftigt ja. Inte att rekommendera. Som väl är så gillar inte skadedjur nikotin heller :)

Edit: odlingsplanen ser bra ut. Du kan börja glesa ur dem när de fått ett par blad(-par vill jag minnas tobak har). Se till att de är uppvattnade och spänstiga vid omplantering. Blir mindre svinn då :)
 
Last edited:

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Förrästen, är plantorna på något sätt giftiga? Är det onyttigare för mina barn att ta en tugga från tobaksplantan än på annan random växt från trädgården?
Att knapra på dom är inte bra. Våta/fuktiga blad ska man heller inte beröra. Kan ge något som kallas "green tobacco sickness" vilket kan föranleda sjukhusvård speciellt för barn.
Googla på det, definitivt barnförbjudet.
 
Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Dåså, en vecka har förflutit sedan sådd. Redan i går tyckte jag mig kunna skymta något litet grönt under plasten. Nu är de små tobaksplantorna kanske 3-4 mm höga.
Får se var de hamnar då de väl ska flytta ut utomhus. Misstänkte att de inte var helt nyttiga för barnen så man får kanske ha de i en kruka på uteköket eller något liknande säkert ställe. Förvisso är ju inte tulpaner heller nyttiga att äta menmen...

Fredag i går innebar en fredagscigarr. Firade en lyckad torrdockning med en CAO sol OSA. Som alltid, mycket god!

fredagscigarr.JPG
Fredagscigarr.
frökapsel.JPG
Frökapslar och de pyttesmå fröna.
nysått.JPG
Nyplanterat
v1.JPG
1 vecka
vecka1.JPG
1 vecka
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Två veckor sedan fröna kom i jorden nu. Andra bladparet börjar komma fram. De har nog ökat i höjd till en 7-8 mm.
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1364030095250.jpg
    uploadfromtaptalk1364030095250.jpg
    216.4 KB · Visningar: 93

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Sådde i förrgår. Pillrigt att få ut dem jämnfördelat när man inte har rätt grejer. Inget synligt. Tror nog du vågar ha demvid barnen, de är ju klistriga och obehagliga rent taktilt.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
ImageUploadedByTapatalk1364480265.330334.jpg

Uppkomst! Här ser man tydligt hurdana problem jag hade med fördelningen av fröerna. Blir pilligt att dela upp dem sedan :)
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top