Cigarr-tråden

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
En Montecristo No. 4 med några månader i humidoren på nacken var inte fy skam denna småsomriga afton. Det tar sig!

Nån som vill köra en boxsplitt på Oliva serie V? Helst Torpedo eller Belicoso.
 

SuperSport

Socio# 2126
Gick med
6 Oct 2004
Ort
En Köping
Hoj
Några Duccar 944SS, 916, 999S, Hypermotard 1100, Pantah 600 SL
När man är in och läser i den här tråden så blir man sugen på att bolma, så i kväll fick det bli en Bolivar Gold Medal :tummenupp

Då jag den senaste tiden gått ganska hårt åt innehållet i min humidor så börjar jag fundera på att utöka sortimentet lite. Sist handlade jag från www.puroexpress.com men funderar på att testa någon annan. Var handlar ni andra?
 

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
Nu ska jag stänga kontoret och gå hem till Humidoren :)
Gräsänkling ikväll, så boffande och lämpligt utvald dryck kan afnjutas i lugn och ro... :p
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Stackars dig! Jag kan berätta att jag har varit på mitt 45 gradiga tak o jobbat trots darriga ben :höjdskräck.

Snart kommer min (älskade! tro inget annat) fru hem o luktar häst o vill ha mat.

Imorgon skall jag ta ngt som ligger på +6" efter fortsatt takdarr
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Plockade precis fram en cigarr ur skåpet och slog upp en slurk rom.

Don Pepin Black Corona Especial 1977.
Angostura 1824.

Kan bli trevligt. :tummenupp

Don-Pepin-Garcia-Black-Corona-Especial-1977-kusovka.jpg
 

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
Plockade precis fram en cigarr ur skåpet och slog upp en slurk rom.

Don Pepin Black Corona Especial 1977.
Angostura 1824.

Kan bli trevligt. :tummenupp

Verdammt!!! :mad: Schweeeiiine!!! :mad:
Nåja... min 2:a garre för kvällen fick bli en blygsammare Jose L. Piedra.

Men ditt inlägg förtog ju glädjen lite.... :gnissla
Klunkar djupt i min GT :öl
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Blev en Vegas Robaina Don Alejandro idag.

God o Ok funktion men så mycket nikotion att jag inte stod pall, grön i nyllet...
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Blev en Vegas Robaina Don Alejandro idag.

God o Ok funktion men så mycket nikotion att jag inte stod pall, grön i nyllet...
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Sommaren tar nog sina sista andetag nu.

Satt precis ute med en Arturo Fuente corona imperial.

Jag gifte mig för två veckor sedan och till festen hade min gode vän som har ett microbryggeri gjort specialöl enbart för den festen. Det blev en del öl över så jag tog med en flaska "starke Per", ett öl uppkallat efter mig. Bara en sån sak är ganska trevligt.

Välhumlad öl bryggd på lokalt egenodlad både humle och korn smakade fantasktiskt tillsammans med den välrullade godingen från Dominikanska republiken. :)
 

Bifogat

  • resize of P1020075.JPG
    resize of P1020075.JPG
    87.3 KB · Visningar: 62
  • resize of P1020082.JPG
    resize of P1020082.JPG
    41.8 KB · Visningar: 68
  • resize of P1020085.JPG
    resize of P1020085.JPG
    37.3 KB · Visningar: 66

SuperSport

Socio# 2126
Gick med
6 Oct 2004
Ort
En Köping
Hoj
Några Duccar 944SS, 916, 999S, Hypermotard 1100, Pantah 600 SL
Va ut på Mälaren och fiskade i går och då åkte en Partagas Shorts med.
 

Bifogat

  • Fisk.jpg
    Fisk.jpg
    75.2 KB · Visningar: 85

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Hej igen!

Nu har jag köpt mina första cigarrer och det blev tio stycken Jose L Piedra Cazadores. De luktar riktigt najs och verkar bra.

Men hur ska man förvara dem? Jag har inte råd att skaffa en humidor nu men jag köpte ett litet cigarrskrin i tenn på Tradera (för utseendet, inte ursprungligen tänkt för cigarrer ;) ) och de ligger ju så bra däri. Kan man ha dem där likaväl som i kartongen eller ska jag slänga fåfängan (skrinet står bredvid whiskyglasen i min livskvalitetskista vid fönstret) och lägga dem i frysen eller nåt?
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Hej igen!

Nu har jag köpt mina första cigarrer och det blev tio stycken Jose L Piedra Cazadores. De luktar riktigt najs och verkar bra.

Men hur ska man förvara dem? Jag har inte råd att skaffa en humidor nu men jag köpte ett litet cigarrskrin i tenn på Tradera (för utseendet, inte ursprungligen tänkt för cigarrer ;) ) och de ligger ju så bra däri. Kan man ha dem där likaväl som i kartongen eller ska jag slänga fåfängan (skrinet står bredvid whiskyglasen i min livskvalitetskista vid fönstret) och lägga dem i frysen eller nåt?

Humidor är inget annat än en kontrollerad miljö vad det gäller temperatur och luftfuktighet, och det är just luftfuktigheten som är det kritiska med cigarrförvaring.

Köp en plastback med lock från clas ohlson och beställ humi beads som håller fukten på rätt nivå. Torra cigarrer är inte kul. Jag förvarade mina första köp fel (dvs framme), och det kommer inte ske igen. Särskilt nu när vi går mot den torrare årstiden.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Humidor är inget annat än en kontrollerad miljö vad det gäller temperatur och luftfuktighet, och det är just luftfuktigheten som är det kritiska med cigarrförvaring.

Köp en plastback med lock från clas ohlson och beställ humi beads som håller fukten på rätt nivå. Torra cigarrer är inte kul. Jag förvarade mina första köp fel (dvs framme), och det kommer inte ske igen. Särskilt nu när vi går mot den torrare årstiden.

Jag har kikat lite och jag tror att mitt tennskrin är fullt tillräckligt bra om det funnes nån typ av fuktare i. Men det är ganska litet, 20 cigarrer är nog absolut, absolut max - åtminstone när de är lite större. Ska man ändå köpa såna humi beads - den lilla där, 1 ounce, verkar ju vara till lite större förvaring, funkar det ändå?
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Om du vill kan jag skicka en fuktare till dig som du kan få o testa. Jag har knappt använt den, kör med beads själv.

Skicka Adress med PM så kommer den på posten.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Jag har kikat lite och jag tror att mitt tennskrin är fullt tillräckligt bra om det funnes nån typ av fuktare i. Men det är ganska litet, 20 cigarrer är nog absolut, absolut max - åtminstone när de är lite större. Ska man ändå köpa såna humi beads - den lilla där, 1 ounce, verkar ju vara till lite större förvaring, funkar det ändå?

Jag kan nog, utan att ha sett ditt skrin, säga att det enda som kommer ske är att du förstör dina cigarrer. På sommarhalvåret kan det fungera men snart kommer vintern och då är det alldeles för torrt. Dessutom har du noll och ingen fuktbuffer i form av cederträ.

Angående beads så kan du aldrig ha för mycket.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Om du vill kan jag skicka en fuktare till dig som du kan få o testa. Jag har knappt använt den, kör med beads själv.

Skicka Adress med PM så kommer den på posten.

Skickat! :tummenupp

Jag kan nog, utan att ha sett ditt skrin, säga att det enda som kommer ske är att du förstör dina cigarrer. På sommarhalvåret kan det fungera men snart kommer vintern och då är det alldeles för torrt. Dessutom har du noll och ingen fuktbuffer i form av cederträ.

Angående beads så kan du aldrig ha för mycket.

Det är ett träskrin inklätt i tenn, det verkar även finnas plats i locket för nån form av skiva eller vad det nu kan vara. Med tanke på vad jag betalade för cigarrerna och deras planerade liggtid så har jag dem där i. :)

Testar med Ketzers fuktare och ser hur det blir - nån dag, kanske till jul, ska jag investera i en riktig humidor men tills dess tror jag ändå att de här kommer vara bättre än den senaste laddningen vi rökte... ;)

Men änyway, det är alltså inget problem att peta i ett sånt packe för 50 cigarrer i asken? Vad bör man sikta på för fuktighet i den eller sköter det sig själv?
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Skickar den idag eller på måndag. MEN som alla andra säger jag skaffa en humidor o beads. Lägg dig på 60-65% RH

Alt en tät plastlåda i värsta fall.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Skickar den idag eller på måndag. MEN som alla andra säger jag skaffa en humidor o beads. Lägg dig på 60-65% RH

Alt en tät plastlåda i värsta fall.

Japp, det ska jag absolut göra. Åtminstone innan vi börjar köpa på oss sånt som kostar mer.
 
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top