Choppers med sporthojsmotorer?

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Choppers på SH motorer blir OFTAST bara fult, då dom motorerna är bygga helt utan tanke på estetik, när dom ändå ska sitta inplastade resten av livet.

Dom är spretigt byggda, med slangar och skit mynnades där det passade istället för på ett undanskymt, bra ställe.
Så sätter man dessa fula klumpar i en chopper-ram ser det för det mesta ut som skit.

Den gamla oljekylda Suzukin är väl sista generationen rad4 som fortfarande går att få se bra ut i en chopper ram, då den faktiskt har kylflänsar och oljekylaren går att gömma.
Dom andra, släta vattenkylda motorerna blir bara fula, även om man gömmer kylaren.

/T.yckerjag

XJR1300 motorn är inte att förglömma. En Trajja tvåpip funkar ju dem med, men dem sitter ju redan i lite "stukade" hojar så varför välja en sådan?!
Jag kan inte komma på någon mer vettig hojmaskin värd namnet som fortfarande har estetiken. Hm. SKulle kunna vara Honda CB1300 motorn då.
-Snygg men utan kylflänsar.
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
När du snackar antika japsfyror....

Värsta ofoget var väl ändå det sinnesslöa beteendet med att förlänga framgaffeln på z900/z1000/cb750 bortom det orimligas yttre gräns utan rake dessutom och på det sättet göra cyklarna i stort sett okörbara. Smacka dit ett buffalo eller texas också, flammor på tanken, vitt sadelskinn och en sissybar på 1.50. En styggelse, som en 916 med highwaypegs.

Allt var inte bättre förr, inte förr heller.

Gärna en sportstertank också så det såg riktigt jävligt ut.

Edit: inget ont om sportstertanken men den såg bra liten ut för ramen!
 

Dalafalo

Alltid retar det nån
Gick med
24 Sep 2005
Ort
Dala
Hoj
RC211V
Det var tider det :D
Min gamla cb 750.
 

Bifogat

  • MC 1.jpg
    MC 1.jpg
    112.1 KB · Visningar: 386

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Dalby
Hoj
En svart Qvarna 701
13 Choppers tar lite mer än bara motorn från Ducati, rätt tuffa byggen faktiskt.
Ska tydligen fungera fint på kurviga vägar också, vilket inte alltid är fallet med custom/chopperbyggen.

http://www.13choppers.com/
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
13 Choppers tar lite mer än bara motorn från Ducati, rätt tuffa byggen faktiskt.
Ska tydligen fungera fint på kurviga vägar också, vilket inte alltid är fallet med custom/chopperbyggen.

http://www.13choppers.com/

Jag är verkligen imponerad över att man kan rada upp så många talanglösa skitbyggen.. Orginaltankar blandat med specialsvingar OCH crossmasker för 200,-... HD luftrenare osv....

Ser ut som byggda av LSD missbrukande koreaner....

Mantis13 hoppas du får malaria:mad:
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
När du snackar antika japsfyror....

Värsta ofoget var väl ändå det sinnesslöa beteendet med att förlänga framgaffeln på z900/z1000/cb750 bortom det orimligas yttre gräns utan rake dessutom och på det sättet göra cyklarna i stort sett okörbara. Smacka dit ett buffalo eller texas också, flammor på tanken, vitt sadelskinn och en sissybar på 1.50. En styggelse, som en 916 med highwaypegs.

Allt var inte bättre förr, inte förr heller.

Två missar:
Texasstyre:
Styre1.JPG

fungerar.

Aphängare/stockholmstyre:
Styre4.JPG

Fungerar inte.

Miss två:
Sadeln skall vara klädd med krossad plysch eller konstpäls.
I övrigt håller jag med.

Men:
Anledningen till gaffelförlängning var från början att öka frigången på HDs sidventilare.
Fult, men det fanns en anledning.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Aphängare/stockholmstyre:
Styre4.JPG

Fungerar inte.

Miss två:
Sadeln skall vara klädd med krossad plysch eller konstpäls.
I övrigt håller jag med.

Men:
Anledningen till gaffelförlängning var från början att öka frigången på HDs sidventilare.
Fult, men det fanns en anledning.

Äh, din gamle streber, regionala/lokala avvikelser!

Det vita var på modet i mina hemtrakter och eftersom cyklarna på den tiden också användes som bruksfordon avstod nog en del från den utsmyckningen för att slippa blåskatarr. Fuskpälsen som fladdrade var ju populär när det kylde på men bara som komplement. Vitt följde med in på 80-talet även på de för tiden sportigare cyklarna, gärna kompletterat med förgyllda mätarhus och annat krafs, (som lampor/blinkers i form av järnkors mm). När min cb 900 kom i åtnjutande av en längre tids utökat underhåll, lånade en kompis min perfekt nerskurna dyna och lämnade en kreativt broderad och misshandlad i byte "så länge". Detta var dock budgethojar långt efter den aktuella epoken. Hade suttit på nåt som absorberade vätska på ett sätt som borde patenteras. Han hann sälja sin innan jag hann byta tillbaka, vi är fortfarande vänner men den där dynan...

Annat populärt styre var ju TT i lite olika höjder, tror de flesta hade dem uppochner, faktiskt. Kan inte komma ihåg namnet på det mest populära styret, fast det var lite som ett U med ett dragbar på. Är du med?

Angående HD så är det ju en förklaring, men inget de brydde sig om som slaktade dåtidens Hayabusor på detta bestialiska vis, eller?

Hur var det hos er?

En helt annan fråga när jag nu har NE på tråden. Fanns en CBkryss med ett fantastiskt snyggt och välljudande Winning-system i mina trakter. Inte sett ngt vare sig förr eller senare och undrar vad du vet? Har för mig att det var något sidospår från Marshall, men det är helt obekräftat.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
En helt annan fråga när jag nu har NE på tråden. Fanns en CBkryss med ett fantastiskt snyggt och välljudande Winning-system i mina trakter. Inte sett ngt vare sig förr eller senare och undrar vad du vet? Har för mig att det var något sidospår från Marshall, men det är helt obekräftat.
Jag vill minnas att "Winning" systemen hade lite dragracingstuk.
En ganska kort och grov megafon?
Tror att jag sett annonser om dessa på stenåldern.
Tyckte dom var skitfräcka.
Skall bläddra igenom några -80talstidningar.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Frågade en kompis, som är ännu mer insnöad på halvgamla hojjar med tidtypiska tillbehör.
Enligt honom, så var "Winning" ett eget fabrikat, som köptes upp av "Marshall".
Talar vi om samma system, så går det fortfarande att köpa (lite snyggare gjort) under namnet "Marshall deep tone":
marshalldeeptonesystem.jpg
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Frågade en kompis, som är ännu mer insnöad på halvgamla hojjar med tidtypiska tillbehör.
Enligt honom, så var "Winning" ett eget fabrikat, som köptes upp av "Marshall".
Talar vi om samma system, så går det fortfarande att köpa (lite snyggare gjort) under namnet "Marshall deep tone":


Låter rimligt, jag var väl i närheten.

Det system som satt på cbx-en har dessvärre ingen likhet med detta mer än att de är båda megafonsystem. Det var en studie i rörbockning med kollektorn lite luftigt rakt under med en svag s-formation i framkant. Rätt lång, uppdragen megafon med åtminstone en "knäck" på. Aldrig sett ett snyggare system på cbx-en och finishen var helt ok, ljudet sagolikt!

Tack för engagemang! Gamla tidningar är farligt, man går lätt förlorad i gömmorna. Bara obetalda räkningar som får de närmast sörjande att starta eftersök... Vi får väl lämna tillbaka tråden med ett tack för lånet.
 

Rolle247

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2008
Ort
Sollefte
Hoj
00 Apa Mille Räser
Jag är verkligen imponerad över att man kan rada upp så många talanglösa skitbyggen.. Orginaltankar blandat med specialsvingar OCH crossmasker för 200,-... HD luftrenare osv....

Ser ut som byggda av LSD missbrukande koreaner....

Mantis13 hoppas du får malaria:mad:

Finns tydligen inget som upprör så mycket som ombyggda Duccar.
Och inga så märkesfundamentalistiska som Ducatister....
Man blir lite sugen på att sätta ihop en riktig haschmoppe baserat på en Ducati...:hihi
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Finns tydligen inget som upprör så mycket som ombyggda Duccar.
Och inga så märkesfundamentalistiska som Ducatister....
Man blir lite sugen på att sätta ihop en riktig haschmoppe baserat på en Ducati...:hihi
Även om man använder en kamskaftare, så kommer motorn att se löjligt liten ut med mycket luft runt.
Såvida man inte bygger väldigt litet.
Min CB125a reinkarnerades som chopper (stelbensram och förlängd gaffel i originalkronorna).
Såg hyfsad ut ensam.
Såg idiotisk ut med 180 X 80 bondtölp i sadelen.
Det tyckte jag var skoj.
Ergo:
Gör det!
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top