Chockhöjning av försäkringspremie (TryggHansa)

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
I dessa diskussioner känns det skönt att man kör "naket" och har en "Rullator försäkring" på 4.800 helår/helförsäkring... :D
 

Helmut

En vacker dag så kanske....
Gick med
30 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Thundercat *såld* R1*såld*Aprillia sportcity*såld* Dr600*såld* XT660R*såld* KTM 690 ENDURO 2008 *såld*, Honda CB500t-1975
I dessa diskussioner känns det skönt att man kör "naket" och har en "Rullator försäkring" på 4.800 helår/helförsäkring... :D

Har du Trygg Hansa?
kolla en likadan hoj på dig, samma modell och årsmodell så ska du nog se att premien chockhöjts.
Men som sagt var så har de tekniskt fel på sin hemsida.

Är det så att de "lockat" in nya under med låga premier så har de lyckats, hela mitt bohag flyttades över, hus, liv på mig fru och barn, mc, bil. Tanken är väl att jag ska byta bolag på hojjen men behålla resten hos dem.
 

StiFf

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki Gsxr 750 k2
Min premie sänktes med nån hundring iår *yaaay*
Från 12200 till 11900 om jag minns rätt, avställningsbar helförsäkring

Ska ta och kolla en liknande hoj sen när jag kommit hem från jobbet
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Helmut: Har du Trygg Hansa?
kolla en likadan hoj på dig, samma modell och årsmodell så ska du nog se att premien chockhöjts.
Men som sagt var så har de tekniskt fel på sin hemsida.
...............................................................................................

Nix, vara bara en allmän reflektion fr min sida... Det kostar att åka sportis...
Men har Trygg Hansa chockhöjt alla premier på hojar el är det främst sportis?
Jävla djungel det här med försäkring...
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
undrar vad som händer, kollade på skoj precis min ktm duke, folksam låg på typ samma pris som svedea som jag har nu, tygghansa på typ 250% dyrare. På mina gamla ninja (2001) låg de på ca 300% dyrare än vad jag haft typ 3år i rad på folksam.

Svårt att ta några nya kunder med de priserna. Men ett effektivt sätt att slippa försäkra mc...
 

SgtCrilly

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2014
Ort
Värnamo
Hoj
2004 KTM 640 LC4 SM
Köpte nyss min hoj och tecknade helförsäkring hos TryggHansa för att dom var under halva priset jämfört med andra bolagen, ger 3475:- för hel/år.
Kollade nu en likvärdig hoj och nu skulle den kosta 9865:- för samma, måste vara nått seriöst fel i deras system eller så hoppas dom att folk inte märker och byter bolag innan dom måste betala dessa ockerpriser.

Verkar som dom inte vill ha motards heller då, byte bolag nästa om min premie ska tredubblas så fort man vänder ryggen till.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Nu kör jag ju inte sporthoj men kan ändå tycka att det förr eller senare borde sättas regler kring denna prissättning.
Eftersom att det är lag på att ha hojen försäkrad så borde iaf summan för vad trafikförsäkringen kostar vara reglerad i lag.

Vilken tur då att den redan är reglerad :)
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Kollade på skoj två hojar som står i garaget.
CBR 954 -02 6600/helår halvförsäkring. Kostar 7000 idag (LF)
Multistrada 1100 -07 5800/helår helförsäkring. Kostar 2200 idag (B&MC)

Bra premie på Sporthojen.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
En sådan tokhöjning kan ju bara förklaras med att de inte vill försäkra sporthojar. Skulle de ens bry sig om sporthojskollektivet för en gångs skull gör en gemensam sak och byter bolag...?

De skulle jubla om alla försäkrar sin mc någon annanstans.

Det är därför ni som blir drabbade ska ta och flytta samtliga era affärer med dem till ett annat bolag. Bilar, hus, fonder.. vad det nu kan vara.
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Fy fan vad dyrt det blivit hos Trygg-Hansa!!! Har alltid haft hojen försäkrad där pga priserna. Jag har 8 försäkringar hos dem och 20% samlingsrabatt. Kollade på lite olika gixxers helförsäkrad/helår:
Gsxr 1000 -02 11656 kr
Gsxr 1000 -03 15813 kr
Gsxr 1000 -04 20211 kr
Gsxr 1000 -05 21200 kr

Får nog kolla runt hos andra nu...
 

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
De skulle jubla om alla försäkrar sin mc någon annanstans.

Det är därför ni som blir drabbade ska ta och flytta samtliga era affärer med dem till ett annat bolag. Bilar, hus, fonder.. vad det nu kan vara.

Precis så ska ni tänka, ni som är missnöjda med något ni betalar för.
Är du missnöjd som kund, byt leverantör av produkten och köp inte heller andra produkter av nämnda leverantör. Det är det enda effektiva sättet att påverka.
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Folksam gsxr 1000 -02 hel/hel 4536 kr/år.....
 

Snowman89

Guest
Ringde precis upp Trygg Hansa och försäkringen på min 525a har de sänkt från ca 3500kr halv/helår till 3018kr halv/helår. :banana

Så det verkar som att de bara höjt premien för sporthojar, alt för lite värre hojar.
 
Last edited:

Engman

SDK socio:4215
Gick med
7 May 2007
Ort
Trollhättan
Hoj
Monster 900 -02
Fy fan vad dyrt det blivit hos Trygg-Hansa!!! Har alltid haft hojen försäkrad där pga priserna. Jag har 8 försäkringar hos dem och 20% samlingsrabatt. Kollade på lite olika gixxers helförsäkrad/helår:
Gsxr 1000 -02 11656 kr
Gsxr 1000 -03 15813 kr
Gsxr 1000 -04 20211 kr
Gsxr 1000 -05 21200 kr

Får nog kolla runt hos andra nu...

Kollade för skoj skull upp vad jag skulle få för premie hos TH för samma typ av försäkring.
De var 9000kr över det jag betalar nu. 10700kr (halvförsäkring/helår Monster 900 -02) ville de ha.:gnissla
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Det är kul när man beräknar premien så står det att de gör allt så man ska få bästa möjliga pris :hihi

Fick 19800 kronor per år på min Suzuki GSXR600 enbart i trafikförsäkring, hos Länsförsäkringar är summan 3000 kronor :tummenupp
Så det låter som det är dags för er som får höjningar att byta bolag.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Hmm... Det kom ett brev från Trygg-Hansa igår. Det ligger på köksbordet. Undrar om jag törs öppna det... :gråta
 

Sillgrissla

El presidente
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Smålands metropol
Hoj
Ingen
Nu har jag heller ingen renodlad sporthoj men va fan är det här för skämt... Helförsäkrat/helår hos TryggHansa 29556 kronor :confused: :dummer

Betalar idag 4800 kronor helförsäkrat/helår hos Svedea :banana
 

Bass

Ny medlem
Gick med
9 May 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Honda CBR1000RR 2017
Snälla kan inte alla flytta precis allt vi har från TryggHansa.
Kommer byta bort 3 bilar, hus, barnens försäkring, tilläggsförsäkringar osv från dom nu =)
Känns skönt även om jag gärna hade sett att de hade fått pröjsa för en rejäl klotning innan.
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Skumt...?
Jag har alltid haft TH eftersom de är överlägset billigast för mig. Kollade runt på olika bolag igår eftersom det kan skilja en del från år till år. TH var fortfarande billigast för mig. Dessutom hade de sänkt steget från trafik till halv rejält mot tidigare år.
 
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top