Centrera framhjul

vessslan

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2006
Ort
göteborg
Hoj
Monster 900, XR600R x2
Har ni några kreativa förslag på hur jag med störst noggrannhet mäter centrum av fälgbanan
mellan gaffelbenen vid byte av framhjul. Navet är inte centrerat på hjulet, trodde det först när jag mätte fram distanser.
 

Bifogat

  • IMG_0187.jpg
    IMG_0187.jpg
    237.4 KB · Visningar: 136

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
centrum på hjulet är ju ingen skillnad från fälgkanten på vardera sida.
jag tog ett skjutmått. såg till att från fälgkanten till gaffeln va lika på båda sidor, sen mätte jag utrymmet mellan gaffel o lager för distanserna. detta förutsätter att hjulet inte vobblar 2-3 mm men då blir de ju fel hur man än mäter =)
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
centrum på hjulet är ju ingen skillnad från fälgkanten på vardera sida.
jag tog ett skjutmått. såg till att från fälgkanten till gaffeln va lika på båda sidor, sen mätte jag utrymmet mellan gaffel o lager för distanserna. detta förutsätter att hjulet inte vobblar 2-3 mm men då blir de ju fel hur man än mäter =)

Bra fråga & bra svar! :tummenupp Har haft samma funderingar själv...
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
om de är svårt o mäta distanser så kan man ta de man har samt brickor tills de blir bra när man dragit ihop det. sen mäter man de man lagt imellan så ser man exakt vad för längd distanserna ska va.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Vet jag att gaffeln är symmetrisk är det ju bara att hitta någon form av referenspunkt på gaffelbenet och mäta från t.ex. fälgkanten eller nån del av navet till gaffelbenet. Har du samma mått på båda sidor då så har du hjulet centrerat. Lagerlägen på fälgar kan däremot se annorlunda ut (vara off-settade på olika sätt) så det är inte säkert att distansen på höger sida av fälgen är likadan som på vänster sida.

Går också att hänga på bromsok och mäta utifrån centrumlinjen där skivan går genom oket.
 

vessslan

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2006
Ort
göteborg
Hoj
Monster 900, XR600R x2
Har testat på liknande sett, ifrån fälgkanten, tyckte det var svårt att få fram något exakt, lurigt
att hitta en bra referenspunkt på ett gaffelben.. men ska försöka igen, distansgrejen lät bra.
Första gången jag mätte utgick jag ifrån navets bredd och avståndet mellan gaffelbenen vid axeln,
utgick ifrån att navet var i centrum men icke:)



centrum på hjulet är ju ingen skillnad från fälgkanten på vardera sida.
jag tog ett skjutmått. såg till att från fälgkanten till gaffeln va lika på båda sidor, sen mätte jag utrymmet mellan gaffel o lager för distanserna. detta förutsätter att hjulet inte vobblar 2-3 mm men då blir de ju fel hur man än mäter =)
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top