CBR600f4i 2002, 90-95% gas mer effekt än vid fullgas?

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Okej, då var det dags för uppdatering.

Körde till mc-kompaniet, fick bytt stift, luftfilter och bränsletrycksregulator.
Förbrukning dit 0.84l/mil, förbrukning hem 0.56l/mil.
Ska tilläggas att jag körde väldigt snällt, det regnade, blåste, var kallt och fanns löv här och där.

Körmässigt beter sig hojen väldigt annorlunda nu, massor med kraft under 6k, som inte alls fanns där innan.
Den är lite annorlunda i ljudet med och jag kan se att tomgångstemperaturen blir högre än innan.

Däremot har jag hittat ett nytt problem som jag funderar på att skapa en ny tråd om, men kan pröva här i först. När jag kom fram till garaget såg jag att tomgången var ~1100rpm istället för 1300rpm, så jag började vrida. Först vred jag åt fel håll, så tomgången sjönk, sedan vred jag åt andra hållet och då dog motorn direkt.

Det var inga konstigheter att starta hojen igen, men att höja tomgången resulterade genast i att motorn dog.
Vid tillfället visade temperaturmätaren 106c, så jag började googla och det är tydligen normalt att F4i går så högt vid tomgångskörning. Nu lär den däremot inte vara ompimal...

Okej, kanske har något kommit i kläm, om jag prövar att starta motorn igen och dra och peta massor på vredet utan att vrida, dör den då med? Nej.

Till slut efter ett par försök lyckades jag ställa upp tomgången utan att den dog, men det kändes lite som att det fungerade 1/4 gånger. Någon gissning om varför den beter sig sådär?

Gött att första problemet löste sig tillslut :)

"Tomgångstemperatur" har jag däremot aldrig hört talas om :va Står hojen på tomgång så stiger väl tempen tills fläkten startar, eller?

Tomgången var nästan synd att du pillade på... den kan ju ändra sig beroende på massa yttre omständigheter och hur du kört strax innan. Har varit så på alla mina hojar och bilar och betyder inte att något är fel.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Gött att första problemet löste sig tillslut :)

"Tomgångstemperatur" har jag däremot aldrig hört talas om :va Står hojen på tomgång så stiger väl tempen tills fläkten startar, eller?
Ja, det kanske var fel ordval. Jag reagerade över att det var över 100c och ville därför kolla om det var normalt eller om något var fel. Du har helt rätt i att temperaturen fortsätter stiga tills fläktarna drar igång. Jag reagerade bara att det var över kokpunkt.

Ville vara säker på att det inte var farligt att starta motorn igen vid temperaturen och att temperaturen inte hade något att göra med att den stängdes av.

Anledningen att jag nämnde det här var i fall någon kanske skulle dra till med något i stil med, "fetar man på blandningen när motorn är så varm så händer X."

Tomgången var nästan synd att du pillade på... den kan ju ändra sig beroende på massa yttre omständigheter och hur du kört strax innan. Har varit så på alla mina hojar och bilar och betyder inte att något är fel.
MC-kompaniet hade inte rört tomgången, så jag har inte pillat sönder något som var noga fixat.

Då hojen var varmkörd och servicemanualen säger 1300rpm tänkte jag att det var rätt tillfälle att ställa den? Vad borde jag gjort?
 
Last edited:

OldschoolGixxer

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2009
Ort
Umeå
Hoj
Gsx-r 1100 -90
Kokpunkt är inte 106 grader i ett trycksatt system, normal driftstemp för en modern mcmotor är 95-105 grader, många nya hojar tänder fläkten först vid 105.
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Vill minnas att det är först vid 122 grader som varningslampan tänds så fram till dess är det ingen fara. Kan inte kokpunkten i trycksatta system men den är definitivt högre än de 106 grader som Oldschool också skrev ovan.

Är du säker på att tomgångsskruven justerar bränsleblandningen? Är nästan säker på att den enbart justerar gasspjället.

Tror inte att du har pillat sönder den men jag brukar låta hojen dels vara i normal driftstemperatur och dels få stå en stund på tomgång och så att säga återhämta sig innan man justerar den.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Är du säker på att tomgångsskruven justerar bränsleblandningen? Är nästan säker på att den enbart justerar gasspjället.

Tror inte att du har pillat sönder den men jag brukar låta hojen dels vara i normal driftstemperatur och dels få stå en stund på tomgång och så att säga återhämta sig innan man justerar den.

Det är vad någon skrivit tidigare i tråden och vad jag sett andra skriva på internet. Håller själv med om att det låter som en ovanlig lösning på en insprutshoj. Ska läsa i servicemanualen och se vad den säger.

Jag prövade även vid svalare temperaturer att justera tomgången, var samma sak. Det är inget snack om återhämtning, för du hinner knappt nudda den innan motorn stängs av.

Däremot fungerar det att exempelvis ställa upp tomgångsskruven när motorn är avstångd och starta med den högre tomgången. Så det verkar vara just justeringen som ställer till besväret, inte inställningen som sådan.

Jag hade väl kunnat leva med att det är så här, men då det krävs en så enormt liten justering för att slå av motorn är jag rädd att det kan hända vid färd.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är vad någon skrivit tidigare i tråden och vad jag sett andra skriva på internet. Håller själv med om att det låter som en ovanlig lösning på en insprutshoj. Ska läsa i servicemanualen och se vad den säger.

Jag prövade även vid svalare temperaturer att justera tomgången, var samma sak. Det är inget snack om återhämtning, för du hinner knappt nudda den innan motorn stängs av.

Däremot fungerar det att exempelvis ställa upp tomgångsskruven när motorn är avstångd och starta med den högre tomgången. Så det verkar vara just justeringen som ställer till besväret, inte inställningen som sådan.

Jag hade väl kunnat leva med att det är så här, men då det krävs en så enormt liten justering för att slå av motorn är jag rädd att det kan hända vid färd.

Blippa till med gasen när du justerar så dör väl inte motorn?
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Blippa till med gasen när du justerar så dör väl inte motorn?
Jag skulle kunna pröva att ge högre grundgas, men det är inte så att den hostar till. Den stendör direkt så fort man lyckats rotera vredet minsta möjliga bit.

Så här var det inte innan jag körde iväg till mc-kompaniet med den, då gick det fint att justera. Men de hävdar att de inte varit när någonting vad gäller tomgången.

Ska ta och bygga ihop en ny tråd av detta, då det är ett nytt problem som kanske en ny ämnesrad skulle göra gott för.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag skulle kunna pröva att ge högre grundgas, men det är inte så att den hostar till. Den stendör direkt så fort man lyckats rotera vredet minsta möjliga bit.

Så här var det inte innan jag körde iväg till mc-kompaniet med den, då gick det fint att justera. Men de hävdar att de inte varit när någonting vad gäller tomgången.

Ska ta och bygga ihop en ny tråd av detta, då det är ett nytt problem som kanske en ny ämnesrad skulle göra gott för.

Testat att dra upp den på högre tomgång och se om den dör när du ökar tomgången där med?
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag skapade den nya tråden och flyttade med vår diskussion dit:
http://www.sporthoj.com/forum/showt...0f4i-2002-d%F6r-vid-uppjustering-av-tomg%E5ng

Så jag svarade på frågorna där, men för sakens skull kan jag lägga det här med.

Testat att dra upp den på högre tomgång och se om den dör när du ökar tomgången där med?
Jag har inte prövat att ställa upp den på betydligt högre tomgång, säg 2krpm, sedan starta och pröva att vrida upp den när motorn är igång.
Är du på rätt ställe och skruvar?
Jag är ganska säker på att jag vrider på rätt skruv, den ser likadan ut och sticker ut genom kåpan på vänster sida.
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top