CBR 900 RR -98 blurrar lite

Magnus73

Medlem
Gick med
23 Jan 2018
Ort
Alvesta
Hoj
CBR 900 RR -98 Triumph Daytona 675-06 (såld) ZX7R -96 (SÅLD)
Hej!
Köpte CBR:n i somras med monterat Vance &Hines och har nu monterat K&N luftfilter och nya stift. Vad behöver jag göra.. Den blurrar (Bluddrar ; viktigt att det blir rätt) lite vid gaspådrag och "skjuter" lite vid motorbroms samt går något ojämnt på låg hastighet ca 50-60 km/h.. går superfint tomgång, och startar direkt.
Vad göra? Justera munstycken, byta munstycken? Någon idé?
 
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Ta bort nya luftfilterna och sätt tillbaka original luftburk.
Eller, köp en rad med Mikuni Flat slide och bestycka upp.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Ta bort nya luftfilterna och sätt tillbaka original luftburk.
Eller, köp en rad med Mikuni Flat slide och bestycka upp.
Jag gissar att det rör sig om ett K&N-filter som ersätter original på originalets plats i luftburken. Hur som helst kanske det är så enkelt som gammal bensin som spökar?
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Om det blurrar när man gasar så har man antingen en närmast otrolig acceleration, eller något fel på ögonen. ;)
Om det däremot bluddrar så kan det absolut ha med luftfiltren och bestäckningen att göra. Om det är vakumförgasare så brukar det lira ganska illa med öppna filter.
 

Magnus73

Medlem
Gick med
23 Jan 2018
Ort
Alvesta
Hoj
CBR 900 RR -98 Triumph Daytona 675-06 (såld) ZX7R -96 (SÅLD)
Jag gissar att det rör sig om ett K&N-filter som ersätter original på originalets plats i luftburken. Hur som helst kanske det är så enkelt som gammal bensin som spökar?
Hej! Precis.. Det är ett K&N som sitter i boxen. Bränslet är nytt och oktan 98.. kör inte på mindre.
 

Magnus73

Medlem
Gick med
23 Jan 2018
Ort
Alvesta
Hoj
CBR 900 RR -98 Triumph Daytona 675-06 (såld) ZX7R -96 (SÅLD)
Om det blurrar när man gasar så har man antingen en närmast otrolig acceleration, eller något fel på ögonen. ;)
Om det däremot bluddrar så kan det absolut ha med luftfiltren och bestäckningen att göra. Om det är vakumförgasare så brukar det lira ganska illa med öppna filter.
Hej!
Synen är bra,, tänkte att det kanske inte spelar så stor roll med att skriva blurrar eller bluddrar,, men är det bestäckning eller bestyckning du menar 😉
Hur som helst,, Jag har aldrig tidigare upplevt att det varit problem eller känsligt med hojarna genom åren oavsett förgasarmodell, och därför ställde jag frågan här i forumet. Men enklare att jag river ner förgasarna, beställer renoveringssatser med bestyckning för sportfilter och sportavgas, och ser sedan vad som händer.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Hej!
Synen är bra,, tänkte att det kanske inte spelar så stor roll med att skriva blurrar eller bluddrar,, men är det bestäckning eller bestyckning du menar 😉
Hur som helst,, Jag har aldrig tidigare upplevt att det varit problem eller känsligt med hojarna genom åren oavsett förgasarmodell, och därför ställde jag frågan här i forumet. Men enklare att jag river ner förgasarna, beställer renoveringssatser med bestyckning för sportfilter och sportavgas, och ser sedan vad som händer.
Hahaha, där fick man smaka på sin egen medicin!
Om det inte är öppna filter, utan bara sportfilter i originalboxen så tror jag du kan utesluta det som felkälla om inte hojen varit bestyckad med extremt skitigt filter eller någon slags kinapapper som stoppar luften mycket tidigare. Men att den bluddrar vid gas och skjuter vid avslag låter definitivt som att något inte står rätt till med förgasarna, synkningen av dessa eller besstyckningen, alternativt felinställd tändning.
Kan du ha fått den att dra tjuvluft när du pysslade med den i vintras och satte i sportfiltret?
 

Magnus73

Medlem
Gick med
23 Jan 2018
Ort
Alvesta
Hoj
CBR 900 RR -98 Triumph Daytona 675-06 (såld) ZX7R -96 (SÅLD)
Hahaha, där fick man smaka på sin egen medicin!
Om det inte är öppna filter, utan bara sportfilter i originalboxen så tror jag du kan utesluta det som felkälla om inte hojen varit bestyckad med extremt skitigt filter eller någon slags kinapapper som stoppar luften mycket tidigare. Men att den bluddrar vid gas och skjuter vid avslag låter definitivt som att något inte står rätt till med förgasarna, synkningen av dessa eller besstyckningen, alternativt felinställd tändning.
Kan du ha fått den att dra tjuvluft när du pysslade med den i vintras och satte i sportfiltret?
Hahaha lite så,, nädå.. När jag köpte den med monterat sportavgaas eller slip-on gick det superfint. En dag när jag körde, stannade vid ett vägarbete, började den gå ojämnt på tomgång efter en stund från ingenstans,, nästan som på tre cylindrar.

Jag tänkte att det var ett stift eller skit i ngn förgasare så jag tänkte att jag skulle "blåsa ur den lite". Drog på och gjorde just detta, den började nästan lukta lite som bränt glasfiberspackel om du känt det någon gång .
Efter det har den gått jämnt och fint på tomgång men inte jämnt och fint hela vägen som den gjorde tidigare. innan jag bytte filter och stift har den bluddrat lite vid 4000/rpm men sen dragit fullt..

Efter vintern nu när jag bytt stift och satte K&N-filtret i burken bluddrar den fortfarande och när man drar på blir det liksom en liten dipp vid 8-9000 varv sen kommer den igen som satan.Nu sitter alla slangar men det gjorde det inte när jag tog bort burken, vevhusvent och slangen till sub-framefiltret var inte på plats. Men nu tomgång hur jämnt och fint som helst och den startar blixtsnabbt.
Känns som att något hände när jag stod på tomgång vid vägarbetet men vad??
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag har aldrig känt lukten av bränt glasfiberspackel, men en grej som gör att det luktar skumt är om man får in kylvätska i förbränningsrummen. Har du koll på kylvätskenivån och om den sjunkit?
 

Magnus73

Medlem
Gick med
23 Jan 2018
Ort
Alvesta
Hoj
CBR 900 RR -98 Triumph Daytona 675-06 (såld) ZX7R -96 (SÅLD)
Jag har aldrig känt lukten av bränt glasfiberspackel, men en grej som gör att det luktar skumt är om man får in kylvätska i förbränningsrummen. Har du koll på kylvätskenivån och om den sjunkit?
kollat.. vätskenivån är konstant, funderade med på om det var det, men icke
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Byta filter i boxen lär knappast påverka något. Jag hade kollat förgasaren. Rengör. Men först före det byt ut alla bensin eller kör upp den gamla samt tanka med ny 98:an och se hur den går.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Är ditt avgassystem tätt?
Läckor i skarvar kan ge smällar o puffar särskilt på avslag.
Annars är väl ditt fenomen något som mager bränsleblandning ger.
 

Magnus73

Medlem
Gick med
23 Jan 2018
Ort
Alvesta
Hoj
CBR 900 RR -98 Triumph Daytona 675-06 (såld) ZX7R -96 (SÅLD)
Är ditt avgassystem tätt?
Läckor i skarvar kan ge smällar o puffar särskilt på avslag.
Annars är väl ditt fenomen något som mager bränsleblandning ger.
Allt tätt.. min tanke var just att den får lite för mycket luft och fritt blås, men problematiken blev ju redan innan luftfilter från att ha gått jämnt hela registret med slip-on--
Hade en tanke på om jag skulle öka main jet från 122 till 130. Men den borde ju gå bra som den gjorde då jag inhandlade den.
 

Magnus73

Medlem
Gick med
23 Jan 2018
Ort
Alvesta
Hoj
CBR 900 RR -98 Triumph Daytona 675-06 (såld) ZX7R -96 (SÅLD)
Byta filter i boxen lär knappast påverka något. Jag hade kollat förgasaren. Rengör. Men först före det byt ut alla bensin eller kör upp den gamla samt tanka med ny 98:an och se hur den går.
Ska dra i ny bränsle så får vi se,, den som är i får sonen till mopeden så blir han nöjd :)
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Såhär skrev salig Dr.Bike en gång i tiden om CBR (jag hittar inte tråden nu om hans grymma ombestyckning ifall den ens finns kvar):

Modifiering av mellanvägg inne i luftburk
Sex nya hål i burken på speciell plats
Borttagande av "tratten" inne i burken
snablarna är kvar likaså originalfiltret, men minus metallgallret och nätet.

Förgasarna fick #140 huvudmunstycken mot #125 original
Nålarna hissades m.h.a M3-brickor. 2 brickor under var nål.
Blandskruvarna skruvades ut ½ varv vardera.

Motorn har ett original grenrör men med ett Yoshi bolt-on

Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
 

Magnus73

Medlem
Gick med
23 Jan 2018
Ort
Alvesta
Hoj
CBR 900 RR -98 Triumph Daytona 675-06 (såld) ZX7R -96 (SÅLD)
Såhär skrev salig Dr.Bike en gång i tiden om CBR (jag hittar inte tråden nu om hans grymma ombestyckning ifall den ens finns kvar):

Modifiering av mellanvägg inne i luftburk
Sex nya hål i burken på speciell plats
Borttagande av "tratten" inne i burken
snablarna är kvar likaså originalfiltret, men minus metallgallret och nätet.

Förgasarna fick #140 huvudmunstycken mot #125 original
Nålarna hissades m.h.a M3-brickor. 2 brickor under var nål.
Blandskruvarna skruvades ut ½ varv vardera.

Motorn har ett original grenrör men med ett Yoshi bolt-on

Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
Tack alla för visat intresse och kloka tankar och idéer. Uppskattas.
Luftburken är inte modifierad, endast filtret som är bytt från original till ett mått-anpassat k&n-filter. Inga extra hål eller borttagna snablar.

Sen är det frågan vad som gjort att den började gå sämre innan servicen. Min tanke var att det skulle försvinna med bättre filter och nya stift. blandskruven funderade jag på om det räcker.. om det nu är den som sitter där jag tror.. ska se om jag kan få med en bild och ringa in så ni förstår/ser.
 

Bifogat

  • CBRRR1.jpg
    CBRRR1.jpg
    45.5 KB · Visningar: 7

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Om den plötsligt börjar gå dåligt utan synbar anledning så är skit i (minst) en förgasare det första jag skulle kolla. Du har ju redan bytt stift och soppa så då pekar det ännu mer åt det hållet.

Ingen ombestyckning innan förgasarrengöring.
 

Magnus73

Medlem
Gick med
23 Jan 2018
Ort
Alvesta
Hoj
CBR 900 RR -98 Triumph Daytona 675-06 (såld) ZX7R -96 (SÅLD)
Om den plötsligt börjar gå dåligt utan synbar anledning så är skit i (minst) en förgasare det första jag skulle kolla. Du har ju redan bytt stift och soppa så då pekar det ännu mer åt det hållet.

Ingen ombestyckning innan förgasarrengöring.
Mmm det kan ju vara så.. Nu vid stiftbyte lossade jag bara en av "kopparna" till flottör-huset på förgasarbryggan, och den var som ny, inte ett korn i den. sen kan det så klart sitta i munstyckena. Har en liten oro att det kan sitta skumgummirester från sub-framefiltret i dem. Allt i det lilla filterhuset var ju borta. Ska riva ner.. Blåser ur och testar igen, Det går ju relativt snabbt.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Mmm det kan ju vara så.. Nu vid stiftbyte lossade jag bara en av "kopparna" till flottör-huset på förgasarbryggan, och den var som ny, inte ett korn i den. sen kan det så klart sitta i munstyckena. Har en liten oro att det kan sitta skumgummirester från sub-framefiltret i dem. Allt i det lilla filterhuset var ju borta. Ska riva ner.. Blåser ur och testar igen, Det går ju relativt snabbt.
Det låter som en mycket trolig felkälla, dvs att skumgummirester satt igen något munstycke i någon förgasare. Men kolla alla insugsgummin ordentligt när du ändå är igång och river förgasare. SPruckna insugsgummin (på äldre maskiner) var iallafall en jättevanlig orsak till tjuvluft förr. De sprack helt enkelt av ålder.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top