cbr 900, regulatorbrand, hjälp

Ryii

ryii
Gick med
6 May 2003
Ort
Borås
Hoj
CBR 900 FIGHTER
Tjena,

precis fått ut hojen, allt funkade klockrent tills efter ca 1 mil då jag upptäckte att regulatorn brann, nice!

har precis byggt om hojen med annan bakdel så det mesta av elen var intryckt under passagerarsadeln.

kollade igenom alla kablar och inget verkade fela.

Någon som varit med om detta eller vet vad som händer?

MVH

Richard
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Är det själva regulatorn, eller kontaktstycket till generatorn som sagt upp sig? Med den regulatortypen ligger det i princip alltid väldigt hög ström över de tre ledarna från trefas-generatorn nere vid svänghjulet, vilket i händelse av dålig kontakt i kontaktstycket ger väldig värmeutveckling med smälta kablar som resultat.

Tänkte bara lyfta frågan då jag aldrig har varit med om regulatorhaveri av annan sort än att laddningen helt enkelt har försvunnit med helt öppen (inte kortsluten) regulator.
 

Zeroe85

Medlem
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Askim
Hoj
ZXR-750/CBR900RR
hur har du satt den när du byggt om?
regulatorn måste ha kyling.. den måste monteras försig själv på något alu eller nått som kan kyla den lite..

om den har varit in traslad med massa andra kablar eller liknade blir den isulerad och den blir väldigt varm och bränner..

mvh Micke
 

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Partille
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
Jag har haft 14 Fireblades och aldrig haft problem så "standard" fel är det inte, men det händer att det går år precis som allt annat..
Men kylning är viktigt!

Biltema batteri?
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Jag har haft 14 Fireblades och aldrig haft problem så "standard" fel är det inte, men det händer att det går år precis som allt annat..
Men kylning är viktigt!

Biltema batteri?

På vilket sätt skulle ett batteri köpt på "Biltema" orsaka att regulatorn havererar...?

Själv har jag haft en -92'a, en -97'a och har en -00'a nu SAMTLIGA har under min ägo haft batteri från "Biltema", utan att regulatorn havererat.

/KentW
 

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Partille
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
På vilket sätt skulle ett batteri köpt på "Biltema" orsaka att regulatorn havererar...?

Själv har jag haft en -92'a, en -97'a och har en -00'a nu SAMTLIGA har under min ägo haft batteri från "Biltema", utan att regulatorn havererat.

/KentW

Bara ett samband jag sett flera gånger..
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Bara ett samband jag sett flera gånger..

Hur många gånger har du sett det sambandet......
Hur många gånger har du sett ett samband med ett "orginal YUASA"..?

Jag har SETT ett samband mellan regulatorhaverier på CBR900 och en "feldimentionerad" laddregulator. På gamla CB750 som kom -69 och slutade tillverkas -78 satt det samma laddregulator, och enda felet som blev på dom var att dom så småningom rostade sönder.
Det här som VF modellerna och kamaxlar, Suzuki och växellådor mfl. Vi köper ett "utvecklingsprojekt" inte en färdig produkt när vi köper en MC.

Har också jobbat med bla. Honda, i många år.

/KentW
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
På vilket sätt skulle ett batteri köpt på "Biltema" orsaka att regulatorn havererar...?

Själv har jag haft en -92'a, en -97'a och har en -00'a nu SAMTLIGA har under min ägo haft batteri från "Biltema", utan att regulatorn havererat.

/KentW

Gamla gsx från tidiga 80talet sades vara känsliga för dåliga batterier, körde man vidare med dåligt batteri så gick regulatorn sänder efter ett tag.

Men det kanske bara var en sägen att det var batteriets fel, dåliga regulatatorer verkar ha varit ett allmänt problem hos åtminstone tre av japsarna under speciellt 80-talet, bara Yamaha som jag inte hört om typproblem med....
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top