CB400N cafe racer

johkla

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2012
Ort
Lund
Hoj
1981, Honda CB400N
Då har man gett sig in i en helt ny värld!

Köpte för en vecka sedan en 1981 Honda CB400N som jag tänkt ha som projekt att göra om till en cafe racer. Läst en hel del och kollat runt mycket så börjat inse att de nog inte blir en lätt match men ska försöka så gott jag kan att få ett riktigt snyggt resultat. Är helt ny inom MC-världen men känner att de finns väl inget bättre sätt att lära sig än att bygga och pilla själv, är riktigt taggad!!

Slänger upp en bild på hur den ser ut just nu och två olika idéer med vilket stuk jag vill ha. Tyck till och kom med förslag. Funderar även på att ta bort luftburken och sätta dit fiddy filter från biltema. Någon som har erfarenhet av detta?
bild.jpgInspiration.jpgWrenchmonkees.jpg
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Välkommen!

Det är inte det enklaste utgångsobjektet, men det är å andra sidan inte CX500:an heller. (bild 2)
Det sägs att det kan vara jobbigt med bestyckningen av CV-förgasare med koniska/öppna filter, det finns dock en stor drös hojar som har det så det är inte omöjligt. Ett par nya förgasare av konventionell typ borde inte kosta särskilt mycket på Ebay och de kan dessutom ge lite mer effekt.
Tror inte att du kommer ha så stor lycka med att hitta saker som passar bolt-on så du får nog ge dig i kast med att tillverka och anpassa det mesta själv.

Härligt med en till Lundabo som bygger också! Vart håller du till?
 

johkla

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2012
Ort
Lund
Hoj
1981, Honda CB400N
Ja man hör lite olika om hur svårt de verkligen är så börjar bli tveksam då de är mitt första projekt dehär! Får ta ett steg i taget och se hur de utvecklar sig!

Bor uppe vid Brunnshög nära Sony, dock står bygget i föräldrarnas garage i Varberg så länge tills jag kan hitta något bättre alternativ! Hur ser det ut för dig? Kollade igenom din tråd snabbt och du ser ut att vara på god väg!
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Coolt! :tummenupp
Hur långt har den gått och hur mycket fick du ge? :rolleyes:

Inspirationsbilder:
2008_02_25_bikepics-1196765-800.jpg
bike_01.jpg

Rock on! :rock

:hej

/e
 

johkla

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2012
Ort
Lund
Hoj
1981, Honda CB400N
Den har gått 2900 mil och jag gav 5000 för den, behöver dock köpa nytt batteri och ena ljuddämparen va helt sönderrostad. Men det där va saker jag tänkt byta oavsett så de gjorde mig inte så mycket.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Ja man hör lite olika om hur svårt de verkligen är så börjar bli tveksam då de är mitt första projekt dehär! Får ta ett steg i taget och se hur de utvecklar sig!

Bor uppe vid Brunnshög nära Sony, dock står bygget i föräldrarnas garage i Varberg så länge tills jag kan hitta något bättre alternativ! Hur ser det ut för dig? Kollade igenom din tråd snabbt och du ser ut att vara på god väg!

Där ser man. Jag hyr in mig på en gård utanför Lund, det finns en plats bredvid mig. Stengolv, stenväggar och möjlighet att isolera, indraget el och belysning. Det är en gammal djurbox på ca 15 kvadrat. Skicka ett PM om du är intresserad så kan vi ta detaljer där istället.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Alltid kul med nya byggen, så välkommen till dårhuset :smasha
Personligen så gillar jag att avsluta sadeln med en cuts (typ Engströms inspirationsbilder), snarare än wrenchmonkey-stilen.
Men du kommer säkert att hitta nya och egna lösningar vartefter du river ner och bygger upp.
Ta ett LÅÅÅÅngt kliv tillbaks ibland och titta på helheten. Fungerar linjerna...funkar tanken, ... har fälgar o däck rätt stuk ..osv
Helt rätt inställning, pilla på :tummenupp

Hyr in dig hos Rally så kan ni piska på varandra när motvinden viner där nere på Skåneslätten :confused: (nä, nu fick jag nån j-igt skum bild i huvet)...

Lycka till!
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hej och välkommen!

Första bygget?

Behöver egentligen inte alls vara ett särskilt svårt utgångsobjekt, hyfsat enkla medel kan ge en riktigt ball racer. Tyvärr är ju inte tanken så himla racer på de här, men hittar man en bättre och följer standardreceptet i övrigt (clip-ons, cafécuts/sadel, bakåtflytt, upprensning, koniska filter, styrändsbackspeglar, ekerfälgar, radialdäck, den sortens grejer) så är man hemma på hyfsat kort tid! Sen kan man såklart gräva ner sig totalt i detaljträsket också, men man kan ju börja med att få till rätt stuk och sen fokusera på att förbättra gradvis. Ska bli spännande att följa, lycka till! :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hyr in dig hos Rally så kan ni piska på varandra när motvinden viner där nere på Skåneslätten :confused: (nä, nu fick jag nån j-igt skum bild i huvet)...

Jag kan se skylten på dörren franför mig, "Rallyfiskens Mekaniska Bondagebod"...:hihi
 

Dallass

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2009
Ort
Hajom
Hoj
honda cb650 -80
Allt e ju relativt, beroende på vad man gör själv avgör ju svårhetsgraden. Jag bygger på en cb650(typ samma men 4-cylindrig motor) å tycker de e ett riktigt bra första objekt.

Man hittar sitt sätt å jobba å sina egna lösningar, som tidigare skrivit är att försöka att hitta det stuket man letar efter innan man gör allt finlir, å det tar egentligen inte så många timmar. Sen kan man börja drömma! Det roliga med cafe racer e att med enkla å billiga medel får du en egen designad hojj som väcker känslor hos folk.

Kolla ebay efter delar, å en annan bra sida e classicbikes.se, e dock fundersam på om den e i bruk, beställde delar för några månader sen, å har inte hört nått:( Men man kan hitta inspiration iallafall:yoparty

Kör hårt å lägg gärna upp bilder!
 

johkla

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2012
Ort
Lund
Hoj
1981, Honda CB400N
Alltid kul med nya byggen, så välkommen till dårhuset :smasha
Personligen så gillar jag att avsluta sadeln med en cuts (typ Engströms inspirationsbilder), snarare än wrenchmonkey-stilen.
Men du kommer säkert att hitta nya och egna lösningar vartefter du river ner och bygger upp.
Ta ett LÅÅÅÅngt kliv tillbaks ibland och titta på helheten. Fungerar linjerna...funkar tanken, ... har fälgar o däck rätt stuk ..osv
Helt rätt inställning, pilla på :tummenupp

Hyr in dig hos Rally så kan ni piska på varandra när motvinden viner där nere på Skåneslätten :confused: (nä, nu fick jag nån j-igt skum bild i huvet)...

Lycka till!

Ja håller med dig till fullo, vill bara inte ha en för "kittad" hoj med för mycket glans och kåpor utan försöka få fram en lite retro-känsla i den. Det får blir cut som hänger ihop med tankens avslutningsform. Funderar på att lacka den silver men nedersta biten svart för att lura ögat så den ser rak ut istället för den lilla skålen som är.

Haha jag väljer att stöta bort den där bilden med piskandet illa fort men tanken att att en dag få dra ut med hojen kommer allt för ofta!
 

johkla

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2012
Ort
Lund
Hoj
1981, Honda CB400N
Alltid kul med nya byggen, så välkommen till dårhuset :smasha
Personligen så gillar jag att avsluta sadeln med en cuts (typ Engströms inspirationsbilder), snarare än wrenchmonkey-stilen.
Men du kommer säkert att hitta nya och egna lösningar vartefter du river ner och bygger upp.
Ta ett LÅÅÅÅngt kliv tillbaks ibland och titta på helheten. Fungerar linjerna...funkar tanken, ... har fälgar o däck rätt stuk ..osv
Helt rätt inställning, pilla på :tummenupp

Hyr in dig hos Rally så kan ni piska på varandra när motvinden viner där nere på Skåneslätten :confused: (nä, nu fick jag nån j-igt skum bild i huvet)...

Lycka till!

Ja håller med dig till fullo, vill bara inte ha en för "kittad" hoj med för mycket glans och kåpor utan försöka få fram en lite retro-känsla i den. Det får blir cut som hänger ihop med tankens avslutningsform. Funderar på att lacka den silver men nedersta biten svart för att lura ögat så den ser rak ut istället för den lilla skålen som är.

Haha jag väljer att stöta bort den där bilden med piskandet illa fort men tanken att att en dag få dra ut med hojen kommer allt för ofta!
 

johkla

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2012
Ort
Lund
Hoj
1981, Honda CB400N
Dags för lite uppdatering efter ännu en vecka nere i Lund! Va ute nu ikväll och plockade bort bromsbeläggen fram och rengjorde oken då framhjulet nästan låser sig efter ett par tryck med bromsen. Va lite små smuts i oken men ingen olja som läckte och efter många in-och uttryckningar så glider de båda på riktigt fint! Blir att montera de nya bromsbeläggen imorgon!

Fick även monterat av ena ljuddämparen som totalt rostat sönder. Ska försöka beställa hem två par nya rätt snart. Kollar lite på de här som jag hittade på www.roffesmotor.se. Små och diskreta vilket jag nog tror att jag vill ha faktiskt.
Skärmavbild 2012-12-06 kl. 22.04.31.png

Tog mig även ett titt runt luftburken för att se hur man plocka bort den och försöka gömma upp batteriet där under sadeln, kan blir bra tror jag om jag lyckas få bort burken på något smidigt sätt.

Slänger upp lite bilder jag tog nu ikväll!
bild 2.jpgbild 3.jpgbild 4.jpg
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Kolla in Guruvilles byggtråd, Gordon... han bygger på en CB 500... OK han har polerade alukåpor, tank o cuts i k****puts... kanske inte det du tänkt, men stuket kommer du att gilla... och det var denna som fick mig att bli helt förtappad i plåtbankeri. Formen på den tanken som sitter på din hoj är kanske inte den mest tacksamma, men visst kan du säkert lura ögat lite så som du beskrev. Annars finns det rätt gott om "mer tidsenliga" tankar för en ganska billig peng.

BTW, jag vet inte varför du har 2 byggtrådar... jobbat att hålla på att uppdatera båda?? kanske stänga en?
 

johkla

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2012
Ort
Lund
Hoj
1981, Honda CB400N
Ska ta en titt där direkt. Angående den andra byggtråden försöker jag bara hitta VART jag raderar den. Som sagt helt ny här så inte riktigt lokalisera allt på forumet än!
 

Dallass

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2009
Ort
Hajom
Hoj
honda cb650 -80
Tog mig även ett titt runt luftburken för att se hur man plocka bort den och försöka gömma upp batteriet där under sadeln, kan blir bra tror jag om jag lyckas få bort burken på något smidigt sätt.

Om luftburken sitter ihop med bakskärmen behövs kanske däcket tas bort:va
Angående batteri skulle jag satsat på ett så litet som möjligt, sparar både vikt å e snyggare. Orginalbatterierna e ju helt enorma.
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Yepp, bakhjulet måste väck om du inte typ sågar sönder hela skiten:rolleyes:
 

johkla

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2012
Ort
Lund
Hoj
1981, Honda CB400N
Ja men då har man lite att göra över jul nu iallafall! Gjort lite smågrejer i helgen som sätta dit de nya bromsbeläggen, fick slipa ned kanterna en hel del! Sen i med det nya batteriet och första starten av motorn! Riktigt gött ljud med bara en ljuddämpare haha! All el verkade fungera som den skulle iallafall vilket va skönt så nu kan man börja plocka ner lite mer!
 

guruville

Döende.............som alla andra
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Varberg
Hoj
R1-00, cb500-72 café, rm 250-02, cb 500-73, ,rm465-81,Honda xr500 -84 enduro,Honda XR500-84 Gatreg, Monkybike -10 184cc mc reg, honda xl600r 1983gatreg
Såhär kan man ju göra med bakdelen så har man en busig caferacer med pyttelite jobb:yopartycafe.JPG
 

johkla

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2012
Ort
Lund
Hoj
1981, Honda CB400N
Tänkte höra om någon har tips på hur man flyttar bak fotpinnar/växel/broms reglage?
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top