Cb 900, startfel ibland.

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
När jag har haft ur stiften och tömt förgasarna startar den som en klocka. Dag två startar den oftast som en klocka och dag tre är den död.
Den går sen helt normalt förutom att en förgasare flödar över ibland.

Sista gången misstände den och gick dåligt på treans cylinder
men det brukar den inte göra.
Jag har bytt tändstift men sen har jag inte gjort så mycket mer eftersom jag saknar uppslag. Förslag någon?

Startmotorn börjar förresten skrika och koppla ur när det går tungt (choke, gas), och jag behöver även hjälp med det.
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
När jag har haft ur stiften och tömt förgasarna startar den som en klocka. Dag två startar den oftast som en klocka och dag tre är den död.
Den går sen helt normalt förutom att en förgasare flödar över ibland.

Sista gången misstände den och gick dåligt på treans cylinder
men det brukar den inte göra.
Jag har bytt tändstift men sen har jag inte gjort så mycket mer eftersom jag saknar uppslag. Förslag någon?

Startmotorn börjar förresten skrika och koppla ur när det går tungt (choke, gas), och jag behöver även hjälp med det.

Dags att kolla igenom föggarna, om de behöver rengöraså kolla nålventilernas slitage?
Låter mindre trolit med tändfel förutom att kolla jusst tändkabel å tändhatt på 3:an.

De kan vara dags att kolla startkopplingen. De e typ 3st fjäderbelastade rullar där bla fjädrarna kan bli för slappa å gör att ingreppet blir dålit. Men man måste även kolla ytorna på rullarna å den ytan rullarna går emot.
 

triumph00

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
.
Hoj
.
Hade en likadan hoj för några år sedan och den var precis så

Pratade med flera honda mc-meckare och de sa alla samma -detta är ett gammel honda problem, som dessa hojar har. Man kan göra ren förgasarna, men det är ingen garanti för att det blir bättre.

Jag löste det genom att använda en skvätt startgas istället

(en annan lösning var att använda en annan typ av startteknik, som jag kom på - körde 5-10 sek med startmotorn och sedan fick den vila i 1 minut, sedan samma 5 -10 sek igen och efter 3:dje gången, gick den igång för det mesta
Försökte jag att forcera startproceduren, blev den helt hopplös att få igång)
 

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Plocka isär förgasare alltså.. Det jag måste ha då är alltså nålar och vad mer?
Jag har försökt ha bort förgasarna en gång med det är ju så fruktansvärt trångt! Nåja, får väl försöka igen.
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Plocka isär förgasare alltså.. Det jag måste ha då är alltså nålar och vad mer?
Jag har försökt ha bort förgasarna en gång med det är ju så fruktansvärt trångt! Nåja, får väl försöka igen.

Köp inget föränn du tagit isär å kunnat konstatera va som e slitet å kanske bara skitit som räcker att göra rent, de kan spara lite pengar :tummenupp

Jo, fyfan å plocka dän dessa föggar som sitter i dubbelvaggramar, i ett järngrepp mellan luftburkens guminn å insugsgummina :mad:

Kommer inte ihåg, de va ett tag sedan. Om de gick att knö in gummina in i luftburken för att få lite plats.... Men hoppas de går bra iaf
 
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top