Casey Stoner vill förändra regelverket för motogp i grunder

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
En ide som skulle förändra MotoGP totalt.
Alla MC fabrikerna Yamaha, Honda, Suzuki, KTM, Ducati, Triumph, BMW, Kawasaki osv skulle förlora intresset för MotoGP vare sig de deltager i dag eller inte. För utan utveckling blir ju resultaten bestämda av förarna och däcken. Och ska det vara konsekvent så ska de ju vara enhetsdäck, samma år från år. Bana efter bana.
Och då försvinner intresset från däcktillverkarna att sponsra också.
Och i konsekvensens namn så blir det en tilldelning av 7 ramar/år. Precis som motorer.
(Att vurpa och skada ramen kommer ses lika allvarligt av teamet som att övervarva en motor...)

Fördelen är att de blir roligare för publiken. För vilket är roligast att se. Där det händer grejer.
för egen del.
1:a Moto3 här händer det verkligen grejer hela tiden i de flesta loppen.
2:a Moto2 mitt emellan
3:a MotoGP oftast defilering, kanske försök till omkörning / omkörning sista varvet. Trots förtvivlade ansträngningar av Dorna
att göra det mer chansartat genom att införa Q1 och Q2 istället för bara välja startordning efter snabbaste varvtider.
att göra det mer chansartat genom att införa Soft , Medium, Hard däck. Med lite tur för Dorna väljer något av de snabbaste teamen fel däck ibland. Så det blir lite spänning.
Ett travtips till Dorna, startordning efter inkörda poäng ! 0 päng ger 1:a startled osv.
1:a loppet varje år så kollar man föregående års resultat för startordning.
Neeej, ännu bättre, de tvingar de konsekvent snabbaste förarna att köra på sämre däck och nedviktade hojar så de får handikapp, det borde sabba upp taktiken ordentligt ?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Samtidigt är det elitidrott / elitmotorsport på världsmästarnivå vi diskuterar. Ska man straffas för att man är den bäste föraren eller för att ens tillverkare har gjort hemläxan…? Ska man kora en världsmästare utifrån något framräknat system med bonus / malus…? Det känns ju inte ens seriöst och jag är ganska övertygad om att ingen tillverkare i vare sig MotoGP eller F1 skulle satsa en enda krona på något sådant.

Sådant går möjligtvis hem hos den halvt hjärndöda amerikanska publiken som ju vill ha lättkonsumerad och lättförståelig underhållning, och helst skratta åt någon som snubblar eller tappar brallorna istället för komplicerad, underfundig brittisk humor. Därav Nascar och wrestling som knappast är att betrakta som seriös elitidrott.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Nä, det är sant, jag var nog lite ironisk..
Det är jäkligt komplext och det går aldrig att uppfylla allas viljor eller göra det 100% rättvist...

Lyckligtvis är MotoGP inte som F1.
Slutad titta när Hamilton så fullständigt dominerade...
Undrar ibland varför han gråter ut att det går så dåligt men det är ju så det är...
Alla tillverkare/team/förare kommer inte vara på samma punkt hela tiden, det är så det funkar.

Sen kan det väl bli ett problem i förlängningen om publiken blir uttråkade...
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Visst kan jag tycka att det är "tråkigt" med Öppna Ducatimästerskapen, men det är knappast för evigt och har inte varit speciellt länge.
Påstår man att det inte är tight i MotoGP undrar jag vad det är man har tittat på. Det är inte så att Bagnaia seglar iväg och vinner varje race med ett halvt varv.
Bara för att de japanska märkena saknar fart är det inte renodlat Ducati längst fram heller även om de är många.

Man kan inte skruva tillbaka utvecklingen och tro att det fungerar. Till och med NASCAR har lagt bort förgasarna och överlevt.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Visst kan jag tycka att det är "tråkigt" med Öppna Ducatimästerskapen, men det är knappast för evigt och har inte varit speciellt länge.

Exakt. Det är bara ett år sedan Quartararo åkte åttor runt allihopa på Sachsenring och ytterligare några dagar sedan han seglade ifrån samtliga Ducati på en effektkrävande bana som Catalunya. De som svamlar om Ducati Cup glömmer också att 2019, 2020 och 2021 hade tre olika världsmästare på tre olika japanska märken.

Det korta perspektivet - en del av nutiden...
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag är lite kluven. Visst blir det på sätt och vis roligare racing om det hänger på förarna snarare än hojen. Samtidigt är ju också en del av spänningen och tävlingsmomentet hur man får ihop en helhet där allt fungerar tillsammans - förare, hoj, maskin, däck, team osv. Som andra varit inne på tidigare skulle det kanske heller inte vara så attraktivt för tillverkarna att ställa upp om alla hojar tvunget behövde vara exakt lika. Omvänt blir tävlingen ointressant om en tillverkare är så överlägsen att andra förare blir i princip chanslösa, oavsett hur bra de är. Det blir även i princip omöjligt att hitta ett perfekt regelverk som samtidigt kan vara statiskt över tid, utan att det blir stagnation.

Jag landar i att det bästa ändå är att hela tiden följa med utvecklingen och kontinuerligt anpassa regelverket så att det ger utrymme för teknisk innovation hos tillverkarna och teamen, samtidigt som man inte skapar förutsättningar som gör att en viss tillverkare kan bli fullkomligt dominerande över en längre tid. Sådana regelförändringar behöver ske med en viss tröghet så att det inte blir godtyckligt.

En intressant idé hade varit att testa open source. T ex att tillverkarna måste göra sina tekniska innovationer (iaf delvis) tillgängliga öppet för de andra efter exempelvis ett år (tidsgränsen kan diskuteras). Då skulle man för att lyckas långsiktigt behöva ha en kontinuerlig innovationsförmåga som ständigt är bättre än konkurrenterna, snarare än att man skaffar sig en orubblig position baserat på en tidigare innovation. Samtidigt skulle man ändå ha viss möjlighet att skaffa sig ett försprång och att kunna skapa affärsmöjligheter av sådan teknik som går att lyfta över till gathojar.
 
Last edited by a moderator:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Får mig att fundera. Vad hade vi sett på gridden om det var helt fritt?

Premiss: Kortast tid ~20 varv runt bana x, y, z osv är bäst.
Hur mycket annorlunda mot idag hade hojarna varit?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Får mig att fundera. Vad hade vi sett på gridden om det var helt fritt?

Premiss: Kortast tid ~20 varv runt bana x, y, z osv är bäst.
Hur mycket annorlunda mot idag hade hojarna varit?
Typ som Grupp-B rallybilar.. (1982-1986), extra allt!!

Närmast i dag är väl pikes peak unlimited class, tyvärr är hojar uteslutna sen några år tillbaka..
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Får mig att fundera. Vad hade vi sett på gridden om det var helt fritt?

Premiss: Kortast tid ~20 varv runt bana x, y, z osv är bäst.
Hur mycket annorlunda mot idag hade hojarna varit?
Jag misstänker att det nog hade varit överladdning på hojarna teminstingens.
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Tycker det är bra med ett reglemente som i viss grad möjliggör kreativitet och tekniska innovationer samt utveckling av dessa över tid. Det är en fundamental komponent inom racing. Vet att aerodynamik är komplicerat men låt det gå några år till kan jag tycka…


Däremot kan jag inte förstå hur Ducati tillåts tävla med 8 motorcyklar när övriga har 4 förutom Yamaha som har 2! Fullständigt ofattbart hur någon kan tro att det skulle kunna bli någon slags sportslig rättvisa att en tillverkare tillåts samla dubbelt så mycket data varje racehelg som någon annan, i en tid när testning är så begränsad.

Sen detta med Michelins konstruktion av framdäcket och efterlevnaden av minsta däcktryck har ju blivit en än större besvikelse i år. Verkar fortfarande vara så att det fuskas mer eller mindre ”fritt” utan konsekvens. Släpp på minimikravet då om ni ändå inte tänkt straffa någon, nu känns det som att vissa håller sig till reglerna och försöker lära så mycket som möjligt om framdäckets beteende vid godkänt tryck, medan andra fuskar vidare (och plockar poäng) så länge de tillåts göra så ostraffat.
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Däremot kan jag inte förstå hur Ducati tillåts tävla med 8 motorcyklar när övriga har 4 förutom Yamaha som har 2! Fullständigt ofattbart hur någon kan tro att det skulle kunna bli någon slags sportslig rättvisa att en tillverkare tillåts samla dubbelt så mycket data varje racehelg som någon annan, i en tid när testning är så begränsad.
De andra får väl också köra med 8 om de hittar nån som vill betala för det.
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Det är väl naturligt att Stoner har den uppfattningen eftersom han är den förare han är och är just en förare. Det är säkerligen den roligaste typen av racing, att komma ner på golvet och analysera sin körstil och basala inställningar, det hade nog jag tyckt också. För "idrottsaspekten" hade det säkert varit mer tilltalande.

Samtidigt så om man ser från exempelvis Hondas perspektiv så måste ju det bästa scenariot för dom vara att lyckas vända skeppet och nita Ducati nästa år eller nästa igen. Det är ju det tävlingen handlar om för deras del och jag kan inte tänka mig att de som tillverkare hellre hade velat bygga en "sämre" cykel än de kan. Sen gör ju föraren såklart den sista skillnaden men det är ju också en del av hur man bygger teamet med förare som passar och så vidare. Det viktigaste här måste ju vara att reglementet håller sig under en längre period så att fabrikerna vet vad som gäller.

Jag är absolut inte emot teknisk utveckling, men det är tråkigt om det är så att exempelvis aero är både svindyrt och gör att racingen blir lidande. Då tycker jag att det kanske ligger i allas intresse att kasta den delen. Men det är inte säkert att man får önskad effekt av det, såklart.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top