Cardo Scala Rider Q4 - Samlingstråd

dexxent

R.I.P #58 1987-2011
Gick med
2 Dec 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha FJR1300-06
Cardo Scala Rider G4 - Samlingstråd

Jag föreslår att i denna tråd samlas erfarenhet, bra eller dålig + tips och trix och övriga frågor om främst Scala Rider G4.

Video 1

Jag har nu i en vecka drygt haft och provat kommunikation via blåtand(BT, Bluetooth) med Scala Rider G4 Teamset.
Lyssna på radio(ensam) och MP3 via mobilen > 100 km/h och prata med passageraren i < 100 km/h via Intercom funkar bra.

Jag använder hörselpropp och det hörs igenom helt perfekt.
När det inte är vissa störningar på radion och intercom: et(vindbrus) så är ljudet klockrent.
MP3 har aldrig varit något problem och ljudet är jättebra.

Fråga
I går försökte vi lyssna på radio(inbyggd) via G4 och samtidigt ha intercom med varandra + resp. mobil ansluten till varje headset, men det gick inte att lyssna på radion, ska det vara så?
Jag tolkar instruktionsboken som att det bör gå, men är dock inte helt säker.
Någon här som har större kunskap om det är möjligt och i så fall vet hur man ska göra?
 
Last edited:

r33z

Livsnjutare
Gick med
27 Aug 2008
Ort
Kevlanche
Hoj
KTM 690 Endurov, Honda 600 Hornet
Jag skaffade oxå en teamset pro.
Toppen ljud både via mobil och passagerare.

Du kan lyssna på radio men kommunikationen bryts mot radion så fort ni börjar prata. Du kan bara ha en ljudkälla åt gången. Tror prion är följande:
1. Mobil samtal
2. intercom
3. GPS
4. Radio

Jag tycker radion fungerar så där. Svårt att få in en bra mottagning.
 

Poppe

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM 530 EXC/SMR 08
Slänger in en liten fråga här

Jag är sugen på att köpa ett q4, Hur har det fungerat för er som har haft det ett tag?
Finns det någon begränsning för hur många man kan "para" ihop den med?
 

To_Xtrem

Deals Gap
Gick med
17 Jan 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Honda VFR1200F
Har också Cardo Scala Rider G4 och är mycket nöjd.
Men radion kan ha lite halvdåligt mottagning ibland.
Man kan inte prata och lyssna på radio samtidigt, men är radion aktiverad och ingen pratar på 20-30 sekunder så hoppas radion in. Likadant så tystnar radion om någon börjar prata.
 

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Letar banhoj
Jag har nyss köpt hem ett G4 powerset och lyckas varken uppgradera mjukvaran eller få inställningar att behållas.

Jag får bara upp ett felmeddelande när jag försöker uppgradera till 3.0-mjukvaran: "This G4 version does not allow programming". Det här meddelandet får jag oavsett om en enhet är inkopplad eller inte! Någon som känner igen sig? Vad gör jag för fel?

Jag lyckas inte heller få inställningar att sparas på enheterna. Programmet påstår att det kan läsa och skriva inställningar men när jag ställer in något och sedan kopplar ur och kopplar i igen så är inställningarna tillbaka till default-värden.

Jag har provat det mesta så alla tips tas tacksam emot!

LÖST: Jag testade att installera programmet på en fjärde(!) dator och då funkade alltihop. Lite svajiga drivrutiner i kombination med väldigt dåliga felmeddelanden mao...:huvet

/Danne
 
Last edited:

BIGBADWOLF

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2008
Ort
Avesta
Hoj
00 HONDA CBR 1100XX BLACKBIRD
Hallå där har samma problem får fan inte radion att funka bara paus signalen för Avesta lokal radio hur kul är det
hade en Q2 tidigare där funka radion lite bättre
Var kan man fråga Cardo Systems, Inc. om detta problem tror ni ?
 

Breiz

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Hörby
Hoj
Z1000 -08 XS750 -80 Z400 -84
Tjena

Någon av er som inte använder klister fästet och e sugen på att sälja?
Min fru har "gömt" våra och glömmt var.:huvet
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Vi kanske skulle skapa en "intercom" tråd och samla lite fler produkter där under, bl.a. denna tråden
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Ni som är trött på det dåliga ljudet har här goda nyheter.

Jag tjackade ett par Sony MDR V 900 HD på ebay för nån hundring med frakt, och slaktade dem för att montera dem i min Shoei XR1100 hjälm. (Piratkopior var det visade det sig)

Det var snudd på barnsligt enkelt att kliva upp några hack på skalan ljudkvalitetsmässigt.

Ljudet i min hjälm är nu helt Ok. Och om man köper ett par lite finare (ej piratkopior) hörlurar och slaktar dem så blir det knappast sämre.

Kolla först hur stora högtalarelement är innan ni genomför projektet bara. Det är urtag i hjälmen som bör tillpassas. Man kan såklart kapa ur lite material om man måste. Men just min hjälm passade klockrent med dessa hörlurar.

Nu kör jag Bluetooth musik med precis samma kvalitet som man kan förvänta sig av en produkt som kostar som Scalan gör.

Fantastiskt nöjd, ca 1.5h jobb med lödkolv, skalpell och skruvmejsel.

//K
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Någon som vet om man kan prata mellan t ex ett G4 och ett Q2?
 
Last edited:

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Någon minut efter att jag postat posten ovanför hade någon tryckt på "gilla knappen" så jag antog att det fanns ett intresse. Postar därför en DIY med bilder:

Shoei XR 1100 och Scala Rider G4 headphone speaker swap (exchange).

Verktyg:

Skruvmejsel / flat
Mattkniv
Lödkolv
Superlim

Material:
Shoei XR1100
Scala Rider G4
Sony MDR V 900 HD (ebay, piratkopia, billiga finns säkert mycket bättre alternativ)


slaktadlur.JPG
Slakta hörluren, skär med mattkniven bort limmet som håller högtalaren fast i hörluren. Gör det FÖRSIKTIGT för annars förstör du högtalarelementet. Det är ett mycket tunnt membran i dem, som går sönder för nästan ingenting.



kapadinsida.JPG
Klipp bort gallren från hörlurschassiet. Denna skall du senare slipa till och limma fast på självaste högtalaren med superlim så att du inte förstör högtalaren när du tar av och på hjälmen.

element.JPG
Märk upp plus och minus, ta bort eventuellt smältlim och löd loss de gamla kablarna. Fotografera innan du börjar så att du har en chans att komma ihåg vad som är vad.

litenlur.JPG
Löd loss samtliga kablar.

lödpunkter.JPG
Gör nu detsamma på scala riderns högtalare. Kom ihåg att vara mycket försiktig och använda en lödkolv som är avsedd för ändamålet. Lödpenna kanske man kallar den då?

tvåsmå.JPG
Löd fast kablarna och montera in i hjälmen. Du kan behöva skära lite i insidan av hjälmen. Jag tog bort ytterst lite plast bara för att få in högtalaren djupare i hjälmen. Tänk på kabeldragningen. Det får inte vara någon belastning på kabeln, då kommer det till slut att släppa och gå sönder.

monterade.JPG
Du kan, om du vill, klippa sönder den gamla muffen och använda den i hjälmen. Jag klippte hål i den och klippte bort en massa av skummaterialet innuti så att den ligger fint kvar i hjälmen. Om du är seriöst så snyggar du till den och limmar den på plats eller använder dubbelhäftande tejp. Jag har bara klämt dit det på bilden.

skydd.JPG
Montera och provlyssna. Om du har möjlighet så spela fasljud så att du kan höra att höger/vänster är riktigt (omöjligt att missa på i vilket fall) och du kan höra att +/- sitter riktigt för annars blir det fasförskjutet. Det låter då helt förjäkla konsigt, ungefär som att ha vatten i ena örat.

Om du varit noggran med att notera polariteten och fotografera när du skruvade sönder skiten så behöver du så klart inte oroa dig ;-)

Nu är det bara njutningen kvar. Om du har valt ett par hyggliga högtalare/lurar (nästan vilketsom mellan 300/500:- så kommer du att ha förhållandevis bra ljud i hjälmen. Ok, det är inte Sennheiser HD 650, men det är fullt användbart!

På min iPhone fick jag ställa om ljudet till basförstärkning för att få önskat ljud, eftersom självaste "lådan" som hörluren tidigare utgjorde nu inte längre finns kvar och förstärker basen i ljudet.

Hur det fungerar i trafik återstår att se. Högtalaren är inte byggd för denna applikation och det kan väl visa sig att det fungerar sämre än jag tänkt i verkligt bruk. Det finns ett hål på baksidan av högtalaren som oroat mig något. Men om man varit försiktig när man monterat allt och dessutom sparat på de gamla hörlurarna så kan man återställa det till 100% originalskick på bara 20minuter.

Totalt tar det lite över en timme att göra ingreppet. Limmet i hörlurarna är det största problemet, och kräver mest noggranhet och försiktighet för att inte förstöra högtalarelementen.

Om ni finner högtalare som passar era hjälmar bra, så posta gärna här så att fler får reda på hur de bygger om sina scala riders så att de fungerar som de borde göra när de är nya!

//K

Edit: Film på tuben:
http://www.youtube.com/watch?v=JqZn_oCHVS4



Sökord för google:
Scala rider, better sound quality bad sound swap speakers new headphones solder install. How to swap speakers for scala rider g4. How to exchange headphones for scala rider g4. DIY Bättre ljud i din scala rider g4. Nya högtalare i din scala rider g4. Nya hörlurar i din scala rider g4.
 
Last edited:

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Gillar detta inlägg med då! Kanon med bilderna, får se om jag vågar mig på detta ingrepp om det blir en Scala G4 till min beställda Shoei Neotec!
Men får nog låta bli att slakta mina Sennheiser HD650! Dom knns för värdefulla :) Får hitta några som passar bra i Neotecs förberedda högtalarutrymme då.

/Ronny
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Någon som vet om man kan prata mellan t ex ett G4 och ett Q2?

Japps, funkar fint. Har kört mycket så, vill minnas att det var lite strul att synka dem. Men när jag väl fick till det så gick det bra en hel dag!

//K
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Japps, funkar fint. Har kört mycket så, vill minnas att det var lite strul att synka dem. Men när jag väl fick till det så gick det bra en hel dag!

//K

Tackar!
Då kan jag köpa ett G4 till mig själv och ett enklare till sambon och dottern.
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Tackar!
Då kan jag köpa ett G4 till mig själv och ett enklare till sambon och dottern.


Tänk på att de kanske inte kan parata med varandra eller med dig samtidigt. Tror att det finns en begränsning där på antalet samtida användare. Kolla upp det före du köper!

Q2an kanske bara kör 2 enheter max alltså. Om sedan G4an kan koppla ihop allt vet jag inte. Men den har ju flera BT moduler.

//K
 

SwampT

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2010
Ort
Typ Göteborg
Hoj
-04 Suzuki 650 Vstrom
Radion kan med fördel ställas in i datorn. Så man har en kanallista. Då fungerar den ok. Bortsett från radio(fm) så tycker jag den är fantastisk. Jag ebayade mina och lyckades slita loss en hörlurssladd, men det löste amrisarna på garanti. Kostade mig 35:- i porto för att skicka dem den trasiga delen med post.
 

qzr

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Multistrada 1200ST 2011
Så tänkte jag också göra, alltså en G4 till mig och en enklare till tjejjens hjälm.
Det visade sig dock att det var ungefär samma pris om man köpte ett Scala G4 Powerset, alltså det kittet där man får två Scala G4 i samma kartong.
JAg köpte mina från fc-moto.de, riktigt bra pris och snabb leverans!
 

penta 41

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2011
Ort
hemma
Hoj
En svensk
Någon som vet om G4 funkar ihop med ipone s4:va
Har letat några skriver att det går andra inte,hur är det egentligen?.Har nämligen köpt en sats som är på väg hem:)
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top