Cagiva Mito-tråden

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Hehe, det var ju också ett alternativ men jag vet inte om jag vill göra så :näsblod Pappa kommer att testa den någon gång och då blir han asförbannad.

Haha! Min farsa prova min crm precis när jag hade skaffat den. Då vägde han runt 130 kg och varva den inte ens till att ketchup-effekten slår till! :rofl
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Haha! Min farsa prova min crm precis när jag hade skaffat den. Då vägde han runt 130 kg och varva den inte ens till att ketchup-effekten slår till! :rofl


:rofl

Det är ju ingen varvmätare på dem och är man väldigt oerfaren så tror man att that´s it
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
:rofl

Det är ju ingen varvmätare på dem och är man väldigt oerfaren så tror man att that´s it

Nja de sitter en varvmätare men som sakt, han har kört ninja innan så han är van vid att man inte behöver varva mycket för att det ska gå som ett skollat ollon. :glömdet

Edit: det var därför jag inte fick skaffa någon sporthoj innan jag var 18 eftersom att han vet hur han själv körde + alla andra i min finska del av släkten :brinnerup
 

Tewdie

Medlem
Gick med
19 Nov 2006
Ort
Mitt i Skåne
Hoj
Kawa 636 -03
Ahh tack! Trodde det var betydlig mer, som ktm osv:näsblod
Står kanske 800 i boken, kommer inte ihåg, men någonstans i de trakterna, beroende på körstil, anser jag.

Finns de som byter var 500:e, då ska du pressa den ganska hårt för att det ska vara nödvändigt...
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Har hittat en Mito årsmd 99 nu som är nyrenoverad. Den har gått ca 1100 mil och är nyrenoverad. Cylindern är omnikasilerad. Efter renoveringen går den inte rent över 7500 rpm.

Någon som vet om det kan vara något annat än förgasaren?

Ska man misstänka att den har skurit/nypt om cylindern är omnikasilerad vi så pass lite mil?
 

DerBear

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2009
Ort
Alingsås
Hoj
Cagiva mito 98 och Yamaha dt 125
Har hittat en Mito årsmd 99 nu som är nyrenoverad. Den har gått ca 1100 mil och är nyrenoverad. Cylindern är omnikasilerad. Efter renoveringen går den inte rent över 7500 rpm.

Någon som vet om det kan vara något annat än förgasaren?

Ska man misstänka att den har skurit/nypt om cylindern är omnikasilerad vi så pass lite mil?

Du gillar att den var nyrenoverad va. Nej nu ska jag inte vara taskig ;)

Skulle väl gissa på förgasar inställningar :p Kan ju alltid ha nypt om den intefått tillräckligt med bensin, det kan ju också vara felskusterad tändning om dom som har haft isär den pillade nått med det.

Aja lycka till med ditt hojköpande, och kan förövrigt rekomendera Cagivorna som extremt trevliga hojar :)

Nu i eftertanka kom jag på att om Cagivan är strypt alltså när avgasporten inte öppnar så stryper den runt det varvtalet... kolla upp om den är strypt för då är det bara att strypa av och sen ska den fungera normalt :)
 
Last edited:

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Jepp, den är strypt, men den ska ju ändå inte gå orent vid de varven. Det är nog bara till att köpa så får man se sen :)
 

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
Jepp, den är strypt, men den ska ju ändå inte gå orent vid de varven. Det är nog bara till att köpa så får man se sen :)
Avgasporten...

Har han ordnat orsaken till att den nöp/skar då? Det är ju skapligt meningslöst att renovera utan att ta reda på orsaken, då det bara blir en tidsfråga när det sker igen..
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Avgasporten...

Har han ordnat orsaken till att den nöp/skar då? Det är ju skapligt meningslöst att renovera utan att ta reda på orsaken, då det bara blir en tidsfråga när det sker igen..

Menar du att det är så för att avgasporten är i stängt läge (strypt)?

Har faktiskt inte ens frågat om den har nypt/skurit, det är bara något som jag antar. Ska fråga honom ikväll.

Nu i eftertanka kom jag på att om Cagivan är strypt alltså när avgasporten inte öppnar så stryper den runt det varvtalet... kolla upp om den är strypt för då är det bara att strypa av och sen ska den fungera normalt :)

Han sa att den går orent vid de varven efter renoveringen, men han kan ju ljuga lite.

Tror ni att det är dåligt för den att man kör den strypt ett tag? Får inte köra ostrypt innan jag har kortet :(
 
Last edited:

DerBear

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2009
Ort
Alingsås
Hoj
Cagiva mito 98 och Yamaha dt 125
Menar du att det är så för att avgasporten är i stängt läge (strypt)?

Har faktiskt inte ens frågat om den har nypt/skurit, det är bara något som jag antar. Ska fråga honom ikväll.



Han sa att den går orent vid de varven efter renoveringen, men han kan ju ljuga lite.

Tror ni att det är dåligt för den att man kör den strypt ett tag? Får inte köra ostrypt innan jag har kortet :(

Om den är strypt är det garanterat därför den går dåligt vid de varven. den kan helt enkelt inte varva mer eftersom flödet genom avgasröret inte räcket till.

Det är ingen fara att köra strypt sålänge du kollar upp munstyckes storleken... om du kör med ett munstycke avsett för ostrypt så kommer den gå väldigt fett, gå orent på låga varv etc. Men så länge du ser till att det är rätt munstycke i så kan du köra hur länge du vill med den strypt :)
 
Last edited:

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Om den är strypt är det garanterat därför den går dåligt vid de varven. den kan helt enkelt inte varva mer eftersom flödet genom avgasröret inte räcket till.

Det är ingen fara att köra strypt sålänge du kollar upp munstyckes storleken... om du kör med ett munstycke avsett för ostrypt så kommer den gå väldigt fett, gå orent på låga varv etc. Men så länge du ser till att det är rätt munstycke i så kan du köra hur länge du vill med den strypt :)

Vet du vad det ska vara för bestyckning strypt/ostrypt?

Ska troligtvis kolla på den nästa helg :)
 

DerBear

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2009
Ort
Alingsås
Hoj
Cagiva mito 98 och Yamaha dt 125
Vet du vad det ska vara för bestyckning strypt/ostrypt?

Ska troligtvis kolla på den nästa helg :)

Nej tyvärr inte, den var ostrypt när jag fick den så har inte sett någon anledning att kolla :p

Gör det :) det är en kul hoj att köra, lite svårare att hantera en t.ex. en honda cbr men väl värt det, dock väldigt svårt att köra upp på den :p
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Anledningen till att den är svårare att hantera än CBR är för att den är extremare sittposition eller? Är den bekväm?


Ang uppkörning så ska polarn köpa en xt, så det löser sig nog :)
 

uc.t

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
Uddevalla
Hoj
Ingen
:rofl

Det är ju ingen varvmätare på dem och är man väldigt oerfaren så tror man att that´s it

Som när farsan provkörde min aprilia. Gammal gubbe som kört vespa i sin ungdom och varvar inte bilen mer än 3000 varv.
-Jag fick iaf upp den i 80! va hans kommentar när han kom tillbaks :D
 

DerBear

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2009
Ort
Alingsås
Hoj
Cagiva mito 98 och Yamaha dt 125
Anledningen till att den är svårare att hantera än CBR är för att den är extremare sittposition eller? Är den bekväm?


Ang uppkörning så ska polarn köpa en xt, så det löser sig nog :)

Sittpositionen är ju en sak, men det jobbigaste är det begränsade styrutslaget :) Sittpositionen är bekväm, men den kan vara rätt knölig att manuvrera inne i stan, tills man vänjer sig det vill säga :p skulle också rekomendera att du skaffar en styrändes backspegel det underlättar och är inte speciellt dyrt.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Sittpositionen är ju en sak, men det jobbigaste är det begränsade styrutslaget :) Sittpositionen är bekväm, men den kan vara rätt knölig att manuvrera inne i stan, tills man vänjer sig det vill säga :p skulle också rekomendera att du skaffar en styrändes backspegel det underlättar och är inte speciellt dyrt.

Varför ska jag skaffa styrändesbakspegel? Det finns ju vanliga speglar :va
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top