Caferacer på Yamaha XS 650

carpelux

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Triumph
Detta verkar vara en tråd man skulle kunna ställa en fråga i.

Du kommer få en grym cafe på den basen men kan man även bygga det på denna ? (Kardan :huvet)
View attachment 284483
View attachment 284484
View attachment 284486

Jag kan nog få loss den riktigt billigt, XJ 650.

Jag kommer följa denna tråd och andra cafetrådar för att övertyga mig om att det går och är värt det.:tungan

Det är klart det går. Bara du har vinkelslip & svets så går det bygga på vad som helst :)
Sök lite på nätet så finns det ett antal byggen som kan funka som inspiration.
Här har hu en byggtråd t.ex. http://www.xjbikes.com/Forums/viewtopic/t=7325/postdays=0/postorder=asc/start=0.html
 

CaféPilot

Det var bättre förr
Gick med
8 Sep 2007
Ort
Arlöv
Hoj
Kawa W650, 05 "Caferacer"
Jag tror också att det går att få till det med bakkanten av tanken. Om man låter stoppningen på sadel gå upp och täcka tunneln blir det nog bra...

Det går inte att svetsa ditt en bit för att dölja tunnelhålet? Visserligen får man slipa och polera en hel del för att dölja svetsen så mycket som möjligt.
Personligen hade jag nog föredragit det framför att låta sadeln gå upp för mycket på tanken.

Ser med spänning fram emot slutresultatet. :yoparty

Keep up the good work
 

carpelux

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Triumph
Det går inte att svetsa ditt en bit för att dölja tunnelhålet? Visserligen får man slipa och polera en hel del för att dölja svetsen så mycket som möjligt.
Personligen hade jag nog föredragit det framför att låta sadeln gå upp för mycket på tanken.

Ser med spänning fram emot slutresultatet. :yoparty

Keep up the good work

Det är ju ett alternativ. Tyvärr fixar jag inte att svetsa aluminium själv så då får jag leta upp någon som är duktig på det.
 

HALLON1975

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2007
Ort
Stureby/Enskede
Hoj
Yamaha XT600E, Ducati Monster 750
Får du den där snygg så har du gjort underverk :D
Skulle själv önska att ja hade tiden att hålla på me nåt projekt.
Lycka till!
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Detta verkar vara en tråd man skulle kunna ställa en fråga i.

Du kommer få en grym cafe på den basen men kan man även bygga det på denna ? (Kardan :huvet)


Vad är det för fel på kardan?

Gick alldelles utmärkt att bygga en cafe av min 1100 med kardan..
Måla klockan svart så smälter den in kanon
 

carpelux

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Triumph
Så kom då paketet med ekrar från USA. Tullen var på hugget :-(
Jag var tvungen att provmontera lite för att se om de passade. Tur att man är fena på plockepinn, resultatet blev så här.

Jag ska bara polera upp naven lite till innan det blir slutmontering fram & bak.
 

Bifogat

  • Framhjul testmontering.jpg
    Framhjul testmontering.jpg
    238.8 KB · Visningar: 385

CaféPilot

Det var bättre förr
Gick med
8 Sep 2007
Ort
Arlöv
Hoj
Kawa W650, 05 "Caferacer"
Så kom då paketet med ekrar från USA. Tullen var på hugget :-(
Jag var tvungen att provmontera lite för att se om de passade. Tur att man är fena på plockepinn, resultatet blev så här.

Jag ska bara polera upp naven lite till innan det blir slutmontering fram & bak.

Det kommer att bli grymt vackert :tummenupp Har själv planer på att till nästa år köpa Grimecatrumma fram till min Café.
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Så kom då paketet med ekrar från USA. Tullen var på hugget :-(
Jag var tvungen att provmontera lite för att se om de passade. Tur att man är fena på plockepinn, resultatet blev så här.

Jag ska bara polera upp naven lite till innan det blir slutmontering fram & bak.

Mmm... Porrig fälg! :Bugar
 

carpelux

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Triumph
Lite uppdatering...

Hjulen är klara och inpassade. Det blir bra tycker jag. Nu måste jag fixa ett stopp för bromstrumman fram. Det sitter en klack på nedre gaffelbenet på XS-1 som trumman är tagen från. Någon sådan klack har inte jag så jag är inne på att fixa till en 3mm plåt som jag svetsar en klack på och skruvar fast i fästena till bromsoket. Går nog få till utan att det stör utseendet för mycket.
Sedan har jag beställt sits med kuts och framskärm i aluminium, tror det blir mumma. Mycket aluminium blir det.

Jag är lite i valet och kvalet hur jag ska göra med besiktning. Målet är att få den klar till nästa år och tanken var först att göra allt klart och besiktiga då. I och med att jag byter hjuldiameter så tror jag det krävs registreringsbesiktning. Bromsarna byts ju också men det finns inget som säger vilka bromsar det ska sitta på den i bilprovningens papper, till skillnad mot diametern. Det optimala är ju att få in den nya diametern + att den är enkelsitsig så slipper man hålla på att bygga om till varje besiktning. Frågan är bara om det är risk att det blir strul med bromsbytet vid en regbesiktning, och man kansle skulle besiktiga den nu istället med orginaldäck och bromsar, så får man ro 2 år framåt. Tål att tänka på...

Lite bilder:
 

Bifogat

  • DSC_3503.jpg
    DSC_3503.jpg
    113.2 KB · Visningar: 294
  • DSC_3504.jpg
    DSC_3504.jpg
    221.4 KB · Visningar: 211
  • Blech006.jpg
    Blech006.jpg
    45.3 KB · Visningar: 219

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Lite uppdatering...

Hjulen är klara och inpassade. Det blir bra tycker jag. Nu måste jag fixa ett stopp för bromstrumman fram. Det sitter en klack på nedre gaffelbenet på XS-1 som trumman är tagen från. Någon sådan klack har inte jag så jag är inne på att fixa till en 3mm plåt som jag svetsar en klack på och skruvar fast i fästena till bromsoket. Går nog få till utan att det stör utseendet för mycket.
Sedan har jag beställt sits med kuts och framskärm i aluminium, tror det blir mumma. Mycket aluminium blir det.

Jag är lite i valet och kvalet hur jag ska göra med besiktning. Målet är att få den klar till nästa år och tanken var först att göra allt klart och besiktiga då. I och med att jag byter hjuldiameter så tror jag det krävs registreringsbesiktning. Bromsarna byts ju också men det finns inget som säger vilka bromsar det ska sitta på den i bilprovningens papper, till skillnad mot diametern. Det optimala är ju att få in den nya diametern + att den är enkelsitsig så slipper man hålla på att bygga om till varje besiktning. Frågan är bara om det är risk att det blir strul med bromsbytet vid en regbesiktning, och man kansle skulle besiktiga den nu istället med orginaldäck och bromsar, så får man ro 2 år framåt. Tål att tänka på...

Lite bilder:

Grym bakdel :Bugar
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
gör du de snyggt och håller snatran så har dom ingen anning vad du har för bromsar. säg att du vill regbes med annan fälgstorlek, tankvolym. frågar dom så är den bara omekrad.
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
gör du de snyggt och håller snatran så har dom ingen anning vad du har för bromsar. säg att du vill regbes med annan fälgstorlek, tankvolym. frågar dom så är den bara omekrad.

Har alldrig varit med om att de brytt sig åk i & se ivärta fall så får du väl regbes. men känner då ingen som har gjort det utan att typ bytt styrhuvud & liknande.
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Vart hittade du bakdelen?
Keep up the good work!
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Har alldrig varit med om att de brytt sig åk i & se ivärta fall så får du väl regbes. men känner då ingen som har gjort det utan att typ bytt styrhuvud & liknande.

förmodligen ingen som bryr sig men kan säkert va skönt för sin egen skull o få de inskrivet i papprerna, de är ju mest en rutingrej och ingen besiktning i sig.
dom ändrar allt och kollar bara så de inte är trafikfarligt.
 

carpelux

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Triumph
förmodligen ingen som bryr sig men kan säkert va skönt för sin egen skull o få de inskrivet i papprerna, de är ju mest en rutingrej och ingen besiktning i sig.
dom ändrar allt och kollar bara så de inte är trafikfarligt.
Jo, jag tänkta att det kan vara skönt att slippa oroa sig inför var besiktning. Dessutom lättare om man vill sälja den någon gång.
Det är kanske läge att slänga ihop den lite proffesoriskt och köra in för en besiktning för att sedan riva ner den i vinter och gå loss med vinkelslip på allt onödigt.

Bakdelen + skärm hittade jag på ebay.de, men firman har även en hemsida. Det verkar vara en plåtknackare som kör själv, priserna var mycket moderata, ca 2300:- för sadel/kuts och framskärm skickat till Sverige. Vi får bara hoppas de ser lika bra ut i verkligheten som på bilderna.

http://www.blechmanufaktur.de/
 

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Ort
Grums
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
jaha, är du klar än?
 

falo

Hojen som klädhängare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hade en gammal FZ600, drömmer om en monster när barnen är lite större.
Hur blev den till slut???
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top