Caféracer-klubb

Finns intresse för en Caféracer-klubb?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
True.. lätt att springa bort sig i detaljer.
Hur löser vid det med ett "underforum"?
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
True.. lätt att springa bort sig i detaljer.
Hur löser vid det med ett "underforum"?

Tror man drar ett pm till Dagens födelsedagsbarn och förklarar vad vi vill.
Finns många klubbar med eget forum.

MEN om jag får tycka till så ser jag gärna att vi får ligga som ett underforum i "streetfighters och Caféräser-forumet"
Då blir det ett klick på musen när man ändå kollar dom andra byggena (för det gör man hela tiden) :tummenuppoch inte så man behöver gå tillbaka på förstasidan och sen välja specefikt klubbforum.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Lysande boys!

Kul att det finns så pass mkt intresse.
Appropå avstånd så körde jag närmare 200 mil på 2 dagar i somras med min hoj, så visst fan går det att köra långt. Mer en fråga om vilja ;)

Fortsätt ösa på med förslag!

Imponerande körning. :tummenupp
Men din hoj är ju dock ingen caferacer ;)
Därmed inte sagt att den skulle vara mer bekväm.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Imponerande körning. :tummenupp
Men din hoj är ju dock ingen caferacer ;)
Därmed inte sagt att den skulle vara mer bekväm.

Definiera begreppet "Caféracer" broder :hej
Jag förväntar mig ett utlägg på minst 2 sidor med exakt vilka kriterier som skall uppfyllas. Gärna årsmodel, märke, typ av limpa motoralternativ etv.
Domen ligger i betraktarens ögon.

Tror man drar ett pm till Dagens födelsedagsbarn och förklarar vad vi vill.
Finns många klubbar med eget forum.

MEN om jag får tycka till så ser jag gärna att vi får ligga som ett underforum i "streetfighters och Caféräser-forumet"
Då blir det ett klick på musen när man ändå kollar dom andra byggena (för det gör man hela tiden) :tummenuppoch inte så man behöver gå tillbaka på förstasidan och sen välja specefikt klubbforum.

True..

Dagens födelsedagsbarn?
:confused:
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Definiera begreppet "Caféracer" broder :hej

:confused:

Jag tycker naturligtvis att man ska få kalla sin hoj vad man vill. Jag skulle ju tex kunna döpa min hoj till caferacer fast den inte är det. Så långt allt väl. Men skulle jag tex försöka delta i Rocker&Mods-körning med den så får jag ju vara beredd på att jag knappast skulle bli insläppt. Det var mer så jag menade.

Caferacers har ju fått en väldigt bred tolkning bland många yngre här på SH som verkar tilltalas av begreppet, men har en luddig uppfattning kring vad det är.

Caferacer i tex etablerad hojmedia och mc-kultur är ju en motorcykel som bygger på den 50-60-tals (och kanske tidigt 70-tal) europeiska trend där knuttar byggde om sina motorcyklar till att likna dåvarande fabriksracers som kördes i tex TT-lopp och roadracing. Stil-idealen var tex Norton manx, Guzzi 850 osv. På caferäsers eftersträvade man gärna fabriksracern genom tex ankstjärt, alutank, trådekrade hjul med tex borani-alufälgar och fyrbackframnav, Dunstall-delar osv. Precis som på tävlingscyklarna från tex Norton, Triumph, Ducati. Från den tid TT- och roadracingcyklar fortfarande var nakenhojar. På senare tid har ju även fyrcylindriga CB-four accepterats när de ges har det rätta "Dunstall-stuket".
Två exempel.

triton.jpg


anaconda_cb750_2.jpg


Jag vill inte komma till att man nåste ha en viss motor eller märke.
men det handlar ju om den övergripande stilen. Din hoj har ju inte ens konventionell svingarm med stötdämpare, utan en softailram av HD-typ. Den saknar helt ngn koppling till en klassiskt räcer stilmässigt med sin customtank med mätarhus, låga stil, breda 17"-hjul osv. Det enda som är caferäcer skull kunna vara clip-on-styret. Den har mer av den amerikanska powercriuser-stilen tycker jag.

visabild.php



Det var lite så jag menade. Den skulle behöva en helt annan ram, tank, mätarhus, hjul osv för att föra tankarna till gamla fabriksräcers. Men som sagt, jag tycker det är heelt ok att man döper sin hojar till vad man vill. Jag ville bara säga vad jag haft på läpparna en längre tid efter att här på SH sett en allt större diskrepans mellan vad jag kallar caferacer och vad som nu verkar inrymmas i begreppet.

Jag menar alltså att man skulle kunna kalla även en gat-GSX1100 för "modern caferacer" om man tex byggt om den till att likna det sena 70- och tidiga 80-talets superbike-versioner av samma cykel.

Men du kan ju wiki-söka samt googla på begreppet själv. Nu har jag iaf redogjort för min åsikt.

Inte menat att förringa ditt bygge. Det var bara begreppen som jag ville åt.

/J
 
Last edited:

Hurtig

KTM'en är såld....
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Hägersten
Hoj
Street triple..
Bara en liten fråga..
Vilka hojar kan gå under Cafe-racer?
Är det alla "naken" hojer som tex min street triple eller mer som Jörgen skriver?
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Vilken tur då att jag inte har ngt mätarhus i min tank då...
Men herregud.. släpp begreppet. Jag hade förväntat mig en 10 sidors redogörelse för vilka kriterier som gäller, och det var precis det jag fick. För övrigt kallar jag mitt bygge för en "Custom Caferacer", do your math.
Fabriksrasers.. R1- gaffel, ISR bromsar, mätarhus från racerhoj, räcker väl inte heller.
Skulle säga att de handlar med om attityd och inställning än om din hoj har fel pryttlar.

Jag e less på att en massa paragrafryttare som säger sig sitta inne med den absoluta sanningen gällande fackindelning av olika modeller och hojtyper. Bryt barriärerna istället.
För övrigt så tilltalas jag extremt mycket av den gamla rockerskulturen. kör ofta med öppen kruka med brillor på, jeans, frilla etc. Om någon vill kalla mig för posör, eller fejkrocker så var så god.

Om du är less på att yngre personer tilltalas av det som var och kallar sina åk för ngt som de enligt dig "inte är", så släpp det. Livet är för kort för att leka stilpolis.

Ja gillar dig Jörgen, men ibland blir det lite för mycket mc-polis av det hela.
Tanken här är att samla alla olika hojjar (de som folk vill kalla caféracers) utan en massa pekande fingrar och polisfasoner. Det kan Ton-Up etc. pyssla med istället, personligen skiter jag fullständigt i den typen av klubbar.

Nuff said

Bara en liten fråga..
Vilka hojar kan gå under Cafe-racer?
Är det alla "naken" hojer som tex min street triple eller mer som Jörgen skriver?

Lyssna inte på det.

Välkommen broder
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vilken tur då att jag inte har ngt mätarhus i min tank då...
Men herregud.. släpp begreppet. Jag hade förväntat mig en 10 sidors redogörelse för vilka kriterier som gäller, och det var precis det jag fick. För övrigt kallar jag mitt bygge för en "Custom Caferacer", do your math.
Fabriksrasers.. R1- gaffel, ISR bromsar, mätarhus från racerhoj, räcker väl inte heller.
Skulle säga att de handlar med om attityd och inställning än om din hoj har fel pryttlar.

Jag e less på att en massa paragrafryttare som säger sig sitta inne med den absoluta sanningen gällande fackindelning av olika modeller och hojtyper. Bryt barriärerna istället.
För övrigt så tilltalas jag extremt mycket av den gamla rockerskulturen. kör ofta med öppen kruka med brillor på, jeans, frilla etc. Om någon vill kalla mig för posör, eller fejkrocker så var så god.

Om du är less på att yngre personer tilltalas av det som var och kallar sina åk för ngt som de enligt dig "inte är", så släpp det. Livet är för kort för att leka stilpolis.

Ja gillar dig Jörgen, men ibland blir det lite för mycket mc-polis av det hela.
Tanken här är att samla alla olika hojjar (de som folk vill kalla caféracers) utan en massa pekande fingrar och polisfasoner. Det kan Ton-Up etc. pyssla med istället, personligen skiter jag fullständigt i den typen av klubbar.

Du bad mig ju redogöra för vad jag menade. Då gjorde jag det så sakligt jag kunde.
Jag ville ju inte attt du skulle ta till personangrepp och berätta om vad du tycker om mig, paragrafryttare, polisfasoner osv och vad andra ska göra. Det var inte meningen.
Jag har ju bara sakligt redogjort för min åsikt.
Jag tycker som sagt att det är heelt ok att man döper sin hoj till vad man vill.
Man kan ju tom -som du gjort- kalla den för Custom-caferacer, dvs man uppfinner ett nytt begrepp. Jag har ju inte förbjudit dit att kalla din hoj vad du vill.
Jag bara förmedlade lite av min åsikt.

/J


Bara en liten fråga..
Vilka hojar kan gå under Cafe-racer?
Är det alla "naken" hojer som tex min street triple eller mer som Jörgen skriver?

Jag skulle mer kalla den för en köpe-streetfighter. Precis som de nyare modellerna av Z750. Men det är ju bara min åsikt. ;)

Nej nu måsta jag till garaget, det är ju onsdagsåka!
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
taget! brusade upp i onödan. Alla har rätt till en åsikt broder, men inga mer polisinlägg i denna tråd om vad som är och inte är. visst måste man dra gränsen ngnstans, men kör man en ren taskvibrator eler en guldvinge tror jag inte man söker sig hit.

2nd time, nuff said :)
 

Hasse Kongo

Korvgubbe
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Coolridge
Hoj
Honda CB 500 Four -72 Caferacer
Ledsen Panzaa......

Jag håller med Jörgen, sen säger jag inte för den delen att mitt bygge skulle vara bättre än ditt, eller mer Caféracer. Men som Jörgen säger,
så bör det finnas linjer som påminner om 50-60-tals racers.....

Men du har en grym hoj, kalla den va du vill :yoparty:yoparty:yoparty
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Tror nog att våra preferensramar skiljer sig en aning och därmed våra definitioner på vad som är vad. Jag gillar att utmana gränser och ifrågasätta vad som är vad. När jag syftar på begreppet cafceracer handlar minst lika mycket om föraren som om dennes fordon.

Nöjer mig med att konstatera det.
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Håller också med Jürg.
Begreppet har vattnats ut betydligt det senaste. Bara att kika i tråden med bilder på caféracers. Moderna tolkningar i all ära, men där finns bobbers och alla möjliga sorters byggen nu.
Din hoj gillar jag ( bortsett från framlampan, som jag sagt tidigare ;) ), även om den snarare är en kahluaräser... om den fortfarande går på etanol alltså. Körställningen är däremot helt korrekt :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
taget! brusade upp i onödan. Alla har rätt till en åsikt broder, men inga mer polisinlägg i denna tråd om vad som är och inte är. visst måste man dra gränsen ngnstans, men kör man en ren taskvibrator eler en guldvinge tror jag inte man söker sig hit.

2nd time, nuff said :)

Några polisinlägg tycker jag inte har förekommit. Det var iaf inte syftet. Jag ber om ursäkt om jag väckt irritation. Jag skrev mest inlägget för den händelse ngn inte var medveten om att man har en egen tolkning om man tex bygger en caferäser baserat på tex en sporthoj med vattenkyld motor, gjutna 17" hjul och deltaboxram.

För det blir ju inte kul för ngn om ett gäng trevliga killar och tjejer sätter i gång och bygger cyklar i vinter, helt omedvetna om skillnaden mellan sin egen och hojetablissemangets tolkning av en caferäser. Man lägger ned en massa jobb och bygger välbyggda cyklar (som din) och ser fram emot att tillsammans delta i korteger, utställningar och körningar för caferäsers av etablerade klubbar. Bara för att upptäcka att man blir hänvisad till publikparkeringen.

Men är man däremot medveten om att man har gjort tolkning av caferäserbegreppet som till stor del avviker från den etablerade så är ju allt väl. Då behöver man inte bli besviken när tex träffarrangörer med plågad min måste ta bladet från munnen. Jag skulle själv inte räkna med att få delta om jag for med min hoj på ett caferäserarrangemang, även om den har en luftkyld snurra, svingarmsröram, trådekrade hjul med alubanor osv. Ty min hoj har ju inget caferäserstuk alls. Det är ju mer en streetracker. Plus att den har för mycket prylar med modern design från tex ISR och Öhlins

I dina sista inlägg verkar du ju dock väl medveten om vad omvärlden till stor del menar med caferäser, och då var ju mitt inlägg helt onödigt.
Jag ville mest förhindra att ngn annan behöver tappa ansiktet när man sent omsider tvingas inse vad ingen vågat säga när man tex inte får delta i caferäserarr som tex Rocker vs Mods osv.

Men kör på med klubben! Det kanske behövs en caferäserklubb med vidare ramar än de etablerade. Det kan ju bli lyckat, bara man i likhet med dig vet om att man är lite utanför boxen. :tummenupp
 
Last edited:

carpelux

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Triumph
Här kommer lite förvirrade tankar från mig.

Att definiera vad som egentligen är en Caferäser är väl egentligen omöjligt. Begreppet skapades ju på 60-talet och ska man vara det troget så är det väl egentligen bara engelska maskiner, och möjligen någon Guzzi som skulle kunna kallas för cafebike.

I mina ögon är en caferäcer en standardcykel som byggts om för att likna och så gott det går fungera som en riktig tävlingscykel från efterkrigstiden fram till det 2-taktarna tog över helt, dvs början på 70-talet. Det handlar egentligen mest om utseende, prestanda på moderna motorcyklar både vad det gäller chassi som motor har tagit stormsteg sedan den tiden så en modern MC är mycket bättre på allt.
Jag skulle vilja påstå att min gamla Touring / brukscykel (en Triumph Tiger av första Hinkleymodell) skulle kunna köra cirklar runt vilken caferäcer som helst, givet det sitter likvärdiga förare på.

Så vad är det egentligen som är viktigt på en Caferäcer?
Enligt mig är det punkter som
* Renhet, alla detaljer som sitter på cykeln ska fylla en funktion och man ska kunna förstå varför den sitter där.
* Lätthet, cykeln ska vara så lätt som det går. Aluminiumdetaljer och lätthål är mumma.
* Racemässighet. Clip-on, bakåtflyttat, najade bultar, stor varvräknare
* Prestanda, så gott det går på ett ganska begränsat utgångsmaterial, både vad det gäller motor och chassi.
* Utförande, harmoni och en helhet i bygget.

Själv håller jag på med ett bygge som har en classic racer som stilideal. Den ska se ut som om den vore hämtad direkt från depån och sedan monterat ljuse, blinkers & skylt. Jag anser det är en caferacer, men de rättrogna rynkar på näsan eftersom det sitter en oljetät japansk motor i den, även om det är en parallelltwin. Men det skiter jag högaktningsfullt i, för det viktiga för mig är nämligen den kreativa processen att bygga något själv.
Att fundera på hur det ska se ut, vilka konstruktioner man ska använda sig av, leta delar, tillverka delar och sedan så småningom få ihop en helhet är ju fantastiskt roligt. Sedan bor det ju en posör i oss alla, så när folk kommer fram och är nyfikna så får man je lite extra bonus. Gud va gött det kändes när jag ekrat upp mina hjul, efter all arbete med att skaffa grundmaterial, det är sådana känlor jag menar.

Det är där jag tror ett klubb kan fylla en funktion. Att stöta och blöta idéer, diskutera utseende och funktion, heja på varandra (och bromsa ibland) och allmänt tjöt både på nätet och IRL vore fantastiskt kul tycker jag. Sedan måste det få vara högt i tak, det måste få gnabbas och mätas vem som har störst ku...ar. Bara det sker med glimten i ögat.

Att sedan begränsa det till enbart klassiska caferäcers tycker jag är fel. Släpp fram alla ideer!

Och på tal om mäta, jag garanterar att jag har störst kuts :)
 

Scoobasickan

Medlem
Gick med
3 Nov 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
Honda cb Kaffeisch
Ingen snigel på ögat men......

Namn och logga kommer nog av sig själv med tiden.

Viktigare med vad ska klubben fylla för funktion:

Eger underforum här på SH så man hittar "de sina"
Tips och trix-stickys typ " vart hittar jag delen xxx"
Länkar till skrotar och namn på kontaktpersoner där.
Om alla köper slitdelar, oljor däck på ett ställe kan vi få rabatt då osv.

Luftade skallen lite på mina funderingar bara.....:tummenupp

Du har så rätt så!
First things first

vad det gäller sandlådediskussionen om vad som är och inte är en café racer måste jag också butta in och säga att jag tycker att Panzaa´s Chubby betty inte är någon café racer i klassisk mening, men varmt välkommen i den CaféKlubben som vi snackar om att dra igång.....
Nåsonstans där kan jag också tycka att vi ska dra gränsen. Är hjärtat på rätt ställe och rocken i blodet så funkar det liksom. T.ex. vet jag inte om det passar sig med streettrackers och scramblers i klubben. Förvisso jävligt hårdrock de också, men nej tack för min del. Det är en egen grupp som kan ha (och säkert har) egna klubbar.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Frågan börjar bli infekterad och mitt intresse för det hela börjar sakta svalna. Det var precis detta jag ville undvika med att inte ha solklara gränser mellan vad som är och inte är. Begreppet skiljer sig markant mellan vem du frågar, finns nog lika många tolkningar som tyckare..

För mycket relger och förordningar har vi i detta land redan.
Någon annan får ta över facklan, jag har tappat intresset innan det startat.
Poff
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
T.ex. vet jag inte om det passar sig med streettrackers och scramblers i klubben. Förvisso jävligt hårdrock de också, men nej tack för min del. Det är en egen grupp som kan ha (och säkert har) egna klubbar.

Det tycker jag också. Jag ville absolut inte få det att verka som att jag ville vara med i klubben. Jag har som sagt ingen caferacer och är ingen klubbkille. Jag har fått erbludande att vara med i några tröjklubbar här på SH har tackat nej, det är inte riktigt min påse.

Jag ville mest höra vad folk här anser vara caferäserideal och inte. Det visade sig ju dock att det -mot min förmodan- ändå visade sig vara många på SH som i likhet med mig kör på den hävdvunna definitionen/stilidealen, med låg vikt, lättningar, rörram, trådekerhjul, luftkyld snurra och med förebilden hos klassiska nakna TT- och RR-maskiner.

Men jag beklagar om jag orsakade dålig stämning. Jag var mest nyfiken på att höra resonemangen av förespråkarna för de alternativa stilarna. Tex vilken typ av racer man eftersträvat, vilken tidsanda/stil och så.
Det var inte meningen att sabotera varken tråden eller klubben.

Nåväl. Lycka till med klubben!

/J
 
Last edited:

carpelux

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Triumph
Det är väl ingen fara med stämningen här.
Kul att du är här och fortsätt kommentera. Du har mycket att komma med:yoparty
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
jag har tappat intresset innan det startat.
Poff

Samma här...
Skulle det mot förmodan bli nån klubb så får det väl vara en "hojbyggar/modifierarklubb". Då blir det iaf inga missförstånd.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top