Bytte bromsskivor men felet kvarstår?

Dildo

Ny medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Gävle
Hoj
KTM 625, Yamaha TDM 850, Kawasaki ZZR600-08, VFR Rc36, Yamaha YZ 250
Bytte till mig en Yamaha tdm 850. Den pulserade kraftigt i bromshandtaget och typ betedde sig som att framhjulet skulle plötsligt blivit ovalt vid inbromsning så den förra ägaren gav med nya bromsskivor vilka han menade hade "slagit" sig. (tror det var så han kallade det).
Bytte skivorna igår och passade samtidigt byta helt nya belägg. Rengjorde noga fälgen innan jag monterade dom nya skivorna. Tog en liten testrunda runt kvarteret och allt funkade bra.
Tog en längre tur idag och märkte att den fortfarande pulserade vid låga farter. Inte alls lika mycket som innan men ändå märkbart mycket. Känns mer som framhjulet är ovalt vid inbromsning men det skulle märkas annars vid körning.

Rullar jag normalt med hojen så känns inga vibrationer utan den går precis som den ska.

Vad kan vara felet? Kan det vara så illa att dom nya skivorna eller en av dom är skev från fabrik eller kräver nya skivor o belägg någon inkörning?
 

phille_hbg

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
med nya skivor och belägg så brukar tillverkarna ange diverse olika tekniker för att bromsarna ska fungera så bra som det är tänkt. brukar variera lite mellan tillverkarna men man brukar få med en lapp där det står hur man ska göra.
däremot så ska inte nya skivor och belägg pulsera. har du kontrollerat så att hjulet är balanserat? fälgen inte är krokig/böjd/sned/bulig? styrlager och ramlager är i bra skick? däcket är i bra skick?

MVH Phille
 

Dildo

Ny medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Gävle
Hoj
KTM 625, Yamaha TDM 850, Kawasaki ZZR600-08, VFR Rc36, Yamaha YZ 250
med nya skivor och belägg så brukar tillverkarna ange diverse olika tekniker för att bromsarna ska fungera så bra som det är tänkt. brukar variera lite mellan tillverkarna men man brukar få med en lapp där det står hur man ska göra.
däremot så ska inte nya skivor och belägg pulsera. har du kontrollerat så att hjulet är balanserat? fälgen inte är krokig/böjd/sned/bulig? styrlager och ramlager är i bra skick? däcket är i bra skick?

MVH Phille


Fanns inga lappar med i lådan tyvärr. Däcken är nya och balansvikter sitter på fälgen. Fälgen eller däcket visar inga skador. Tänkte ta o lyfta upp hojen imorgon så jag kan rulla framhjulet o kolla om man ser något med ögat.
Styrlager och ramlager? Kan dessa bete sig som jag har beskrivit vid hård inbromsning?
Hojen känns frisk på alla vis och känns som inga glapp någonstans och symptomen uppstår enbart vid inbromsning med frambromsen.
 

Kasken

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
På hojen
Hoj
CBR600RR -03
Kolla så att cylindrarna i oken inte har kärvat. Kan vara därför de tidigare bromsskivorna slagit sig.
Hade så på min hoj. En skiva slog sig och det visade sig att 2 utav 4 cylindrar på ena sidan av oken kärvat och rörde sig inte en millimeter. Då tryckte bara ena sidan av oket på skivan.

Ta loss oken och ta ur beläggen (Ett ok i taget så slipper du hålla på att trycka tillbaka alla cylindrar på båda sidorna). Tryck med fingrarna på cylindrarna för att se om de rör på sig enkelt. Prova sen försiktigt att trycka på bromshandtaget men se till att inte trycka ut kolvarna så de ramlar ur. Rör alla på sig? Om inte så köper du bromscylinderfett på biltema för typ 30 kr. Smeta på lite och motionera in fettet tills de rör på sig smidigt.

Kan även vara styrlagret.

Lycka till!
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top