Byte av packboxar

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
P-boxarna i min gaffel läcker. Kan någon beskriva steg för steg hur man går till väga när man byter dessa?
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Hallå! Hur fan gör jag? Finns det något knep eller måste man mickla isär hela gaffeln?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
0) Du måste ta loss gaffelbenen från styrhuvudet.
1) Var väldigt försiktig med de förkromade gaffelbenen.
2) Du kan demontera packboxarna på plats genom att först ta bort avstrykaren med hjälp av en skruvmesel eller kniv.
3) Var väldigt försiktig med de förkromade gaffelbenen.
4) Nu kan du komma åt att ta bort säkringsringen som håller den innre packboxen på plats.
5) Var väldigt försiktig med de förkromade gaffelbenen.
6) Nu kan du komma åt att deformera den innre packboxen så att den kan lirkas ut med ett litet L-format slagverktyg.
7) Var väldigt försiktig med de förkromade gaffelbenen.
8) Montera packboxarna genom att använda ett låååångt rör som precis passar på ytterdiametern på packboxen. Försöker du använda ett dorn eller en skruvmejsel att slå ned packboxarna med är du 100% torsk.
9) Var väldigt försiktig med de förkromade gaffelbenen.

Lycka till!

ps.
Själv skulle jag ta bort den undre bulten för att sära på underben och gaffelben, det tar bara EN MINUT extra med rätt verktyg (luftdragare) och garanterar att du inte skadar de förkromade gaffelbenen.
ds.
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Problemet med dessa gafflar är att du behöver ha ett mothåll för att sätta ihop benen igen. Att sära på dem är inga problem om du har lite tryck på benet. Men om jag inte missminner mig skall du dra bottenbulten med 70Nm (kolla i Haynes) och då behöver du ditt mothåll. En bult på 19-20 mm fastsatt på lång pinne löser uppgiften bra :) (dra sönder gängorna så sitter den)

Om du vill låna Haynes är det bara hojta till

/Freppa
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
70 Nm låter brutalt. Själv drar jag den till ca 3 kg/30Nm. Det sitter en kopparpackning där som mosas sönder vid höga moment. Mothåll behövs inte om man slår snabbt och stumt (men inte nödvändigtvis hårt) på nyckelskaftet - som då härmar mutterdragarens effekt, dvs utnyttjar tröghetslagarna - dvs skapa det moment som behövs för att förflytta/snurra något. Dämpenheten i gaffelbenet har en viss massa och därmed en naturlig tröghet som gör att du kan dra åt bulten utan mutterdragare.

Kortfattat, slå fast bulten så att dämpenheten inte längre snurrar med en nyckel som är "stum", dra sen med momentnyckel.
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Tackar!
Jag provar väl bottenskruven så jag inte pajjar dom förkromade gaffelbenen, dom naturliga klantighetslagarna säger att jag gör det om jag försöker utan att ta bort dom,,, :D

Freppa: Jag kanske hojtar om boken, har en Clymer men den var lite grötigt skriven i just detta kapitel.
 
Nyheter
Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Top