Byte av drivpaket

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
kawasaki zx7r -99
Det är dax o byta drivpaketet på hojen nu och jag hade då tänkt o dreva ner den för få den lite piggare när jag ändå ska byta drev.

Men så är original på min hoj 16/43.
Och vad jag undrar är vad som är bäst? o dreva ner den en kugg fram eller dreva upp den 2 kugg bak? (vad jag har förstått så ska förändringen bli den samma dvs bättre acceleration?)

Och var beställer man drev ifrån tycker ni där det håller bra kvalité och prisklass?
Själv hade jag en sida förut där det fanns olika sorters drev man kunde välja till min hoj. Då med skillnad på kedjan som fanns i någon originalvariant och någon "super" kedja b.la

Något som känner igen sidan? Om inte, var har ni själva beställt drivpaket ifrån?

MVH
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Köpa drivpaket rekomenderar jag S-racing eller Addemoto.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är bättre att ta större bak än att ta mindre fram.
Anledningen är att kedjan ju inte går i en perfekt cirkel då den ju bara har att fåtal anliggningspunkter. Den går alltså lite upp och ner och det ger vibrationer (eller små små ryck i kedjan om man vill kalla det så).
Tar man ett mindre drev så ökar den effekten och tar man större så minskar den. Sen måste ju kedjan böjas mer för att gå runt ett mindre drev.

Så slitaget och effektförlusten ökar något med mindre drev jämför med större drev.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det är bättre att ta större bak än att ta mindre fram.
Anledningen är att kedjan ju inte går i en perfekt cirkel då den ju bara har att fåtal anliggningspunkter. Den går alltså lite upp och ner och det ger vibrationer (eller små små ryck i kedjan om man vill kalla det så).
Tar man ett mindre drev så ökar den effekten och tar man större så minskar den. Sen måste ju kedjan böjas mer för att gå runt ett mindre drev.

Så slitaget och effektförlusten ökar något med mindre drev jämför med större drev.
Dessutom kan det börja skrapa i svingen, lite beroende på hur det ser ut. Klart obra!
 

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
kawasaki zx7r -99
Tack för era svar!

Men ett större drev bak ger desamma som ett mindre drev fram om jag har förstått allting rätt?
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Tack för era svar!

Men ett större drev bak ger desamma som ett mindre drev fram om jag har förstått allting rätt?
Det går att räkna på detta exakt och det kan jag men orkar inte nu. Fast det du säger själv stämmer ungefär med de kuggantal du har. "En kugg fram motsvarar 2 kugg bak."

Själv har jag drevat min Suzuki en kugg ner fram och två upp bak och är oerhört nöjd med detta.

I övrigt instämmer jag med vad andra sagt:
Bättre upp bak än ner fram och S-racing är suveräna på drivpaket.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tack för era svar!

Men ett större drev bak ger desamma som ett mindre drev fram om jag har förstått allting rätt?

Ja. Det får ungefär samma slutresultat. Det går ju att räkna på det.
Kuggar du ner ett kugg fram så höjer du varvtalet med 6,25% vid en given hastighet jämfört med original.
Kuggar du 2 kugg större bak så höjer du varvtalet med 4,4%. 3 kugg större bak ger en höjning av varvtalet med 6,5%.
Så i praktiken så är väl 3 kugg större bak mer samma som 1 kugg fram än vad det blir om du kuggar 2 kugg större bak.

För att få fram hur många kugg bak som motsvarar en kugg bak så tar du antal kugg bak och delar med antal kugg fram. dvs 43/16=2,68. Dvs 2,68 kugg större bak motsvarar 1 kugg mindre fram i utväxling.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Ja. Det får ungefär samma slutresultat. Det går ju att räkna på det.
Kuggar du ner ett kugg fram så höjer du varvtalet med 6,25% vid en given hastighet jämfört med original.
Kuggar du 2 kugg större bak så höjer du varvtalet med 4,4%. 3 kugg större bak ger en höjning av varvtalet med 6,5%.
Så i praktiken så är väl 3 kugg större bak mer samma som 1 kugg fram än vad det blir om du kuggar 2 kugg större bak.

För att få fram hur många kugg bak som motsvarar en kugg bak så tar du antal kugg bak och delar med antal kugg fram. dvs 43/16=2,68. Dvs 2,68 kugg större bak motsvarar 1 kugg mindre fram i utväxling.

Ja, det är helt rätt. Fel av mig!
Med dessa kuggantal så motsvarar ganska exakt en kugg fram tre kugg bak. Med en kugg ner fram så ska du sänka din mätarfart med 6,2% och med 3 kugg upp bak med 6,5 %.
 

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
kawasaki zx7r -99
Då var det lite vad jag trodde också med framdrevning vs bak.

Så noga var det egentligen inte så jag behövde det i procentform men nu när ni skrev det så tackar jag för det och tror jag ska kugga upp 3 bak, alltså 16/46.
Det måste ju då göra att kedjan blir i kortaste laget för att få rätta spelrum om man kuggar upp 3st?

Det ser ni inte som några som helst bekymmer va?
Är nog bara jag som på något sätt med min okunskap känner/tycker 3 kugg känns rätt så mycket att "ändra" jämfört med de orginella.
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Kör själv med tre kugg mer bak.. Förvisso på en busa men skillnaden är inte jättestor..
3 kugg gör ju som sagt var bara 6.5% dvs för att få samma fart som du idag får 5000 rpm måste du öka till 5325 rpm... d.v.s. ytterst lite..
I mitt fall blev accet bättre och cykeln blev mer lättkörd.. En av de bättre moddarna jag gjort!

Bakhjulet hamnar ju som du säger en liten bit längre in men kedjan ska räcka... Tänk dock på att en speedohealer kan vara en bra idé eftersom hastighetsmätaren redan från start diffar upp till 10%..
 
Last edited:
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top